Hej.
Tänkte göra en översyn i vinter på
min 302 från 69. Köpte på mig ett top end kit och glad i hågen tog jag ur motorn och rev i sär.
Slutade med att hälften av kamdrivningen låg i sumpen,
delar av kamlager trillade ur när jag demonterade kam, samt hiskeliga vändkanter i loppen när jag lyfte på topparna.
rev således vevaxeln och visst, där var det illröda vevlager. Dessutom snedslitet på ett par av vevstakarnas storändar vilket tyder på ev krokhet.
Ramlagren såg mer ”ok” ut men det får bli renovering av bottendelen.
En fråga, någon som kan tipsa om en bra motorrenoveringsfirma i göteborgsområdet?
Utan att veta före uppmätning och sedvanlig tvätt ser det ut att bli: borrning/decka,
byte kamlager
kontroll/slipning vevaxel
kontroll/ev riktning av vevstakar.
Min andra fråga är, vilka kolvar rekomenderas? Fabrikat att undvika, någon typ med bättre kompression etc?
Har i nuläget helt original 2v motor.
Köpt ett top end kit med edelbrock 600cfm, Weiand insug,
edelbrock toppar,
howard CAM
nya lyftare, stötstänger, oljepump, bränslepump etc samt det mesta i kringutrustning nytt.
Något annat ni kan tipsa om när jag ändå har isär motorn?
Med vänlig hälsning, Erik