Jump to content

Mustangmike

Medlemmar
  • Posts

    695
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    39

Mustangmike last won the day on September 5 2021

Mustangmike had the most liked content!

About Mustangmike

  • Birthday 05/18/1960

Members Information

  • City
    Täby
  • Interests
    MC, Bilar, m.m.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Mustangmike's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Reacting Well Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

134

Reputation

  1. Kan bli snyggt om du sätter på 20-30mm spacers så du får ut hjulen, nu ser det ut som.... nån som köpt fel fälgar.
  2. FR500S köpte jag av dig Peter och kan intyga att dom är verkligen bra och utan resonans på en original eller lätt justerad bil. Med headders och racekattar blev det ett jäkla liv. Men vad jag skulle komma till är att FR500 är ju i princp outslitliga eftersom dom är bra plåt och just para plåt och är bara en tom burk med en avstämd längd på det avkapade röret igenom. Dvs. innehåller ingen ull ellar annat dämpmateriel som brinner upp med tiden eller binder fukt som gör att dom rostar sönder. Är dom Borladämparna du nämner samma typ av konstruktion? Personligen tycker jag att rätt avstämda ulldämpare på feta rör ger ett mysigare och dovare ljud. Som dom X-force jag hade med inbyggda silent choice ventiler. Tror dock att dom är väl tysta även i öppet läge på en bil med originalkattar. Dom lät (nästan) som en originalbil i tysta läget även med preppad snurra med racekattar & headders.
  3. Knutstorp är ju galet kul bana, har bara kört hoj där och undrar hur det är att köra med bil, måste va jäkligt spännande å dra nedför backen mot Lithon och sedan över krönet ut på rakan...... fantastiskt kul med hoj i alla fall
  4. LaddHybrid är modellen. Kör en Laddhybrid till vardags och tycker det ä smidigt på kortare resor och helst varmt eftersom motorn startar om du vill ha värme (drar ca 0,3 l/mil för att få värme när den drivs framåt av el). Laddar enbart på jobbet eller hemma. Men kollegor som har elbilar beklagar sig. En ofta förbisedd detalj med elbilen. Att förutom ha tillgång på kontot vara beroende av mobilen, en drös med laddappar (olika för alla ställen, som ska installeras aktiveras med bankid etc) och bra internet för att kunna ladda bilen för att kunna fortsätta den lite längre resan, ja sen ska det finnas en stolpe att ladda på som passar din och ditt resesällskaps resplan med mat eller fikastopp, hoppas det är ledigt, inte hängt sig, väntar på uppdatering eller har bilar i kö. Ja och sist men inte minst tillräcklig kapacitet i ledningen när du väl kommer till. När väl allt var klart skulle bilfan (ID4) uppdatera sig och fick vänta 10 min till. Mycket som kan faila. Tänk va enkelt det är att fylla på bensin, lite medel på kortet eller man kan till och med gå in ock betala med papperspengar.
  5. Absolut håller med, men det handlar om Time to market också. Här har dom tagit en kalkylerad risk. Komma ut med en produkt, som kanske inte är 100&% optimal ur alla aspekter (kanske även lönsamhetsmässigt) och vara med, eller missa tåget. Dom har självklart bedömt riskerna och ser till att eventuell kvalitets eller produktions monteringsfel inte drabbar kunderna för mycket. Tiden får visa om den blir ett surkart, (alla elbilar har en tickande bomb och stort frågetecken med sina batterier) en inte. Kunderna bryr sig i huvudsak om basbehovet, upplevelsen och initial driftsekonomi vid nyköp utifrån finansieringskalkylen, resten är ett oskrivet kort, för alla nya elbilar.
  6. Tycker inte det var så farligt, Ford är ju världsmästare på slang & kopplingar. Kika in i en Vanlig gen 6, och sen en GT350 och en sen en modern GT500. Helt galet många kylare, värmeväxlare och slang till förbannelse. Han jämför kopplingar på 80-talet, inte fasen läcker grejerna idag. Sen är det självklart dåligt ur produktionskostnads och möjlighet till felmontering samt underhåll. Men Hur många år har Ford lekt elbil, den här ville dom snyta ut lite kvickt för att hänga på tåget, så självklart kommer det bli bättre på sikt. Men, amerikanerna gör inget för sakens skull, utseende och upplevelse av det yttre är det som gäller sen kan man dölja det simpla mekaniken bakom kulisser. The American way
  7. Låter helt snurrigt, men ett tecken på att Ford gjort ett bra grundjobb med 2018. Folk köper CAI i bara farten för att man tror.... Har i.o.f. sett en del korkade CAI lösningar även på Gen 5. Snabbgashandtaget i ny tappning
  8. Menar du att dom CAI eftermarknads insugen som görs till 2018- (CAI = Cold Air Intake )tar in varmare luft än originalluftburken?
  9. Efter att ha läst alla trådar om dessa gamla gjutjärns block och allt som verkar faila efter 50 år skulle jag själv aldrig ens fundera på annat än coolt bordsuderrede för dessa. Skulle gå direkt på en Crate och helst aluminium. Men allt tar ju tid att sjunka in och inse, det som skulle bli en enkel översyn.....ja du vet. Å andra sidan är man inte ute efter highperformance hankar dom sig fram i en hobby- glidarbil några 100 mil /år trots en hel del brister. Ska du fuska kan du väl lika väl göra lite kreativt Åsanissemek. Varför hona upp hela loppen så dom blir för stora. Putsa av kanterna på dikena istället så ringarna inte snubblar och nöter av skärpan. Det vassa diket ska få mjuka övergångar mot loppet. Då får du en kortare ojämnhet där ringarna ev. rör sig just där men trycket är ju inte så stort där nere ännu och då har du tätt och fint uppåt där kompet ska byggas upp. Metallsprutning och honing kanske skulle funka men troligen inte ekonomiskt. Eller fikabord i myshörnan på garaget
  10. Den där ser trevlig ut, faktiskt sugen på byta till en Tenere igen, T700. Hade en Tenere 660 tills för ett år sedan men tänkte nu var det dags för HD igen, men det får kanske vänta några år till Kör mest på Qvaranan.
  11. Fasiken att Mustang 4an är så kass, jag som funderat på en cab emellanåt. Kul med jämförelser av väghållning på gamla bilar. 1987 ägde jag en Alfa Romeo Spider 1984, den var baserad på gamla Guila plattan som var en tidig 60-tals konstruktion. Låg och fin med BBS fälgar och på den tiden breda 195mm lågprofil Pirellidäck, trots det gick det att hålla betydligt högre kurvhastighet med min nya Volvo 240DL 1987 tjänstebil med original snik Gnislaved 175orna. Alfan var såklart roligare och det gick att köra uppställ på torr asfalt. Karossen var väldigt mjuk och vanligt på dessa är att karossen viker sig bak, sprickor bakom cabben och nya veck uppstår i bakre skärmkanterna, så skedde även på min. Men jag hann med två kontinentresor och hade mycket kul med den innan. Såg den på Skokloster 1:a maj Italien träff för typ 8 år sedan. Bilar är kul men mest hoj har det blivit
  12. Gör en riktig fyrhjulsinställning, jag hade liknande problem på min 07a efter ett bäramsbyte och lite annat framvagnsmek som jag inte trodde skulle påverka den inställning jag gjort året innan. Jag hade visserligen 295 bak å 255 fram vilket förstärker problemet vid spårig vägbana. Bilen gick bra på slät väg och styrde fint in och ut i böjarna men var orolig i spårig väg och f.a. vid regn var det koncentration som gällde. Toe in stod 0,5 grader fel och efter gick bilen perfekt.
  13. Datorer i all ära men känn försiktigt på utblåsen så känner du om en är död. Kan vara spole, stift eller, .......... hundra grejer till men du har säkert tur så det är något banalt. Kan vara smart att göra på kall motor
  14. 7500rpm är ju rödstreck men 750 funkar väl. Generellt gör du som du vill så länge du är nöjd med gången. Varför ska du ändra?
×
×
  • Create New...