Jump to content

Effektgränser


1096

Recommended Posts

Slänger ut frågan här medans jag väntar svar från Vägverket/Transportstyrelsen...

Vad är max effekt och vridmoment för Foxkarossen upp till 1993 vid en ev ny regbesiktning... Det kommer ju i vilket fall handla om ombyggt fordon i slutändan då bla hela bromssystemet byts...

Någon kanske vet eller har vart i sitsen tidigare..

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag kan svara på detta men frågan är intressant då bilprovningen knappast kan kontrollera detta vid en regbesiktning.

Det jag tänker lite på vad den enskilde besiktningsmannen kan göra då han upptäcker att det förmodligen är bra mycket mer pulver i motorn än det ska vara orginal :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det jag tänker lite på vad den enskilde besiktningsmannen kan göra då han upptäcker att det förmodligen är bra mycket mer pulver i motorn än det ska vara orginal :twisted:

Jo det var ju just det...

"men är ju på ditt eget ansvar" sa man.... Men visst, lite mycket kam med dåligt drag under 2000rpm blir det ju lite jobbigt... och det kan man ju inte säga till en besiktingsman.... tydligen ska ju alla kunna köra din bil... Jag kommer iofs byta kam då jag tror jag får bättre snurr med mindre överlapp än vad jag har nu så bilen kommer bli mycket snällare...

Link to comment
Share on other sites

saxat ur ett annat forum angående effekt och ombyggda fordon:

Motorer mm

8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,

2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga efffekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...