Jump to content

Dags för ny utväxling


elboy cmc 388

Recommended Posts

I mitt fall så kommer jag ta ner hela bakaxlen och i samma veva blästra den samt lacka om den. Är det något man måste ha koll på när man demonterar den eller är det bara att köra på ?

Jag håller själv på att "renovera" utsidan på min -08:a. Om det är intressant kan du kolla in http://www.mustangclubsweden.se/phpBB2/viewtopic.php?t=16803

Antagligen skiljer det sig endel mellan våra bilar, men i princip borde det fungera på liknande sätt som min. Kom ihåg att det är bra med en medhjälpare när man ska ha bort bakaxel och kardan.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ja en medarbetare skulle ha vara fint :roll: Gick ut i går när barnen somnat och gumman med. Det tog typ 1-tim och 45 min att plocka ner själv. Då var det några bultar som :evil::evil: innan jag fick den dom. Fick borra bort abs givaren då den skruven var mer eller mindre borta.

Men nu ligger den nere på backen i väntan på delarna från grufman och våren. Svårare blir nog att få dit den igen själv men då får man väll leta upp någon som vill mecka lite mustang!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

:D:D:D:D:D:D:D

Idag blev den klar så nu blir det åka av. Växellådan är helt ok nu dock lite vinande ljud på växlarna 1.2 men det är dom det ska. Bakaxeln & bytet av utväxling har jag inte hunnit testa riktigt än så har svårt att avgöra om kostnaden relaterat till det man får är :D eller :? Dock var det inte några 100-hk som kändes vid det första intrycket av körningen. Måste nu fixa hastighetsmätaren som visar fel. Kör man 90km/h på gps så visare bilen typ 120km/h. Så jag återkommer om några dagar då jag testat.

Link to comment
Share on other sites

Efter en dags körning så vist blev bilen bättre & lättare köra & en aning snabbar/rappare. Dock hade kanske jag hoppats på mer märkbar effekt i acceleration men det kanske beror på att man åker överladdat på bruksbilen som man är lite :? . Summan är väll att jag skulle inte göra det igen för att få bättre prestanda utan då lägga pengarna på något annat kul. Men vill man ha bilen mer lätt körd så vist. Nu kör ju jag manuell så de med automat kanske får bättre respons på bytet? För de som undrar vad bytet ger i varvtal så vid 90km/h så ligger bilen på ca 1900 varv på 5an och ca 2500 varav i 110km/h uppmät med gps med manuell låda!

Link to comment
Share on other sites

Då är du nog den första som tycker det :D

Det är ju som dag och natt, för mig var det den bästa uppgraderingen tätt efter kompressorn!

Jag hade 275 sulor bak på min och trotts det ritade bilen vid fullgas i ettans växel :D

Det gjorde tom så att jag körde jämnt mot manuella LS1or upp till 120 km/h ;) Men när kompressorn kom på så såg dem baken på bilen försvinna i horisonten :D

Efter en dags körning så vist blev bilen bättre & lättare köra & en aning snabbar/rappare. Dock hade kanske jag hoppats på mer märkbar effekt i acceleration men det kanske beror på att man åker överladdat på bruksbilen som man är lite :? . Summan är väll att jag skulle inte göra det igen för att få bättre prestanda utan då lägga pengarna på något annat kul. Men vill man ha bilen mer lätt körd så vist. Nu kör ju jag manuell så de med automat kanske får bättre respons på bytet? För de som undrar vad bytet ger i varvtal så vid 90km/h så ligger bilen på ca 1900 varv på 5an och ca 2500 varav i 110km/h uppmät med gps med manuell låda!
Link to comment
Share on other sites

ett tillägg är väll att jag hade inte kört bilen i år innan jag bytte utväxlingen så det kan ha varit en avgörande faktor att jag tyckte den var lite slö vad vet jag. Vi får väll se om man kan köra ifrån ungdomar i sina 740 turbo & Nissan 200 bilar eller om det är som vanligt att man får se bakrutan efter tävlat mot en Nissan micra 1.2 :evil::evil::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...