Jump to content

För högt lambdavärde hos besiktningen?


grufman

Recommended Posts

Varje år ringer det en handfull människor till oss som fått nedslag på besiktningen på sina 94-95 mustanger. För högt lambdavärde, normalt runt 1.5 gör att dom tror att dom behöver en ny lambdasensor.

Det höga lambdavärdet beror på luftpumpen och är helt normalt. Får du problem med besiktningen pga detta så be besiktningsmannen skärpa sig så går det nog lite lättare sen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt låg 1.5 inga problem sade min gubbe. :P:P

men jag har en polare med en 89 Corvette han fick nerslag lade ner

4 tusen spänn på att försöka fixa felet. :twisted:

Men fick sedan höra att det var helt normalt med högt lambda han

klagade på bilprovningens HK fick en ursäkt, bilen godkänd och

4 tusen spänn tillbaka, inga problem alls. :P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tanka i 1/3- 1/2 del av tanken med Etanol innan besiktning så slipper ni detta problem. 8)

Tanka INTE i etanol i tanken om ni inte vill ha andra problem. Möjligtvis kan man ge besiktningsgubben lite etanol, men det kan ha vissa sidoeffekter.

Etanol hör hemma i miljöbilar eller i ena benet, inte i bensintanken på en musse

Link to comment
Share on other sites

Etanol finns redan i vår bensin?

Så om du höjer procentsatsen etanol en kort stund tills besiktningen är klar så gör det inget för motorn.

Bara att fylla upp med bensin sen.

Visst, du kanske inte säljer lika många nya lambdasensorer då. :roll:

Jag tror inte vi talar om riktigt samma sak. Om man vill få ner CO-halten på en gammal skorv från 70-talet så kanske man kan slå i lite etanol, vill man däremot lösa problemet med att man inte kommer igenom besiktningen pga högt lambdavärde så tror jag det är bättre att informera besiktningsgubben om att du har luftpump. Mot höga lambdavärden hjälper inte etanol (och inte mot speciellt mycket annat heller).

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ingen aning om vad det Ford har för datorer i sina bilar men grabbarna som kör trimmade Supra,

Bmw M3-M5, Evo och Impreza kör med det fusket när dom ska få igenom bilarna hos besiktningen.

Dom tycker det är perfekt då man får "Nollat papper".

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ingen aning om vad det Ford har för datorer i sina bilar men grabbarna som kör trimmade Supra,

Bmw M3-M5, Evo och Impreza kör med det fusket när dom ska få igenom bilarna hos besiktningen.

Dom tycker det är perfekt då man får "Nollat papper".

Gemensam nämnare för samtliga som du listar är Turbo.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ingen aning om vad det Ford har för datorer i sina bilar men grabbarna som kör trimmade Supra,

Bmw M3-M5, Evo och Impreza kör med det fusket när dom ska få igenom bilarna hos besiktningen.

Dom tycker det är perfekt då man får "Nollat papper".

Gemensam nämnare för samtliga som du listar är Turbo.

Inte riktigt, M3 och M5 har ej turbo.

Link to comment
Share on other sites

Etanol finns redan i vår bensin?

Så om du höjer procentsatsen etanol en kort stund tills besiktningen är klar så gör det inget för motorn.

Bara att fylla upp med bensin sen.

Visst, du kanske inte säljer lika många nya lambdasensorer då. :roll:

Tobias, om du läser grufmans första inlägg lite mer noggrant så ser du oxå att han ger ett tips om att slippa behöva köpa ny lambda eller att behöva lägga ner pengar på reperation mm. Det är inget fel på värdet och då behövs det inte "fuskas ner" med etanol. Problemet menar grufman beror på okunskap hos besiktningsmännen. Sen håller jag med dig om att etanol kan vara bra ibland i gamla bilar, har hjälp mig vid flera tillfällen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Har precis besiktat min bil och fick nedslag på detta. Hade 1,3 i lambda värde. Hade man vetat detta innan med att det beror på luftpumpen så hade man kunnat förklara det. Hur lägger man upp det för besiktningsmannen? "Det är luftpump i bilen och då blir värdet högre vid tomgång" typ...

Patric

Link to comment
Share on other sites

Det står i ditt regbevis att din bil är undantagen från vissa avgaskrav. Hade din besiktningsman läst igenom alla dispenser så hade din bil gått igenom. Åk tillbaka och kräv att du ska få en ursäkt och ett blankt papper.

Själv njuter jag av att "sätta dit" dem eftersom de oftast njuter av att värdet är "fel"... Så inget är bättre än att då få säga -Konstigt, i dispensen står det att det är ok men du kanske vet bättre?

Hur kul som helst!!!

Lycka till! Och tanka ingen etanol!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog att få samma problem vid nästa bes med min nyimporterade 95:a GT. Vid regbes/första kontrollbes i slutet av mars har den fått gränsvärderna 0,95-1,09 och lambda mättes till just 1,09. Är det bara att påpeka att den har luftpump så ska de ändå godkänna den alltså om värdet är högre, är det verkligen så enkelt eller kommer det att bli en massa strul?

Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog att få samma problem vid nästa bes med min nyimporterade 95:a GT. Vid regbes/första kontrollbes i slutet av mars har den fått gränsvärderna 0,95-1,09 och lambda mättes till just 1,09. Är det bara att påpeka att den har luftpump så ska de ändå godkänna den alltså om värdet är högre, är det verkligen så enkelt eller kommer det att bli en massa strul?

Micke

Så enkelt är det.

Jag fick själv göra så med min förra 95 GT.

Link to comment
Share on other sites

Ska definitivt ta upp det vid ombesiktningen, lär väl inte få "blankt papper" eftersom jag måste fixa handbromsen! Tar med reg beviset samt infon från detta forum om luftpump så får dom rätta till det!

Link to comment
Share on other sites

Ska definitivt ta upp det vid ombesiktningen, lär väl inte få "blankt papper" eftersom jag måste fixa handbromsen! Tar med reg beviset samt infon från detta forum om luftpump så får dom rätta till det!

Tala gärna om här hur det gick. På bilprovningen ska de ju ha koll på det här så det borde ju inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

Det står i ditt regbevis att din bil är undantagen från vissa avgaskrav. Hade din besiktningsman läst igenom alla dispenser så hade din bil gått igenom. Åk tillbaka och kräv att du ska få en ursäkt och ett blankt papper.

Själv njuter jag av att "sätta dit" dem eftersom de oftast njuter av att värdet är "fel"... Så inget är bättre än att då få säga -Konstigt, i dispensen står det att det är ok men du kanske vet bättre?

Hur kul som helst!!!

Lycka till! Och tanka ingen etanol!!!

Var i reg beviset står det om undantagen från vissa avgaskrav. Jag har tittat men inte sett något som antyder om det eller som jag kan tyda. Men tydligen så skall det ju inte vara ett problem ändå eftersom det sitter luftpump och vara normalt!

Link to comment
Share on other sites

Jag besiktade bruksbilen idag och passade på att fråga besiktningsmannen (som jag känner) om det här och det ska inte vara något problem. Har bilen luftpump tar de hänsyn till det sa han. Han sa att lambdavärdet ofta ligger runt 1,25 på bilar med luftpump. Min låg exakt på övre gränsvärdet (1,09) när den reggades.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...