Jump to content

ABS lampa i Musse 2001-GT


Leif TH

Recommended Posts

Hejsan ! Min ABS lampa lyser och jag har kollat sensorer vid hjul etc. Jag förstår inte var kabeln och sensorn delas någonstans. Jag tror att det felet måste sitta vid någon sensor. Kan man inte mäta spänning etc. vid sensorer om man snurrar på hjulet ? Vilka värden skall det i så fall vara och var delar man som sagt sensorn från kabeln ? Bil funkar utmärkt för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna göra som jag gjorde på min Volvo, mäta motståndet över varje sensor? På Volvon ska varje sensor ligga på ungefär 1000 ohm och vid ena framhjulet hade jag antingen en öppen krets eller bara några ohm (jag har glömt vilket, men det var långt från 1000 ohm i alla fall)

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ! Har haft kontakt med Grufman och 2001 GT har inte denna senor i bakaxeln. Finns det någon annan som har ett gott råd till mig? Grufman säger att det är ung. 30 cm kabel på sensorn. Jag kan inte se var denna delning finns. Please help !!

Link to comment
Share on other sites

Hejsan ! Har haft kontakt med Grufman och 2001 GT har inte denna senor i bakaxeln. Finns det någon annan som har ett gott råd till mig? Grufman säger att det är ung. 30 cm kabel på sensorn. Jag kan inte se var denna delning finns. Please help !!

jag tycker du ska rulla in till någon med diagnosdator för att få svart på vitt. Mkt enklare. om du är i krokarna tar vi 875kr för besväret. Det behöver nödvändigtvis inte vara en sensor som är fel nämligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Igen ! Har nu kollat sensorer vid alla hjul och de ligger på 1500 ohm och vid snurrande av hjul ökar denna resistans. Dessutom varit hos Leffes Bil i Karlshamn som kopplade in sitt IDS - diagnosverktyg, men ack inte kunde de läsa ut några koder ( mjukvara i verktyg är inte uppdaterad med rätt lösning ). Enda lösningen blir nog att köpa en ABS läsare till sommaren i USA: köpte ju AutoTap i somras och detta fungerar jättebra, men kan inte läsa ABS - koder. Fördelen med allt detta är ju att man lär sig hur bilen fungerar. För alla andra så sitter delningen av sensorer fram i innerskärmar och bak kommer man åt sensorer om man lyfter baksätesdynan. Om någon har några tips så är jag tacksam. Vi hörs / TH

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Grufman och övriga ! Jag bor i Karlshamn och har 55 mil till Stockholm, så att svänga inom är inte så lätt. Jag åker snart till USA och kommer att köpa en ABS reader i vilket fall som helst. Denna reader är ju bara ett hjälpmedel och hänvisar till specifikt område som har problemet, så om någon har ett tips om ABS lampan är jag tacksam. Vet nu också var ABS-enheten sitter ( på höger sida vid fötterna på passagerare ) så endera dagen kommer jag att kolla kontakter och ledningar dit. Nej min Track Off lampa lyser inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen ! Har nu skaffat ABS reader och denna pekar på 3 st hjul. Har även noga mätt resistans och spänning till jord utan problem. Jag är nu ganska säker på att det är Speed ring vid dessa hjul som ger problemen. Jag tror också att detta hänger ihop med transporten av bilen från USA. Min fråga är : Hur mycket måste man plocka ner för att kunna rengöra speed ring så att sensor får rätt information ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...