Jump to content

Backljus- Dubbeltrådig?!?!


Janebrink

Recommended Posts

Tja!

Plockade ner mina backljus inför lackering idag,(´69 HT) och upptäckte till min stora förvåning att det sitter dubbeltrådiga lampor i?!?! Varför? Trodde bara att dom hade en funktion, och det som backljus. Sedan har jag även tre linser ovanpå varandra(?!?!) och detta tyckte jag var märkligt då det är betydligt snyggare och ger mer ljus med en? Men det är kanske tidigare ägare som tyckt att detta var häftigt?!

Hade varit gött att få lite klarhet i detta...

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Lampan ska vara enkeltådig men med två poler i bak. Jorden är alltså inte i höljet utan i en av polerna.

Det där med flera linser på varandra är ett under. Jag hade dubbla på min -69 HT.

Link to comment
Share on other sites

Ja det där med flera linser på backljusen har jag också undrat över.

Nån som vet varför?

På min satt det 3st linser på varandra.

Orörd från fabrik!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tre linser :?: har aldrig hör detta förut låter som något att

forska i.

Det här med tvåpoliga lampor i backljus kan för många

vara ett problem men är lätt att lösa.

Om du mot förmodan skulle använda en enpolig lampa

så går det, det är bara att leta reda på den jordade

kabeln till backljuset och ta bort denna från karossen. :wink:

Det här är något som kan vara bra att veta om man vill

ha ett backljus som syns t.e.x. 21W enkeltrådig. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Men vilken sorts lampor är enkeltrådiga, fast ändå har två plintar på undersidan?! Har aldrig serr någon sådan... Om jag har en sådan lampa som jag har nu så borde det väll inte kunna lysa... med dubbeltrådig lampa och allt...

Och det där med linserna är riktigt skumt...När man har tre linser som jag har så sticker linserna ut typ 5mm utanför lykthuset, så det blir väldigt snyggt om man tar bort två stycken så att den återstående linsen är insänkt... Borde komma mer ljus igenom oxo...

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

aha... Så orsaken till att det satt en dubbeltrådig lampa där när jag plockade isär sakerna, är för att någon okunnig har varit framme? (skall inte säga för mycket då jag säkert hade gjort lika dant... :oops: )

Ska kolla på detta...

Men om jag har fattat det hela rätt så jordar lampan alltså INTE genom höljet, utan genom en av plintarna som kopplas ihop med en kabel som går mot jord?

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...