Jump to content

Dålig respons på gasen


musse tommy

Recommended Posts

Hejsan, någon som vet vad felet är eller om det ska vara såhär, har pricis hämtat min mustang-05 V8 i Göteborg, men när man föst gasar som man brukar (normalt altså ) så händer det inte ett dugg men efter ett tag så varvar den upp och sticker iväg,

Bateriet var tom när jag hämtade den så jag fick ladda det innan start.

Tackam för tips

Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan, någon som vet vad felet är eller om det ska vara såhär, har pricis hämtat min mustang-05 V8 i Göteborg, men när man föst gasar som man brukar (normalt altså ) så händer det inte ett dugg men efter ett tag så varvar den upp och sticker iväg,

Bateriet var tom när jag hämtade den så jag fick ladda det innan start.

Tackam för tips

Tommy

Är det en automat ? I såfall så märks det döläge som är när man trycker lite på gasen för att åka iväg. Lite som ketchupeffekten ! Först händer inget, sen trycker man lite mer på gasen och då sticker det iväg med ett litet däckstjut :) Är det ungefär så det känns ? I så fall så är det som det ska(är) vara, det är en liten fördröjning men man lär sig.

Men som sagt, vet inte om det är denna lilla fördröjning du menar ? Många störs av detta och det finns lite olika lösningar, allt från att mickla med gaspedalen till tunes som helt plötsligt får pollen att bete sig som en adrenalinstinn hingst i en brunsthage !

Link to comment
Share on other sites

Det är pricis så som du beskriver, och det är automat jag har, känns som jag aldrig har kört bil förut, lite otäkt när man ska åka ut över en väg och man blir stående på vägen innan den svarar :roll:

Hej.

Hade samma fel på min 05.

Bytte mitt gasspjäll för en månad sen så nu är det en dröm

att köra.

Mao:ska nog inte vara så fast flera bilar är så.

\Herman

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Testa att göra rent spjällhuset det gör susen kan jag lova och helt gratis...

Tack för tipset, tog bort mitt spjällhus och gjorde rent det, nu går den som en dröm, betydligt billigare än att köpa nytt hus.

Link to comment
Share on other sites

Testa att göra rent spjällhuset det gör susen kan jag lova och helt gratis...

Tack för tipset, tog bort mitt spjällhus och gjorde rent det, nu går den som en dröm, betydligt billigare än att köpa nytt hus.[/quote:2ieanz1q]

Hoppas det håller i sig. Var gjorde du rent? Gör ett mektips och lägg upp!!

Link to comment
Share on other sites

Jag demonterade spjällhuset och rengjorde "sugsidan" dvs bakom spjällen (där hade det samlas en massa spännande saker...)

Före detta så hade jag problem med att ex bilen startade inte, pumpande tomgång, "grisiga" stift bilen dör vid gaspådrag från stillastående om man inte ger mer gas en normalt nödvändigt + slirar på kopplingen ( kan tänka mej att med en automat så får man ett delay och sedan allt) det som många beskriver som "ketchupeffekt" dvs socker o tomater*LoL*

Det bästa med detta är att det är gratis och lätt att fixa för vem som hellst.

4 muttrar (m8 om jag inte mins fel +en skruv till slangklamret) sedan vola sen trasa med ex lacknafta och bilen går som en dröm.

Link to comment
Share on other sites

Nej inte märbart, men lite svarta i kanterna.

Alldeles på kanten på spjällen. Tittar man snabbt ser de rena och fina ut. Men antagligen räcker det lilla på kanterna för att det skall

tröga upp "limma/kladda" så att spjällen öppnar lätt vid gaspådrag.

Bra med en ren målarpensel. Kommer åt på alla ställen.

Förmodligen har jag närmare 485 HK nu. :P

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också gjort rent mitt spjällhus , och herregud nu går det att smyga iväg :) :)

Jag som hela tiden trott att det skulle vara så där.

Mitt spjällhus var faktiskt hyffsat skitigt , kanske dags att kolla på nytt luftfilter.

Link to comment
Share on other sites

Nu har även jag gjort rent spjället och JÖSSES va skitigt det var. Skiten var så pass tjock att det tätade runt spjällen i stängt läge, man såg var de skrapat "rent" när de rört sig. Således har jag nu för hög tomgång eftersom den adapterat sig efter smutsen. Hur nollar jag enklast adapteringen? Minuspol eller Predator? Är ju så trist att behöva stå på tomgång i 5 min med och utan AC osv osv som det står...

Här kommer lite bilder i alla fall:

Före rengöring (svårt att gissa va...):

img_1250.jpg

Här ska det sitta en gummipackning i spåret, jag tog bort den för rengöring:

img_1252.jpg

Rent och fint spjäll:

img_1253.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...