Jump to content

stressa 351w en smula


mobcharge
 Share

Recommended Posts

Tjena, går runt som en äggsjukhöna och väntar på att min 69 ska komma till kajjen, motor och växellåda är nyrenoverade av en firma i californien (sett kvitton etc..)

Fårgan är vad kan jag göra för att skrämma upp den lite lagom.

hur långt kommer man med lindade headers, kam, insug och en holley?

MKT tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tror att du kommer att vara nöjd med motorn som

den är om den är ny renoverad.

Du bör inte sätta igång med att stressa motorn på

en gång om det är nya bitar.

Har litet recept om du vill göra något lite.:wink:

Insug Edelbrock Nr 2181 Preformer 4V.

Kamaxel Street Köpt hos Hansen CS108R C90Z 6550C

samma värden som Boss 302.

Förgasare Holley 600 nr1850 vakum.

Fördelare Pertronic ignitor elektronisk tändning.

Detta har jag i min Mustang plus omarbetade toppar högtryck oljepump,

mm.

Går som ett skollat troll. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hur vill du använda bilen?

Vad har du för bakaxelutväxling?

Vad har du för turbin i lådan?

En dubbelpump är inget att ha i en bil för gatbruk

Till en 351W är en vacumstyrd 750cfm perfekt tillsammans med ett "dualplane" insug och en lagom vass kamaxel.

Rullkam ska det vara idag! ;) Motorn får så fint gensvar med dom!

Bara headders och linda dom gör i princip ingenting.

Det gäller att se allt som ett system.

Svagste länken sätter ribban.

I Ford värden är det andningen som är kass!

Alltså insug och framförallt topparna som är odugliga orginal.

Vore jag dig skulle defenetivt riva motorn trots nyrenovering.

Renoverat i USA är en garanti för slarvjobb! "Been there"

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kamaxeln Lars föreslår är den av ett lugnare slag eller är det en "vassare"?

Rullkam?

Tänkte bestycka om min Standard 351w 2v (har headders)

-Förgasare ? 4port ' 600' vacum' kickdown' manu choke' vem säljer?

-Insug edelbrock performer 4v

-Kam ?? Så att man fortfarande har en schysst tomgång Och kan köra mormor till äffär'n :roll:

-+ brytarlöst ??? tänkte bara byta ut innehållet i dosan. ignitor eller mallory?

När är det dags att byta till en bättre olje pump? och till vad isåfall.

Bara en sak till Vad i hela friden betyder non-EGR / EGR?

Ser ni några generalfel är det bara att skrika till Annars är tips välkommna

Link to comment
Share on other sites

bakaxel=vet inte än.

Turbin=vet inte än.

Inte tagit reda på, bilen är på väg hem...

låång väntan, sitter som bäst och lägger budget på vad som skall göras.

Jag ska ha den att köra runt i rätt mkt i sommar=vill ha lite bottendrag kvar..

men vill samtidigt ha lite tryck när man gasar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kamaxeln Lars föreslår är den av ett lugnare slag eller är det en "vassare"?

Rullkam?

Tänkte bestycka om min Standard 351w 2v (har headders)

-Förgasare ? 4port ' 600' vacum' kickdown' manu choke' vem säljer?

-Insug edelbrock performer 4v

-Kam ?? Så att man fortfarande har en schysst tomgång Och kan köra mormor till äffär'n :roll:

-+ brytarlöst ??? tänkte bara byta ut innehållet i dosan. ignitor eller mallory?

När är det dags att byta till en bättre olje pump? och till vad isåfall.

Bara en sak till Vad i hela friden betyder non-EGR / EGR?

-Vet ej om kammen Lars har men liknar den Boss så är den lite "hoppig" på tomgången??

-Rullkam-----På ventillyftarna sitter det en metallrulle

cca-81516_m.jpg

Detta gör att friktionen minskar avsevärt och bilen blir piggare och vinner några hästar

Dessutom kan man tillverka "kamaxelprofilerna" lite brantare vilket gör att motorn får in luft snabbare än traditionell kamaxel

För bästa resultat bör man följa med med några enklare rullvippor

cca-1431-16_m.jpg

-Förgasare kan du köpa lite var stans. Hansen Racing, Pers Åkers, Löve'n

-Insug Performer är ett bra insug som är nära orginal.

-Kamaxel--- håll dig till en som inte går över 220 grader duration vid 0.050tum lyft

Under detta gradtal så funkar motorn bra tillsammans med orginal turbinen i Automatlådan.

Föresten så fungerar dessutom Performer insuget bara upp till detta gradtal.

Motorn får forfarande en fin gång och mormor blir glad! ;)

- Brytarlöst typ Ignitor=mycket bra! (om fördelaren är i fint fungerande skick)

- Högvolyms oljepump behövs nästan aldrig på en bil som används på gatan. Lars skrev "Högtryckspump" men jag tror han menade "Högvolym"

Du får inte ett högre tryck som de flesta tror utan pumpen bara tar en större volym olja vid varje pump sekvens.

Detta gör att det är mindre risk att pumpen blir utan olja då oljan skvallpar runt i tråget vid gaspådrag.

Säkrare smörjning med andra ord

- EGR är luftreningssystem. Vi har inte det på våra bilar.(oftast) men du ska helst köpa ett insug med Non EGR!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kamen är helt underbar går jämt inget hoppande. :)

Det är möjligt att förgasaren är lite liten har skrivit 600

är lite filat oljepumpen är högvolym som Per skrivit.

I övrigt så går det precis så bra så att det retar många

EURO lådor med hytt. :lol:

Man behöver inte gräva ned sig i all teknik som erbjuds

det enkla kan vara gott nog. :roll:

Med en annan utväxlingen i bakaxeln så skulle det gå

att få karossen att stå kvar vid rödjusen. :D

Min utväxling är vald för att få bekväm långkörning och

långa åk på växlarna. 8)

Jag har utväxling 2.79:1 = 0 till 90km på ettans växel med

det trimm som sitter i och det räcker för mig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan vad händer om man slänger på gt40 aluminium toppar.

perfromer rpm kam och insug, en 750cfm och slutligen headers och 2.5" avgas?

Lite mer tryck kanske?

Exakt det (förutom GT40 toppar) har jag tidigare kört på en 302cui och det ger fint flås i maskineriet. (saknar den motorn)

Motorn ligger på gränsen till ett "rumty dumty" sound men änndå klart körbart.

Klart rekommenderat!

Rullkam är överkurs och vet ej om det finns till 69 351W block

Däremot rullvippor på GT40 topparna är en självklar investering.

$625 är ju väldigt billigt för kompletta toppar så varför inte samtidtigt investera i rullvippor!

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=FMS%2DM%2D6049%2DX303&view=1

fms-m-6049-p303.jpg

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=FMS%2DM6564A50&view=257#largerimage

$190

fms-m6564a50.jpg

Link to comment
Share on other sites

kollade lite på jegs..

fann följande power package innehöll:performer rpm camkit, 750cfm edelbrock och performer rpm insug pris: 573.99$

Ford gt40 aluminium heads: $529.99

hooker comp headers:$149.99

totalt sisådär 1270$ plus frakt, och hatad tull..

Kanske ondare motor än jag tänkt men :)

Link to comment
Share on other sites

*suck*

:) Det är billigt!

Du blir inte besviken på RPM kittet och GT40 insug

Men är topparnas pris per par?

Låter nästan för billigt med $530/par !

Kollar man exempelvist på Edelbrock topparna på JEGS så är priset per/st

Link to comment
Share on other sites

Dum dummare dummast..

Jo det är klart att det är styck.. tyckte det lät OTROLIGT billigt..

nåväl det blir inte så skrämmande dyrt ändå..

med allt runt omkring etc så lär det väll stanna på typ 25000:-

och det är ju oki..

nu ska man bara sälja allt som är löst och sova på golvet mao..

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämnts så finns ganska moderata grejer att förbättra med.

Jag tror jag har den 302 motorn i min 67a FB som Per B nämnde som (saknar den motorn). Köpte den av Per för några år sen och har den fortfarande kvar. Går som en klocka. Ser orginal ut, låter nästan orignal och fruktansvärt snäll att köra med, och ändå ett betydligt bättre drag i jämförelse med en obearbetad 302motor.

En lyckad kombination med just Edelbrock performerinsug, Ford motorsport kam med matchande ventilfjädrar. Lite polerat i topparna, halvsmidda popupkolvar samt lite högre komp. Kör med 2.80 utväxling och har endå ett klart tillfredsställande drag. Testkört mot andra betydligt mer potenta Mustanger och hänger med riktigt bra med tanke på utväxlingen.

Har testat med olika förgasarstorlekar och kommit fram till att 600vac funkar bra, större tog bara mer bränsle och gav surare gång.

Förmodar att samma bestyckning skulle funka ganska bra även på en 351W.

Vad kan jag då jämföra med, jo att jag tidigare haft både 289, vassa 302or, vassa 351or, både Windsor och Cleveland under åren.

Fast det är klart, det beror på hur prestandakrävande du är. Mycket vill ha mer efter en tid, man vänjer ju sig och det finns hela tiden något annat att optimera med.

Link to comment
Share on other sites

Ahaa! Den lever ännu! Kul att höra.

Ja den gick med lite olika konfigurationer.

När den satt i min Musse så var det det 3.25 bakaxel och stallsped turbin vilket passa motorn som handen i hansken.

Kul som sjutton men ändå ekonomi.

Minns en gång åkte vi på semester till Öland med den motorn.

På skoj skruva jag dit orginal 2-port gjutjärninsug (ligger kvar här och skräpar) och en Holley 2P 500cfm förgasare.

Snålkörde hela vägen och i snitt drog han då 1.07 liter/mil (orginal turbin då!)

Komplett MSD tändsystem hjälpte också till i budget körningen.

Roligast var ändå när det var RPM kam och 750 Edelbrock förgasare.

Men Ford Racing kammen (M-6250-A312 om jag minns rätt) gick bäst !!

Link to comment
Share on other sites

Jodå kamaxelbeteckningen stämmer. Jag kör med manuell vilket gör det ännu roligare för den låter rent oskyldig, men svarar mycket bra vid gaspådrag. Förmodligen är den väl matchad och balanserad så det snurrar på lätt. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, måste byta... Du kan ju kolla kamdrivningen samtidigt så att inte kedjan är för slack. Om du skulle få för dig att sätt dit en mer varvillig kam så kan du även kolla så att ventilfjädrarna hänger med om du inte vill få ventilsläpp. Fast jag tror orginal hänger med tillräckligt länge, det är ju en teoretisk beräkning.

Viktigare är väl snarast att du inte gör misstaget och sätter i ny kam och lyftare och sen inte kör in kam och lyftare enligt rekomendation.

DVS, vid uppstart snabbt upp i ca 2000varv och ligg där i ca 20 -30 minuter, för bästa inslitning. Kom också ihåg att smörja väl med kamfett.

Men vore det jag skulle jag undvika att börja med isärskruvning. Kör med med bilen en sommar för att hinna jämföra med andra bilar och få tips om någon bra konfiguration som skulle passa just dig. Sen klipper du till med lite prestandaförbättring om du känner för det.

Link to comment
Share on other sites

Använd INTE s.k. mollyfett för inkörning av kam.

Det rådet har jag fått av min syster som är en

gammal dragracing tjej f.d. kändis från sjutiotalet,

när dom plockade ihop maskiner med nya komponeter,

då blandade dom motorolja och STP 50/50 och körde in

maskinen på detta.

Jag har själv alltid följt detta recept och det har funkat

hitintills.

Att använda fett med slipmedel är inte att rekomendera

då detta slipmedel letar sig till sådana ställen där man

inte vill ha det. :?

Om ni undrar vad min syster finns nu så är hon gift med en

mycket känd dragracing förare och bor i USA.

Skulle egentligen inte berättat detta efter som hon

och Pat aldrig skulle ta i en FORD motor. :cry:

Deras hemsida är www.patmusi.com. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...