Jump to content

kam till 351c


NightMaaN
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
låter bra.. jag tittade på en kam med nästan 240 i duration.... är det för mkt?

Över 230-235 duration vid .050'' lyft börjar du nå gränsen för vad du praktiskt kan använda din bil och få den fungera bra

Exempelvisst får du problem med lågt vacum vid 240 duration vilket gör att dina servobromsar slutar fungera.

Om du har bromsservo?

Dessutom måste du byta converter om du har automatlåda? minst +500rpm

Kanske även högre bakaxelutväxling.

Gör du inte det kommer din bil spotta och hoppa från låga rpm

Den kommer kännas tröttare än din orginalkam

Glöm inte att dina ventilfjädrar och insuget MÅSTE matcha din kam.

Matchande ventilfjädrar är mycket viktigare än man tror och motorn kommer inte gå bättre än vad fjädrar och insug är anpassat för.

Svagaste länken styr!

För din beskrivning "crusing etc" skulle jag inte ta en vassare kam än ca 220grader

Lobecenter 108 som "Racing" har är mycket lämplig.

Då får du kraft i övre mellan registret

Tex 106 grader så har du i det lägre 0-4000rpm

112 grader och du har 1500-6000rpm ungefär

Lagom är bäst!! Som vi Svenskar säger! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...