Jump to content

Mustangägare betalar för mycket skatt


grufman

Recommended Posts

Ett fel i bilprovningens beräkningsmodell av Co2-utsläpp har lett till att mustangägare (oklart i vilken omfattning) har fått en aldeles för hög co2-förbrukning angiven.

Jag citerar Denise från BIRF

Hej!

Har ett ärende där Skatteverket ändrat Co2-värdet på en Mustang från Bilprovningens fastställda 368 g/km till 186 g/km vilket för bilägaren innebär en skillnad på 3.874kr i fordonsskatt per år.

Eftersom jag nu har ett pilotfall torde det vara möjligt att få tillbaka skatt på alla bilar där Bilprovningen gjort fel. Jag vill ha några fler ärenden att prova med. Söker därför några frivilliga försökskaniner….

Denise

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

om ni tror att ni har en felaktigt registrerad mustang (kolla ditt regbevis) så gör följande

1) Skriv det här att du har fel

2) Maila denise på info <snabela> birf.org

3) Hälsa från Fredrik på Grufman Bil

4) Om du får pengar tillbaka tack vare att du läst detta, så gillar vi tårtor ;-)

Link to comment
Share on other sites

Satt o luppade mina papper.

Men det står ingenstans om något Co2 utsläpp.

På del 1 - finns "Miljöfakta" Och punkt V.7 CO2.g/km. Denna är inte ifylld.

Betalar 2367 kr /år i skatten.

Hade ju vart trevligt annars :)

EDIT: Det måste väl stå nånstans, om skatten grundas på detta? Vart plockar dom annars siffrorna ifrån?

Link to comment
Share on other sites

Kollade mina papper också. I regbeviset står inget om CO2-utsläpp. Däremot hittade jag på senaste fakturan från "Transportstyrelsen" avseende fordonsskatten följande text;

För fordonet saknas uppgift i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp. Skatten fr.o.m den 1 oktober 2006 har därför beräknats efter skälig grund utifrån ett antaget utsläppsvärde för koldioxid med 276 g/km - se bifogat tilläggsblad. Den nya årsskatten är 3000 kronor.

Visserligen inte 368 g/km men inte heller den lägre enligt "Skatteverkets ärende" 186 g/km.

Någon mer som har samma uppgifter som mina?

Edit: Fakturan är från april 2009

Ps. Något bifogat tilläggsblad har jag aldrig sett röken av...

/Micke

Link to comment
Share on other sites

På mitt står det...

För fordonet saknas uppgift i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp. Skatten fr.om. den 1 oktober 2006 har därför beräknats efter skälig grund utifrån ett antaget utsläppsvärde för koldioxid med 277 gram/kilometer - se bifogat tilläggsblad. Den nya årsskatten är 3015 kronor.

Bilaga...

Beräknat koldioxidvärde

- för personbilar med typgodkännande som inte är upptagna i NorType.

I första hand är det frågan om personbilar som importerats från ett land utanför EU.

Koldioxidutsläpp från ett fordon beror på ett antal faktorer. De viktigaste faktorerna är tjänstevikt, motoreffekt, motortyp(bensin/diesel) samt växellåda (manuell/automat).

Beräkningsmodellen är baserad på en analys av de uppgifter som tillverkaren lämnat för de bilmodeller som finns tillgängliga på den svenska marknaden 2006. Det värde för koldioxidutsläpp som man får fram genom modellen används för att beräkna skatten efter skälig grund.

Kan koldioxidvärdet fastställas och registreras i vägtrafikregistret?

Genom intyg från generalagent eller tillverkare kan ett fastställt koldioxidvärde registreras i vägtrafikregistret och läggas till grund förberäkning av fordonsskatten.

Det fastställda koldioxidvärdet ska vara baserat på harmoniserade förfaranden och mätmetoder inom EU.

//Mange

Link to comment
Share on other sites

Grufman! Nåt speciellt som fick dig att skriva GT500? Jag har nämligen reagerat på att jag betalar så j**la mycket i skatt...

/Nicke

Japp, det är just en GT500 -07 som blivit pilotfall. Du skall omgående maila info@birf.org så driver hon rättsprocessen mot skatteverket åt dig. Hon behöver bara en fullmakt.

Link to comment
Share on other sites

Grufman! Nåt speciellt som fick dig att skriva GT500? Jag har nämligen reagerat på att jag betalar så j**la mycket i skatt...

/Nicke

Japp, det är just en GT500 -07 som blivit pilotfall. Du skall omgående maila info@birf.org så driver hon rättsprocessen mot skatteverket åt dig. Hon behöver bara en fullmakt.

Har redan mailat!

Går det igenom kan du ju fethaja att det blir tårta i Järfälla! :D

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Såhär är det tänkt att man ska räkna (har inte fått det 100% bekräftat ännu, så ta det med en nypa!)

1) Ta reda på din bils officiella bränsleförbrukning i L/100km på http://www.fueleconomy.gov

2) Tag Official EPA Combined * 2,36 * 10 = Co2 gr/km

Exempel Ford Mustang GT500 -07

13,1 * 2,36 * 10 = 309gr/km

Regbeviset säger 366gr/km så något är fel. Kolla själva och se vad ni får!

Link to comment
Share on other sites

Kollade mina papper också. I regbeviset står inget om CO2-utsläpp. Däremot hittade jag på senaste fakturan från "Transportstyrelsen" avseende fordonsskatten följande text;

För fordonet saknas uppgift i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp. Skatten fr.o.m den 1 oktober 2006 har därför beräknats efter skälig grund utifrån ett antaget utsläppsvärde för koldioxid med 276 g/km - se bifogat tilläggsblad. Den nya årsskatten är 3000 kronor.

Visserligen inte 368 g/km men inte heller den lägre enligt "Skatteverkets ärende" 186 g/km.

Någon mer som har samma uppgifter som mina?

Edit: Fakturan är från april 2009

Ps. Något bifogat tilläggsblad har jag aldrig sett röken av...

/Micke

På din bil verkar det vara korrekt 278gr/km får jag fram om jag räknar enl denna modell. Just nu verkar det gälla GT500-ägare främst, men ni andra får gärna dubbelkolla

Link to comment
Share on other sites

Kollade mina papper också. I regbeviset står inget om CO2-utsläpp. Däremot hittade jag på senaste fakturan från "Transportstyrelsen" avseende fordonsskatten följande text;

För fordonet saknas uppgift i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp. Skatten fr.o.m den 1 oktober 2006 har därför beräknats efter skälig grund utifrån ett antaget utsläppsvärde för koldioxid med 276 g/km - se bifogat tilläggsblad. Den nya årsskatten är 3000 kronor.

Visserligen inte 368 g/km men inte heller den lägre enligt "Skatteverkets ärende" 186 g/km.

Någon mer som har samma uppgifter som mina?

Edit: Fakturan är från april 2009

Ps. Något bifogat tilläggsblad har jag aldrig sett röken av...

/Micke

På din bil verkar det vara korrekt 278gr/km får jag fram om jag räknar enl denna modell. Just nu verkar det gälla GT500-ägare främst, men ni andra får gärna dubbelkolla

Okey, tack - var precis inne på http://www.fueleconomy.gov och letade information. Har mailat Denise - får se vad hon säger.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Kollade mina papper också. I regbeviset står inget om CO2-utsläpp. Däremot hittade jag på senaste fakturan från "Transportstyrelsen" avseende fordonsskatten följande text;

För fordonet saknas uppgift i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp. Skatten fr.o.m den 1 oktober 2006 har därför beräknats efter skälig grund utifrån ett antaget utsläppsvärde för koldioxid med 276 g/km - se bifogat tilläggsblad. Den nya årsskatten är 3000 kronor.

Visserligen inte 368 g/km men inte heller den lägre enligt "Skatteverkets ärende" 186 g/km.

Någon mer som har samma uppgifter som mina?

Edit: Fakturan är från april 2009

Ps. Något bifogat tilläggsblad har jag aldrig sett röken av...

/Micke

På din bil verkar det vara korrekt 278gr/km får jag fram om jag räknar enl denna modell. Just nu verkar det gälla GT500-ägare främst, men ni andra får gärna dubbelkolla

Okey, tack - var precis inne på http://www.fueleconomy.gov och letade information. Har mailat Denise - får se vad hon säger.

/Micke[/quote:38g87pnb]

Fick fram samma information som grufman efter lite letande --- Mustang GT-06 (man)

11,8 * 2,36 * 10 = 278gr/km

Så mina nuffror verkar stämma enligt "modellen". GT500 däremot .....

/Micke

Link to comment
Share on other sites

jag kikade vidare lite på GT500. Nu chansar jag lite själv, för EPA har ändrat sina beräkningsgrunder mellan 2007 -> 2008 vilket omkullkastar eventuella ekonomiska besparingar. Nåväl.

2007: 309gr/km

2008: 347gr/km

Det är dock fortfarande lägre än vad som står i folks regbevis. Jag kikade på några slumpmässigt valda regnr (gt500) och hittade uppgifter MELLAN 365-383gr/km. Så det är helt slumpmässigt vad du får för skatt om du har en GT500

Det är lite slantar det...

Link to comment
Share on other sites

så om det håller så ska din Co2 minskas till 309gr/km från 366 som jag tror den låg på idag

Är-skatt: 4350kr

Bör-skatt: 3495kr

Det är en lax per år det ungefär... kan man ju ha roligare för.

För 08-09 så blir det eventuellt lite mindre besparing, bara 285kr/år... men bättre än inget.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...