Jump to content

Mustangägare betalar för mycket skatt


grufman

Recommended Posts

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

Jag har fått int 6 fullmakter totalt redan! 2 har ringt idag och frågat lite vad det handlar om. De skulle skicka in sina fullmakter. Om det är någon annan som undrar något så är det bara att ringa mig på 08-7850310.

Tack själva!

Det ska bli ett nöje att skicka in skrivelsen till Skatteverket tillsammans med alla fullmakter.

Jag har pratat med Transportstyrelsen om den uträkningsmodell som de använder för att fastställa Co2 men de var inte villiga att förändra den. De menade att vissa bilar för för hög Co2 och vissa får för låg men då blir den helheten rätt. Jag sa att så kan man ju inte resonera för det drabbar ju den enskilde som får betala. Men på det örat ville de inte lyssna så då gör jag såhär istället. Förhoppningen är att detta uppmärksammas mer och att de inser att det är ett problem.

Vi som åker amerikansk bil vill ju dessutom inte att folk ska kunna säga att man är en hemsk miljöbov som har en bil som släpper ut så förfärligt mycket föroreningar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hehe verkar som jag ligger lägst bland GTorna ;)

2367 kr

Tjena. Har följt snacket om skatten. Grattis om du betalar 2367:-

Själv har jag en GT/08, Coupé/Automat köpt av Exclusive Cars jan-09 och skall pröjsa 2865:-/år enligt Transportstyrelsen. Wired... Varför så olika? e de nån som vet ?

Link to comment
Share on other sites

Hehe verkar som jag ligger lägst bland GTorna ;)

2367 kr

Tjena. Har följt snacket om skatten. Grattis om du betalar 2367:-

Själv har jag en GT/08, Coupé/Automat köpt av Exclusive Cars jan-09 och skall pröjsa 2865:-/år enligt Transportstyrelsen. Wired... Varför så olika? e de nån som vet ?

Att jag och Robert betalar lågt beror på att fram till årsm 05 är det viktbaserat från 06+ är det också inlagt en liten utsläpps avg ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag dragit iväg ett brev till Skatteverkets fordonsavdelning med begäran om omprövning av Co2 värdet/skatten på 30 mustanger som jag fått fullmakt till. Det ska bli spännande att se vad som händer nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är JAG personligen som efter mycket slit fått igen en skattereduktion för min Shelby gt 500. Jag har för att andra skall få nytta av mitt arbete gett BIRF ALL bakgrundsdata och hur jag agerat. Bakgrunden är att den beräkningsmodsell som används för ej avgasmätta bilar är klart felaktig och EJ sanktionerad i svensk lagstiftning.

Har arbetat fram en modell (är utbildad inom förbränningsteknik) som jag efter MYCKET bråk och skrivelser vunnit gehör för. Överklaganden skall ej gå till transportstyrelsen som det står på regbes papper utan till skatteverket. Är helt övertygad om att jag även kan hjälpa andra med muskelstinna bilar..LL till RÄTT fordonsbeskattning. Rätt formulering i överklagande med specifik beräkning för bil borde fungera äbven för andra muskelbilar. Tänker speciellt på vaåra kompisar som kör challenger,charger mfl.

Ev tårtutdelning hoppas jag sker till mig..det är nämligen jag som ordnat detta..hehe (tycker om tårta). Är det någon som har funderingar kontakta mig. "Ljuset kommer från Östersund"...LL)

Link to comment
Share on other sites

Det är JAG personligen som efter mycket slit fått igen en skattereduktion för min Shelby gt 500. Jag har för att andra skall få nytta av mitt arbete gett BIRF ALL bakgrundsdata och hur jag agerat. Bakgrunden är att den beräkningsmodsell som används för ej avgasmätta bilar är klart felaktig och EJ sanktionerad i svensk lagstiftning.

Har arbetat fram en modell (är utbildad inom förbränningsteknik) som jag efter MYCKET bråk och skrivelser vunnit gehör för. Överklaganden skall ej gå till transportstyrelsen som det står på regbes papper utan till skatteverket. Är helt övertygad om att jag även kan hjälpa andra med muskelstinna bilar..LL till RÄTT fordonsbeskattning. Rätt formulering i överklagande med specifik beräkning för bil borde fungera äbven för andra muskelbilar. Tänker speciellt på vaåra kompisar som kör challenger,charger mfl.

Ev tårtutdelning hoppas jag sker till mig..det är nämligen jag som ordnat detta..hehe (tycker om tårta). Är det någon som har funderingar kontakta mig. "Ljuset kommer från Östersund"...LL)

Link to comment
Share on other sites

Ja, så är det, eventuell tårta ska till Östersund!

Jag har ännu inte hört något från Skatteverkets fordonsavdelning. Totalt har jag skickat in begäran om ändring av fordonsskatten på 35 bilar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag har 2970 kr i skatt o 274g CO2

Tycker det verkar högt men har inte en aning om vad bilen släpper ut.Staten vill alltid ta ut så mycket så möjligt o detta är bara ungefärliga siffror enligt reg bevis för att kunna ta ut någon form av skatt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har 3028 kr i skatt, Utsläppsvärde: 275g/km

Dvs verkar ligga där alla andra ligger (2006 Mustang GT Manuell, Coupé)

Men verkar konstigt att GT500:an får mindre värde än GT:n?

I vilket fall som helst, riktigt bra att det finns folk som engagerar sig OCH delar med sig!

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

När jag kom förbi kontoret idag så hittade jag en trevlig överraskning på mitt skrivbord.

Skatteverket har svarat och 29 st Shelbys har fått en lägra skatt! Dock inte så låg som jag velat men ändå kul. Co2-värdet fastställdes till 324g/km på alla bilarna vilket innebär en fordonsskatt på 3.720 kr/år.

Det blir dessutom pengar tillbaka såhär lagom till jul! :) Transportstyrelsen kommer att återbetala det man betalat för mycket under åren.

Jag skrev även i min skrivelse till Skatteverket att även de andra bilarna som jag ej fått fullmakt för också borde få lägre skatt. Är det någon som äger en Shelby och som inte skickat fullmakt till mig men som ändå fått lägre skatt? Nyfiken bara.

Totalt skickade jag in 38 st fullmakter men i första omfången var bara 29 st med så jag antar att de andra 9 kommer senare eftersom jag skickade in dem senare.

Jag postar besluten till alla berörda fordonsägare.

God jul!

Denise

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

hur blev det med er som inte hade fullmakt? fick ni lägre avgift? för min gt500 blev regbesiktigad idag och fick ett CO utsläpp på 347g/km. vilket innebär en avgift på ca 4200kr. tycker det låter väldigt mycket :shock:

/mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
När jag kom förbi kontoret idag så hittade jag en trevlig överraskning på mitt skrivbord.

Skatteverket har svarat och 29 st Shelbys har fått en lägra skatt! Dock inte så låg som jag velat men ändå kul. Co2-värdet fastställdes till 324g/km på alla bilarna vilket innebär en fordonsskatt på 3.720 kr/år.

Det blir dessutom pengar tillbaka såhär lagom till jul! :) Transportstyrelsen kommer att återbetala det man betalat för mycket under åren.

Jag skrev även i min skrivelse till Skatteverket att även de andra bilarna som jag ej fått fullmakt för också borde få lägre skatt. Är det någon som äger en Shelby och som inte skickat fullmakt till mig men som ändå fått lägre skatt? Nyfiken bara.

Totalt skickade jag in 38 st fullmakter men i första omfången var bara 29 st med så jag antar att de andra 9 kommer senare eftersom jag skickade in dem senare.

Jag postar besluten till alla berörda fordonsägare.

God jul!

Denise

Har precis skaffat mig en GT-500 och har oxå en kanon hög skatt med 366 co2/Km

med en skatt på 5280kr synd att detta inlägg e lite gammalt men men bättre sent än aldrig.Kan man fortfarande få hjälp med detta Denise?

Link to comment
Share on other sites

Har precis skaffat mig en GT-500 och har oxå en kanon hög skatt med 366 co2/Km

med en skatt på 5280kr synd att detta inlägg e lite gammalt men men bättre sent än aldrig.Kan man fortfarande få hjälp med detta Denise?

Hav tröst Björn!

Det ordnar sig om du rensar din mejlbox, för då kan jag vidarebefordra ett mejl där det framgår hur du ska göra

Jag gjorde själv samma sak i höstas nämligen.

Alternativt kan du mejla mig och berätta din privata mejladress så kan jag skicka dit.

Mvh MOS

Link to comment
Share on other sites

Hav tröst Björn!

Det ordnar sig om du rensar din mejlbox, för då kan jag vidarebefordra ett mejl där det framgår hur du ska göra

Jag gjorde själv samma sak i höstas nämligen.

Alternativt kan du mejla mig och berätta din privata mejladress så kan jag skicka dit.

Mvh MOS

Hejsan har rensat min inkorg nu.

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Hej MOS.....jag såg att min GT500 har också felaktig skatt fast papperen bara är en vecka gamla efter min reg.bes......

Du kan maila mig på min arbetsmail den info som du har.... storstadensbygg@telia.com

Tackar på förhand....synns när säsongen drar igång...kommer väl till Uppsala o hälsar på.....

MVH Bernt B "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...