Jump to content

Reservdäck


Boss351

Recommended Posts

Hej igen.

Liten fundering. (Nyfiken)

har ett reservdäck till min Mach 1, ett sk "Space Saver" och om man läser på däcket står det att det inte är möjligt att tömma däcket på luft efter att man en gång fyllt det. :shock: Vad är tanken med det ? är det ett "engångsdäck" och att man måste köpa ett nytt efter at man använt det ? Antar att det inte kommer att få plats där det skall sitta fast i skuffen efter att man fyllt det ? Tror iof att jag aldrig kommer att använda det utan det kommer att finnas i skuffen bara för att det en gång i tiden fanns där :roll: Eller har jag fått det hela om bakfoten :wink:

/T

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nej det går inte att tömma så att det blir som det

var innan tråkigt nog. :cry:

Så man kan surt kalla det för ett engångsdäck, nu

mera har vi samma typ av däck i t.e.x. AUDI Allroad.

Tittar man på priset för en sådan bruksvangn :?:

förstår man att ett däck mer eller mindre inte spelar

någon större roll.

Men med dagens teknik så borde man kunnat göra det

bättre:wink:

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var alltså så illa.

Har däcket så nu gäller det att hitta en domkraft samt "Lufttuben" ;)

"Hissen" har jag sett i kataloger, men lufttuben blir värre :cry:

Om nu ingen på Forumet sitter med en sådan till övers (om den är tom på luft spelar ingen roll)

/T

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag tror visst att det går att tömma på luft !!

Har testat detta 1 gång på min Allroad och det återgick alldeles perfekt till utgångsläget.

Efter detta inlägg gick jag ut och gjorde om det på Allroaden och det fungerade lika bra en gång till

Om inte det gamla SpaceSaver däcket är annmorlunda så tror kjag bara att det är nys!!!

Link to comment
Share on other sites

DET GÅR ALLDELES UTMÄRKT ATT TÖMMA ETT SPACE SAVER, UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT MAN INTE ANVÄNDER SIG AV "PUNKTERINGS" BEHÅLLARE DÅ MAN FYLLER DET. (HAR HÖRT ATT VISSA HAR GJORT SÅ).

DEN INNEHÅLLER JU ETT SORTS LIM SOM INTE LÄR GÅ ATT EVAKUERA.

ANNARS ÅTERGÅR DET TILL SIN URSPRUNGLIGA FORM.

Link to comment
Share on other sites

Det går alldeles utmärkt att tömma space saver däcket på luft, har själv krängt av och på mitt däck då jag gjorde iordning fälgen samt naturligvis provfyllt det hela. Det var även så att en speciell ventilhatt satt på däcket där den ena änden är formad för att kunna skruva ur ventilen och släppa ur luften när man skall byta tillbaka till original hjulet.

Flaskan som man fyller däcket med är däremot inte möjlig att fylla själv.

Tuber brukar dyka upp på E-bay.

Link to comment
Share on other sites

oj vilken lång tråd det blev ;)

Kikade lite på ventilen, men förstår inte riktigt hur den funkar. Nu bara måsta man ju fylla upp däcket. Undrar om det håller tätt efter 33 år i bilen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...