Jump to content

Stötfångarfäste


JohanT5

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att renovera en T5 cab -70 och har svetsat ihop nästan hela karossen. Nu tänkte jag svetsa dit förstärkningarna till bakre stötfångare. Dom som satt på T5:an från början är uppkapade. Det kan knappast ha gjorts i efterhand. Frågan är, ska dom vara uppkapade eller som på en -69 HT hela.

Link to comment
Share on other sites

Ska titta efter på min 70 cabbe

John

Har du tittat? Vore jätte snällt, så jag vet hur det ska se ut innan jag svetsar dit dom.

Någon annan som har en -70 cab?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det har varit dragkrok på den men jag är inte säker. Hittar inga spår efter drag.

Det är lite underligt att dom är urkapade, jag kan inte se någon anledning. Dom sitter ju i bagaget under baklyserna. Om någon i efterhand kapade ur dom måste det ju funnits en anledning. Kan ju inte varit lätt att komma åt?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag kan inte tänka mig att detta är gjort på fabrik

utan snarare i efterhand.

Vet inte om du har sett om det varit ett hål i plåten

antingen bakåt eller nedåt under denna förstärkning. :?:

Jag tror att det varit någon form av infästning för

drag, har du sett om det är någon som varit och

kopplat el till ett eventuellt drag i bakluckan. :?

Hur har det sett ut i ramben bak har du haft några

extra hål i denna, hur ser golvet ut framför tanken

har det funnits en serie av konstiga hål där.

Saken är den att det finns minst två olika fastsättning

av krok på sextiotalare.

Alla dessa har ett specielt monterings mönster. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eldragningen är svår att kolla eftersom elkablarna ligger i en låda underst i förådet.

Jag har bytt ut hela bakdelen men jag har kvar dom gamla delarna. Så hä ser det ut.

Bakdelen kan ju vara utbytt någon gång i tiden men det såg inte ut som det med tanke på punktsvetsarna.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag går bet på detta, har kollat i sprängskisser på chassi

men hittar ingen förklaring.

På alla kaross typer så har denna del samma reservdelsnr

och har inga synliga skilnader det är samma på 69-70. :?

Jag tror att du fastnat på något som det inte går att få ett

vetigt förklaring på.

Den som kan svara på detta finns troligen bland någon av

tidigare ägare.

Personligen så skulle jag montera dom som det såg ut vid

demontering, men jag tror inte det har någon betydelse

om dom är s.k. orörda eller ursågade. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Finns det någon sprängskiss på främre stötfångare på en 68? På vilka monteringsdetaljer som behövs osv., för att göra det riktigt om man säger så, med gummipackningar, brickor osv.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en manual från Ford som heter "Body and collision parts" - där står det, och i MPC förstås...jag har en gammal katalog från NPD som har dessa skisser kopierade. I NPD's onlinekatalog finns förenklade versioner, men det går ganska bra att se detaljerna där. Går att zooma in oxo. www.npdlink.com sök i Mustangkatalogen på bumper, och du kommer rakt på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nån som vet vilket håll man ska vända brickorna mellan stötfångaren fram och fästena. Dom som är "vikta"och pressade lite skumt... vet inte vad dom heter men ni kanske förstår ni som har sett dom... stora sidan upp eller ned?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det skall vara den breda delen mot delen som

skruvas fast, brickan är cupad, dels för att ge

plats för vagnbultens fyrkant. :?;)

Aha då är jag med! :D Ungefär hur högt ovanför kanten jag markerat med pilen nedan ska fästena ligga då dom är monterade? Eller ska dom ligga i samma höjd... känns som 1 cm vore lagom men när man köper kinagrejjor så stämmer ju inget så nu måste jag modifera lite för att få det bra...

sttis001iu6.jpg

Link to comment
Share on other sites

ok, tack! Man ska fästena sitta monterad så att dom ligger jäms med kanten som pilen pekar på för att få stötfångaren i rätt höjd eller ska den upp eller ned? Som det blev då jag bara skuvad dit fästena så blev det lite hipp som happ så det är därför jag frågar...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vad jag kan förstå så skall stötfångaren vid montering

sitta ca 1cm ovanför kanten till frontplåten, den skall

ligga i linje med skärförlängarens pressning i underkant. ;)

Du kan också för att göra monteringen lite enklare, ta

bort sandplåten under, lättare att justera då man kommer

åt, så måste man gjort på fabrik. ;)

Link to comment
Share on other sites

Finner knappt ord för att beskriva passformen på nyinköpta stötfångarfästen så jag tror att jag låter bli... FY ***!!! (kunde inte låta bli...)

Vad ska det vara för avstånd mellan stötfångaren och bilen om man tittar rätt upp ifrån? Ska man kunna se marken imellan eller ska den överlappa lite?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...