Jump to content

Vibrationer


Pierre h

Recommended Posts

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har en Ford Racing Aluminum kardan som det har blivit obalans i...

Den råkade falla i golvet när jag klantigt hade lutat den mot väggen.

Man känner lite småvibrationer när man kör, tror ni dessa kan försvinna vid en balansering?

Vet att den är krokig för när jag böt till orginal järnaxeln så försvann vibrationerna nästan helt...

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft samma problem med vibrationer vid 110km/tim på min 05GT.

Längst bak på kardarnen sitter en stor balanseringsvikt (Stor som en

5 Krona och ca 5mm hög). På min i alla fall. Jag satte dit en vanlig slang-

klamma vid den stora vikten med åtdragningsskruven 180grader eller mitt emot vikten. Nu går min musse som en dröm...

Link to comment
Share on other sites

jag har också vibrationer på min -06 3900mil bytt kardan hos grufman 11352 kr men det är fortfarande vibrationer ,men bägge bakhjulslagren verkar glappa om det kan påverka att det blir vibrationer dom är glappa ut/in om man rycker i hjulet lite så känns det väl.annars får man väl leva med det.

Link to comment
Share on other sites

jag har också vibrationer på min -06 3900mil bytt kardan hos grufman 11352 kr men det är fortfarande vibrationer ,men bägge bakhjulslagren verkar glappa om det kan påverka att det blir vibrationer dom är glappa ut/in om man rycker i hjulet lite så känns det väl.annars får man väl leva med det.

EFtersom du inte har fasta lager utan axlarna sitter fast med c-clips inne i diffen så har du ett visst spel axiellt (in/ut), radiellt ska det inte finnas något spel (upp/ner).

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Dom nämnde inget om skeva fälgar eller om däcken.

Trodde det skulle bli bra efter balanseringen.

Hejsan

Vet inte om det här gör er klokare, jag har haft 2st mustanger en från 2005 den hade vibrationer på 17"fälgarna när jag köpte den, och jag monterade 20" fälgar, då vart det bättre, nu har jag en 2008 års mustang med 18" på, men även där märks lite obalans. hoppas jag kan vara till någon hjälp

Link to comment
Share on other sites

Efter jag monterat på. MRT Panhard Bar, BMR Lower Control Arm, Ford FR 500C Länkarmsbussning.

Så blev det mycket mindre vibrationer i min bil.Original gummibussningarna på denna bil är väldigt mjuka.

Mina vibrationer kändes mest bak även passagerarsättet vibrerade.Fram skakar det inget alls.

Link to comment
Share on other sites

Märkte idag lite vibrationer i röven. Första gången jag körde iår, tänkte inte på de förra sensommmaren.Vet inte vad det kan vara. Tänkte fråga om ni vet om det "skadar något" ifall man väntar med detta ett tag?? Tänkte i så fall ta en koll på nästa service.

Glad för svar!!

Link to comment
Share on other sites

Märkte idag lite vibrationer i röven. Första gången jag körde iår, tänkte inte på de förra sensommmaren.Vet inte vad det kan vara. Tänkte fråga om ni vet om det "skadar något" ifall man väntar med detta ett tag?? Tänkte i så fall ta en koll på nästa service.

Glad för svar!!

Ståsula på däcken?

Link to comment
Share on other sites

Tror dock inte att det är det. Har haft ett par skit däck på över vintern.

Där emot körde jag lite idag igen å när jag bromsar vibrerar ratten lite.

När man kör vibrerar det i röven eller ratten beroende av farten.

Är lite trött på de nu eftersom jag inte har en aning om va de kan vara.vad jag förstår finns det

en hel del saker det beror på :problem::eh:

Link to comment
Share on other sites

Om man har problem med obalans/vibrationer som kommer och går kan det också vara centreringsringarna som används på vissa fälgar (eftermarknads) som saknas eller har fel storlek.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för märke på däcken? Antar att de är original från USA. Jänkarna har tyvärr mycket dåliga däck (typ Firestone etc.) Har lärt mig en del genom mina 25 år inom bilindustrin. Kan mycket väl vibrera trots nybalanserat. Vissa däck har tendens till ståplattor mer än andra. Känt är bl.a. att Pirelli har mer tendens till ståplattor än te.x. Michelin ,Good Year eller Continental om än att kurvgreppet är jätte trevligt med Pirelligummi

Har själv BF Goodrich på och de vibrerar inte nämnvärt men om jag tittar på vikterna som är monterade så kan jag konstatera att inte f-n är de runda inte. Kommer att byta sulor till runda Michelin från franskt eller tyskt ursprung. De brukar vara rundare än andra. Tyvärr så är däckdjungeln just en..... djungel.

Magnus Widell

Link to comment
Share on other sites

Om man har problem med obalans/vibrationer som kommer och går kan det också vara centreringsringarna som används på vissa fälgar (eftermarknads) som saknas eller har fel storlek.

Låter intressant. Jag har eftermarknadsfälgar men hur menar du egentligen :?::?

Ska nog prova slangklämmetricket också :)

Link to comment
Share on other sites

Eftermarknadsfälgar görs ju ofta till ett flertal olika bilar, eftersom dom har olika stora centrumhål så får man använda adapters då bilen har mindre cirkel på centrumet än fälgen. Om inte den ring man använder stämmer eller saknas kommer fälgen att röra sej lite vid kraftigare påkänningar eftersom bulthålen inte fixerar fälgen helt ensamma.

Hade själv en 240 med "piratfälgar" en gång som jag fick balansera hur många ggr som helst, ändå kom obalansen efter en stund, bytte till org fälg o allt blev bra.

Då visste inte ens gummifirman att felet var centreringsringarna inte satt på plats....och eftersom det kan vara vilken som helst av fälgarna som rört sej så uppstår vibrationerna på olika ställen/sätt vid körning.

Men som sagt om man har orgfälg ska den passa direkt mot centrum. Kolla!

Link to comment
Share on other sites

Om man har problem med obalans/vibrationer som kommer och går kan det också vara centreringsringarna som används på vissa fälgar (eftermarknads) som saknas eller har fel storlek.

Låter intressant. Jag har eftermarknadsfälgar men hur menar du egentligen :?::?

Ska nog prova slangklämmetricket också :)

Eftermarknadsfälgar har oftast en plastring som sitter på navet för centrera fälgen på plats och de kan lossa lätt vid demontering från bilen. Om du saknar en sådan ring, åk till däckfirman.

Link to comment
Share on other sites

Fick precis reda på att det är rätt nav frånbörjan :? .

Undrar vad tusan man ska kolla upp här näst :?::?:

Ibland är det mindre vibration å ibland mer. känns jäkligt surt så här i början av våren :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...