Jump to content

Vi testar Axle-back system, vad vill du höra?


grufman

Recommended Posts

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har vi testat, mätt, gasat och framförallt skruvat.

Kan säga följande: Det finns en del system som inte är vad de ser ut att vara.

Kan dessutom tillägga att det finns en uppstickare som är GRYM, och det finns dessutom en ohotad bullrare.

Mer detaljer följer :-)

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi testat, mätt, gasat och framförallt skruvat.

Kan säga följande: Det finns en del system som inte är vad de ser ut att vara.

Kan dessutom tillägga att det finns en uppstickare som är GRYM, och det finns dessutom en ohotad bullrare.

Mer detaljer följer :-)

MERA........jag vill veta nu !

Link to comment
Share on other sites

Första filmerna är ute

Original:

Magnaflow #15882

Borla Touring #11752

Corsa #14311

Flowmaster #817460

Pypes Violators #SFM60V

Ford Racing FR500S #M-5230-S

Ford Racing GT #M-5230-5GT

SLP Loud Mouth #M31014

Link to comment
Share on other sites

Nu har vi testat, mätt, gasat och framförallt skruvat.

Kan säga följande: Det finns en del system som inte är vad de ser ut att vara.

Kan dessutom tillägga att det finns en uppstickare som är GRYM, och det finns dessutom en ohotad bullrare.

Mer detaljer följer :-)

Vilken kan det vara... :roll::--:--:--8)8)

Link to comment
Share on other sites

Såhär gjorde vi testet

Som ni ser av filmerna så består varje test av tre moment. Först en filmning bakom bilen när den startar, sedan en "drive by", och sedan en vända i bilen.

Vi gjorde även en bullermätning för att se skillnaderna mellan dämparna. Varje bullerprov gjordes tre gånger åt olika håll i ungefär samma hastighet. Mätmojängen var på ca 1 meters höjd, ca 2 meter från bilen. Bilen gasade fullt på 2ans växel när den passerade mikrofonen, och hastigheten var ungefär 50-60km. Jag plockade ut maxvärdet från dB-mätaren och noterade det. 3 körningar gjordes per dämpare.

dB-mätaren var inte kalibrerad, så använd inte dessa dB-värden som jämförelse med värden från andra källor, utan endast inbördes i detta test.

En ytterligare sak man kan konstatera är att ljuddämparna låter ungefär som dom ser ut.

Är det en kammardämpare så låter det som en kammardämpare. Är det en fullflödes så låter det som en fullflödes (förutom loud mouth).

Några av dämparna var dessutom TYSTARE än original vid bullermätningarna.

Någon som är svårt att filma är om ljuddämparna ger mycket resonans, för det skiljer MYCKET.

Två dämpare utmärker sig: Flowmaster låter galet mycket i bilen. Det blir stående vågor i princip vilket motorvarv som helst (förutom fullgas). SJP Loud Mouth blir det också en hel del resonansljud ifrån, trist!

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer om dämparna:

Original:

Original är alltid original. Låter faktiskt helt okej. Mycket välbyggda som dessutom har bra passform och hållbarhet. Bra V8-ljud som mullrar där det behövs. Inget man skrämmer någon med, men det imponerar på folk som inte hört något annat. :-)

Magnaflow:

Nu vet jag varför han jag köpte dom av valde att byta upp sig (dessa köpte jag begagnade). Dom här skrämmer du ingen med.

Borla Touring

Löjlig dämpare. Om du är en gubbe som vill ha kromade slutrör och 0.1% råare ljud än original. Köp den här. Bra passform.

Corsa

Mycket trevlig bekantskap. Ser sjukt fräna ut tack vare fint material dom är byggda i. Känns gedigna. Ger ett rått fränt ljud utan att ge massa oljud (resonans) i från sig. Dessa köper man inte för att låta mest, utan för att låta ballt. Vi gillade dessa.

Flowmaster

Låter galet mycket i kupén, intressant form på ljuddämparen (fyrkantig) vilket ger mycket resonans. Känns inte alls lika välbyggda och smarta som tex Corsa

Pypes Violator

Ungefär som Borla Touring. Inget man blir direkt imponerad av, men det är nog ingen som blir besviken heller. Medelmåttiga.

Ford Racing FR500S

Fy bubblan vilka dämpare. Det här är det absolut ballaste vi någonsin hört. Det märks att någon har lagt en hel del utvecklingsarbete på den här dämparen. Grymmt rått ljud när man kliver på, galet fin tomgångs-sång och absolut fritt från resonans. Extremt välgjorda. Om man vill låta riktigt mycket, men inte så extremt som SJP Loud Mouth, ja, då finns bara dessa. Du kommer INTE bli besviken. Dessa spöar corsa alla dagar i veckan.

Ford Racing GT

Påminner lite om FR500S-ljudet, men lite dovare/rundare ljud. Lite tendens till resonans, men absolut inget som irriterar eller stör. Dessa är perfekta om du vill ha ett bra och aggresivt ljud, men inte vill väcka alla grannar. Dessa är samma som Borla Stinger och Steeda-dämparna. Borla är tillverkaren. Bra köp!

SLP Loud Mouth

Om man vill ha max ljud finns bara ett alternativ, och det är Loud Mouth. Det är helt raka rör utan något hinder. Låter sjukt mycket mer än vad man kan återge på film. Vill man låta mest så lirar dessa i en helt egen liga. Ingen annan dämpare kommer i närheten. Fin passform och lätta att montera. Dessutom ett givet andrahansvärde eftersom de flesta vet vad dessa går för. Tyvärr en del resonans, men inget som man inte kan leva med.

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer om dämparna:

Ford Racing GT

Påminner lite om FR500S-ljudet, men lite dovare/rundare ljud. Lite tendens till resonans, men absolut inget som irriterar eller stör. Dessa är perfekta om du vill ha ett bra och aggresivt ljud, men inte vill väcka alla grannar. Dessa är samma som Borla Stinger och Steeda-dämparna. Borla är tillverkaren. Bra köp!

Kul test ! Men en undran, jag har Ford Racing GT #M-5230-5GT och har en överjävlig resonans tycker iallafall jag. Grannarna är inte heller så imponerade när jag kallstartar när man ska iväg på bilträff 07:00 en Söndagmorgon :twisted: Så då undrar jag om det är stor skillnad mot Corsorna som andra tester har kallat "resonansfria". Är det stor resonansskillnad så byter jag förmodligen till Corsa !

Link to comment
Share on other sites

Kommentarer om dämparna:

Ford Racing GT

Påminner lite om FR500S-ljudet, men lite dovare/rundare ljud. Lite tendens till resonans, men absolut inget som irriterar eller stör. Dessa är perfekta om du vill ha ett bra och aggresivt ljud, men inte vill väcka alla grannar. Dessa är samma som Borla Stinger och Steeda-dämparna. Borla är tillverkaren. Bra köp!

Kul test ! Men en undran, jag har Ford Racing GT #M-5230-5GT och har en överjävlig resonans tycker iallafall jag. Grannarna är inte heller så imponerade när jag kallstartar när man ska iväg på bilträff 07:00 en Söndagmorgon :twisted: Så då undrar jag om det är stor skillnad mot Corsorna som andra tester har kallat "resonansfria". Är det stor resonansskillnad så byter jag förmodligen till Corsa !

Om du vill ha tystare dämpare utan resonans är det original som gäller. Kolla bullermätningarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...