Jump to content

Motorolja samt tändstift


Tompa

Recommended Posts

Har hört att Boch Halo skall vara bra, men dess effekten har inte alltid påvisats. Har fått höra att NGK stift suger i amrikanska motorer men det finns delade åsikter. Det fick jag höra efter att jag just bytt till NGK (BPR5FS11). Bästa är nog om man köper orginal ändå!

Oljor...finns många trådar på forumet om oljor. Behövs ingen superviskositet som fullsyntet. Mineraloljan skall fungera utmärkt men komihåg att den inte renar lika bra. Om du har mineralolja nu så var noga med att byta olja en extra gång (redan efter 10-20 mil) om du byter till syntet spec. fullsyntet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju en 5.0:a jag också, och svaret jag fått är att köpa vanlig olja och stiften hjälper dom dig med på närmaste "hansén ÅF" ...

så det är inge konstigheter alls...

däremot läste jag i ett gammalt nummer av MM&FF att man ska ha i helsyntet för att uppnå högsta effekt, hur dett stämmer vet jag ej...

olika märken samma leverantör...

;)

Link to comment
Share on other sites

jag köpte 10-40 helsynten och acdelco tändstift till min förra året.. det blev inget vidare alls.. motorgången blev ryckig mm .. sen bytade jag till motorcrafts tändstift och spillde ut all olja. Bytade till 10w 30 som är lite tunnare.. fungerar Perfekt. ford rekommenderar just 10 30 olja.

/martin

Link to comment
Share on other sites

Äntligen en som har bytat olja o stift på sin bil, tackar Martin för ditt fina svar, måste vara många musseägare som inte gör det, bytat olja o stift alltså.

Än en gång tack, Ditt råd är samma version som jag har hör från en kompis till mig. Så nu vet jag det.

Det är inte lätt o lära sig allting med en gång, det är ju därför man vill använda era kunskaper som har haft er musse ett tag.

MVH Tommy P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...