Jump to content

kuggstångsstyrning


fredrik 2121

Recommended Posts

Har en flaming river manuell guggstång monterad på min bil nu.

Jag tycker att det är lite väl trögstyrt så jag vill istället ha en kuggstång med servo.

Infästningen på den har kuggstång sitter med två u klammor precis som på tex. volvo 240.

Vad bör man tänka på med när man monterar en kuggstång från någon annan bil som givetvis inte är annpassad för mustang?

Jag ser inte något problem i att montera en från en 240 med servo.

Om jag tar ner den som sitter där och sedan kapar eller förlänger ändarna på volvonstången så att p ändarna hamnar på samma ställe

som på den som sitter där plus att jag även får lite juster mån så att man kan justera lite på en eventuell hjul inställning.

Är det verkligen krångligare än så här eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Sitter inte 240:ans kuggstång framför framaxeln? Isåfall kommer bilen att svänga åt fel håll om du monterar den bakom framaxeln.

Jag har utgått från en saab 9-3 kuggstång till min bil, det blir en del meck för att inte bygga in bumpsteer men slutresultatet blir ljusår bättre än original.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser man, plump med en gång :D

Det har du nog fan rätt i, det måste kollas upp.

Jag har inte riktigt satt mig in i vad som menas med bumpsteer( du får gärna förklara).

Jag har tittad lite på din tråd Janne och du har gjort ett fantastiskt jobb med din bil.

Det var därför mycket bra att just du svarade som har erfarenhet om sådana modifieringar, jag hoppas kunna få mer hjälp och råd under

resans gång med mitt fastback projekt.

Jag ska även montera en heidt`s fyrlinks bakvagn med ställbara coilovers, panhardstag som eventuellt ska byggas om till vattlink istället.

Ska även kopiera av kompisens totalcontrol framvagn, där jag bygger en jigg efter hans bärarmar och sedan svetsar ihop egna och det kommer även bli bromsar från en 99 cobra-R

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga andra planer för bilen än att använda den för gatbruk.

Bra väghållning riktiga bromsar och vass motor är roligt att ha på gatan

oxå :D .

Jag ska totalrenovera bilen och göra allt riktigt från början.

Att ha en bil för 3-350000 med väghållning som en träsnipa och bli ifrån åkt av en golf för 10000 på en krokig väg tycker inte jag är roligt ialla fall.

Men allt är ju givetvis en smak sak.

Link to comment
Share on other sites

Om det är gatbruk som är det främsta användningsområdet kan man fundera på nyttan med 4-länk och wattlänk.

En ren 4-länk med stagen parallella passar kanske bäst på strippen, om de övre stagen är vinklade på något sätt är det mer en gata-bana konstruktion. Varför inte 3-länk?

Wattlänk eller panhard kan också kategoriseras en smula, wattlänk är bra när man har stora fjädringsrörelser typ rally, panhard funkar bra och är enklare när det är mer begränsade fjädringsrörelser typ bana.

Kuggstång utan servo tycker jag kan vara bra om det är väghållning som är prio ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har en flaming river manuell guggstång monterad på min bil nu.

Jag tycker att det är lite väl trögstyrt så jag vill istället ha en kuggstång med servo.

Infästningen på den har kuggstång sitter med två u klammor precis som på tex. volvo 240.

Vad bör man tänka på med när man monterar en kuggstång från någon annan bil som givetvis inte är annpassad för mustang?

Jag ser inte något problem i att montera en från en 240 med servo.

Om jag tar ner den som sitter där och sedan kapar eller förlänger ändarna på volvonstången så att p ändarna hamnar på samma ställe

som på den som sitter där plus att jag även får lite juster mån så att man kan justera lite på en eventuell hjul inställning.

Är det verkligen krångligare än så här eller är jag ute och cyklar?

Ska du sälja den gamla kuggstången så är jag intresserad, har börjat träna och fått mer muskler haha :) Men allvarligt passar den 65 så är jag klart intresserad.!!

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Sitter inte 240:ans kuggstång framför framaxeln? Isåfall kommer bilen att svänga åt fel håll om du monterar den bakom framaxeln.

Jag har utgått från en saab 9-3 kuggstång till min bil, det blir en del meck för att inte bygga in bumpsteer men slutresultatet blir ljusår bättre än original.

Har du några byggbilder på kuggstångsstyrningen?

från vilken årsmodell är kuggstångsstyrningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...