uffeg July 10, 2010 Report July 10, 2010 mitt problem är att tunen säger en sak men bilen en annan... Är tunen inställd på 750-800 och den ligger på 1200-1500 DÅ är nåt fel.Och felkoderna visar väl på det gissar jag Räknar kallt med att allt sitter rätt.Då jag lämnat bilen på en bra firma.Men jag börjar fundera lite grann nu i efterhand. Dom hade problem att få igång bilen efter kambytet. Jag samma sak dan därpå. La på bamachips race tune för Steeda CAI, och FRPP kammarna.Då startade bilen och gick bra. Men varvatalet både vid körning och vid N har varit ett jävla pendlande. Den har stannat, och dratt upp till 2000 vid start...Vid crusing efter ett tag ( iofs svinhett över det normala just nu) pendlat på D mellan 1000, 1200-1500 under ett tag... och släpper man ner till N, har den ibland stirrat kvar på 1200-1500 utan att dippa ner till under 1000 förrän efter 10 sekunder....Köra på D, kräver konstant broms.Ja jag har gjort rent Throttle Body, samt MAF sensor, och NEJ jag har inte varit våldsam...TRÖTT är jag och JÄVLIGT irriterad Sen har jag läst slut på hela internet, och hittat allt från VÄRME = GENERATOR KVADD, till motorras.... så just nu vetefan vad jag ska göra... som jag skrev innan, SUPA NER MIG...Och ringa Håkan på måndag. Tur man har semester om en vecka.... Citera
Daniel Linde July 10, 2010 Report July 10, 2010 Usch uscha...Efter att jag bytta från Torq till Brenspeed i ett försök att få ner avgasvärdet så har min bettet sig underligt med gasen.Går opp i 2000 rpm vid kallstart under en liten stund. Inte så länge, va längre stund första gångerna.Tomgång ca 1000rpm.*Micke* vet jag lär trycka på bromsen när han lägger i D.Om jag torrgasar lite upp i typ 3000rpm o släpper så går varvet sakta ner till ca 2000rpm o stannar där. I början väldigt länge så jag fick typ släppa opp kopplingen lite för att lugna den. Efter x mil så har den blitt bättre dock inte bra.Brenspeed ska modifiera tunen samt ställa om lite(dels för mina "gasproblem" samt mina höga HC halter).Erik på Torq skall göra det samma. Flera krokar lär man kasta ut.Även Håkan håller på att försöka fixa detta tillsammans med en firma i USA.Får ingen av dom till det till början på augusti. Åker jag ner till Linköping igen och plockar ur kammarna. Historien om detta kommer då sluta med 2 Hot Rod Kammar på väggen i garaget. Som ett otrevligt minne om vad trimmning kan göra Trist trist. Men man lär hela tiden. Just nu orkar jag inte en peta på bilen, mer än om jag ska köra den. Citera
uffeg July 10, 2010 Report July 10, 2010 Du kan i alla fall köra din bil.Inte fan kör jag om jag har en hel BOK full av felkoder...Jag har ju ett par gamla bilar oxo.. och jag brukar alltid säga: jaja dom kan stå, när det krånglar... vi har ju en y bil som ALLTID funkar... och det har den gjort tills nu !!2500 mil har jag/vi kört.INGET borde kunna paja så fort. Så jag gör som du, får jag ingen ordning på detta åker kammarna ur.......Problemet är, vem fan vill köpa dom ?!?!?!?Sen kan man undra, hur i hela h-e har alla andra fått bilarna att gå?Vi är ju inte direkt först med dessa, eller hur ? Citera
Daniel Linde July 10, 2010 Report July 10, 2010 Hmm nä inte vill man åka när det kommer sådana där felkoder inte. Det förstår jag så väl så.Ja jag personligen tror ju att mitt gasproblem beror på det större trottel huset. Just my guess. och att det går o lösa med en lite modifierad tune.Mitt egentliga problem med kammarna är ju i det stora hela avgaserna :/O det ser ju bilprovningen så hårt på tydligen. Nä vi får hoppas det löser sig för dig på ett smidigt vis.Mitt problem är ju inte så allvarligt även om det kan resultera i kammbyte.sälja dom lär ju inte bli lätt om det inte går att besiktiga med dessa i.Man får sälja dom på ebay tillbaka till USA. Det kan va en väg att gå och iaf få tebax lite pengar. Och lova köparen att skriva ner värdet.Alt sätta dom på väggen som dekoration och en läxa att minnas Citera
FastMagnus July 10, 2010 Report July 10, 2010 Dra ut cam sensorer och ta en titt i slutet av dem. Ibland en bit smuts, förstör cam sensorerna (de är magnetiserade ) och detta kommer att störa ut dem eller bryta dem Citera
FastMagnus July 10, 2010 Report July 10, 2010 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ford-4-6L-5-4L-3V-Valve-Spring-Compressor-New-Model-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2a079a13c3QQitemZ180516164547QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fToolsFinns i Borås för uthyrning Citera
uffeg July 10, 2010 Report July 10, 2010 För en bilmek som är van vid slägga och skiftnycklar och riktiga grejor.. kan man inte säga dra ut sensorn !! Vilken jävla sensor, var, och varför?!?!? Det är som att be mig operera mig själv vid eventuella kroppsliga symptom...Nä, felsöka det skiter jag i. Får "nån annan" göra....Och jag betalar Citera
AJ July 11, 2010 Report July 11, 2010 Om jag satt i er sits så skulle jag kontakta någon som kan göra en tune på plats, dvs i bromsbänk med mätutrustning på plats, som t ex Rtune, http://www.vette.se. Han är en erkänt duktig Corvette-miklare men gör även Mustanger. Vet att han mappat t ex en kompressor Mustang. Kan ju vara värt att ta ett snack med honom och se vad han säger. Tror dock inte SCT eller Diablosport prylarna funkar med hans tuner. Sen vet jag inte vad Nofear Motorsport kan erbjuda, dom brukar ju flyga över Torq's mappare, lyssna även där.Dock, tråkigt att det strular för er, hoppas det löser sig ! Citera
SakariV8 July 11, 2010 Report July 11, 2010 LindeHar du kollat på vad tomgången ligger på nu efter tunen från brenspeed?För min var också som du beskriver. Att den varva 2000 vid kallstart (men det har min gjort innan kammar också), Men sen att den varvar extra vid växlande upp genom växlar.Hade som sagt 950 idle/drive med tunen när jag fick den och nu har jag ställt ner den till 850 och den beter sig som en ängel. Citera
SakariV8 July 11, 2010 Report July 11, 2010 Idag hade man vunnit budgivningen på ett par Prothane motorkuddar.Så nu är det bara att vänta att de hittar fram till brevlådan, sen får man se hur mycket av motorgunget som överförs till bilen Du kommer att märka det redan när du vrider på nyckeln Enda nackdelen är att det blev tajt mellan huv och spjällhuset (ligger gnussar). Man kan svarva ner dom 5-8 mm så ska problemet vara löst ./MickeIdag monterade jag in motornkuddarna, dock har jag tomgången på 850rpm så bilen "gungar" inte lika mycket som om jag skulle haft 750rpm. Får se om jag pillar ner tomgången till 750rpm imorgon för att se om bilen gungar som en gammeljänk Dock fick man bättre känsla i bilen med Prothane-kuddarna, känns när man drar på lite kvickt så vill hela bilen kränga istället för att bara motorn rör sig i motorrummet Citera
Daniel Linde July 11, 2010 Report July 11, 2010 Va ut o åkte idag. Kanske 20 mil styvt.Bilen går ju som en dröm. Inga problem.Gasenhänger kvar något o avgaserna svärmar efter bilen.Men gången efter kammarna bli svår o va utan. Fan va maffigt det låter :/Måtte jag få ordning på värdena!!!!Janne: ska testa ställa ner tomgången o se om det blir skillnad. Jag har dock svårt o se sammbandet. Citera
SakariV8 July 11, 2010 Report July 11, 2010 Janne: ska testa ställa ner tomgången o se om det blir skillnad. Jag har dock svårt o se sammbandet. Kan inte heller förstå sambandet, men det är vad som händer med min bil vid olika varvtal på tomgången... Citera
Daniel Linde July 11, 2010 Report July 11, 2010 Janne: ska testa ställa ner tomgången o se om det blir skillnad. Jag har dock svårt o se sammbandet. Kan inte heller förstå sambandet, men det är vad som händer med min bil vid olika varvtal på tomgången... ok ska prova efter jobbet. Citera
ras July 12, 2010 Report July 12, 2010 uffeg.. har du nyktrat till nu? Tråkigt att läsa om dina problem med bilen. Men fattar inte riktigt: Du lämnar in en fullt fungerande bil på en verkstad för ett kambyte och får tillbaks en bil som inte går som den ska? Varför inte bara åka tillbaks och söka lösningen hos verksta´n istället för att riva håret i förtvivlan och själv söka jobba runt lösningen?? Citera
uffeg July 12, 2010 Report July 12, 2010 uffeg.. har du nyktrat till nu? Tråkigt att läsa om dina problem med bilen. Men fattar inte riktigt: Du lämnar in en fullt fungerande bil på en verkstad för ett kambyte och får tillbaks en bil som inte går som den ska? Varför inte bara åka tillbaks och söka lösningen hos verksta´n istället för att riva håret i förtvivlan och själv söka jobba runt lösningen??För att den går som SATAN när man stämplar !!Enda problemet har varit att den varit stirrig på tomgången, samt haft för högt varvtal med körning..... sen upptäckte jag ju inte direkt att den drog mer soppa, kollade inte på det.... tog ett tag. Sen börjar man lägga ihop ett plus ett... Tänkte så här: göra rent Throttle Body'n, har jag ju inte gjort, det kan jag testa.... osv, man testar lite smågrejer, la på org. inställning, och på med tunen igen.. osv....Sen var det först i förrgår som den gav felkoder. Det har ju inte hänt innan.Körde ju 201 meter på strippen veckan efter bytet och den gick bra då.Sen har jag ju kört en vecka till efter det. Utan felkoder.Så visst, nånting är fel... frågan är bara vad. Ska ringa och prata med dom idag. Törs i alla fall inte starta och köra med bilen.HOPPAS att det är nåt simpelt och billigt, men hur ofta är det så? Citera
ras July 12, 2010 Report July 12, 2010 Äh fasen, hoppas det går bra. Vet själv ibland bara hur man lyckas trassla in sig i problemen, för att ändå till slut upptäcka att man får ta ett par djupa andetag och börja om på ruta ett. Lycka till i alla fall och låt oss veta hur det går. Citera
JanneJ July 12, 2010 Report July 12, 2010 Jag följer den här tråden även om jag har en gammelmustang.Är inte ute efter att trampa någon på tårna eller leka besserwisser men jag har lite funderingar runt dessa kammar.Är det någon som har värdena på kammarna? vilken duration, overlap, mm?Att få effekten " ojämn tomgång" brukar vara en baksida av vassa kammar och är oftast något som bara är jobbigt. Kammar som har sitt egentliga arbetsområde över 4500 rpm, brukar vara bluddriga på låga varv. Oftast anpassar man växellåda och bakaxel så att man slipper hamna under tex. 4500 rpm då det nästan enbart är någon form av tävlingskörning inblandat.Jag har kört med vassa tävlingskammar på gatan, bluddrig tomgång och dåligt drag på låga varv, inget roligt alls, det är först när man får sträcka ut som det roliga händer Har någon hört/funderat på att man kan ställa kammarna annorlunda vid monteringen? Ganska vanligt sätt att anpassa kammen på vid användning på gamla V8:or.HälsningarJanne Citera
Daniel Linde July 12, 2010 Report July 12, 2010 jag har sätt värdena nånstans.Kan leta på när jag sitter vid en vanlig burk Citera
uffeg July 12, 2010 Report July 12, 2010 Äh fasen, hoppas det går bra. Vet själv ibland bara hur man lyckas trassla in sig i problemen, för att ändå till slut upptäcka att man får ta ett par djupa andetag och börja om på ruta ett. Lycka till i alla fall och låt oss veta hur det går.Jaja, bra och bra........ vill inte själv röja runt, och vill inte köra bilen heller.... FANSå det blir SLÄP ner till Prytz på torsdag kväll. För vidare felsökning Citera
fredrik A July 12, 2010 Report July 12, 2010 Är det någon som bytt kam utan Fords verktyg? Min motor har råkat ut för lite för mycket laddtryck - en vevstake är kortare... jag har rivit topparna men vill plocka isär dem för rengöring och min plan med ett annat verktyg visade sig inte fungera Ford PN: 303-1039 http://www.denlorstools.com/home/dt1/pa ... _3_va.htmlAnnars kanske det är någon som kan tänka sig att låna ut, hyra ut eller sälja sitt verktyg?Inga problen att byta kammar utan specialverktyg,anvænd en svetstång att låsa kammarna nær du lossar kammdrevet.Lås kedjan med en kil av plast(jag gjorde en av en skærbræda i teflon o satte en svetstråd på)føre du lossar drevet ,så att inte kedjan kuggar øver påvevaxeln. Sen slæpper du kamøverfallen lite itaget,var noga att vipporna ligger rætt nær du drar ner øverfallen igen.Fredrik A Citera
croceye July 12, 2010 Report July 12, 2010 Är det någon som bytt kam utan Fords verktyg? Min motor har råkat ut för lite för mycket laddtryck - en vevstake är kortare... jag har rivit topparna men vill plocka isär dem för rengöring och min plan med ett annat verktyg visade sig inte fungera Ford PN: 303-1039 http://www.denlorstools.com/home/dt1/pa ... _3_va.htmlAnnars kanske det är någon som kan tänka sig att låna ut, hyra ut eller sälja sitt verktyg?Inga problen att byta kammar utan specialverktyg,anvænd en svetstång att låsa kammarna nær du lossar kammdrevet.Lås kedjan med en kil av plast(jag gjorde en av en skærbræda i teflon o satte en svetstråd på)føre du lossar drevet ,så att inte kedjan kuggar øver påvevaxeln. Sen slæpper du kamøverfallen lite itaget,var noga att vipporna ligger rætt nær du drar ner øverfallen igen.Fredrik AIsär får man alltid allting Hur får jag dit kammen sen då? Pressar ner vipporna när jag drar överfallen?I mitt fall har jag tagit bort topparna eftersom blocket ska bytas. Det jag är orolig för är om jag slår i ventilerna med kolvarna när jag timar motorn... vipporna ska ju gå i efter att topparna är på och motorn är timad. Citera
fredrik A July 12, 2010 Report July 12, 2010 Är det någon som bytt kam utan Fords verktyg? Min motor har råkat ut för lite för mycket laddtryck - en vevstake är kortare... jag har rivit topparna men vill plocka isär dem för rengöring och min plan med ett annat verktyg visade sig inte fungera Ford PN: 303-1039 http://www.denlorstools.com/home/dt1/pa ... _3_va.htmlAnnars kanske det är någon som kan tänka sig att låna ut, hyra ut eller sälja sitt verktyg?Inga problen att byta kammar utan specialverktyg,anvænd en svetstång att låsa kammarna nær du lossar kammdrevet.Lås kedjan med en kil av plast(jag gjorde en av en skærbræda i teflon o satte en svetstråd på)føre du lossar drevet ,så att inte kedjan kuggar øver påvevaxeln. Sen slæpper du kamøverfallen lite itaget,var noga att vipporna ligger rætt nær du drar ner øverfallen igen.Fredrik AIsär får man alltid allting Hur får jag dit kammen sen då? Pressar ner vipporna när jag drar överfallen?I mitt fall har jag tagit bort topparna eftersom blocket ska bytas. Det jag är orolig för är om jag slår i ventilerna med kolvarna när jag timar motorn... vipporna ska ju gå i efter att topparna är på och motorn är timad.Jag pressade ner kammarna førsiktigt,ennu enklare med topparna løsa.Ang timing ? iom att frontkåpan ær borta har du vel full koll på det.Fredrik A Citera
croceye July 12, 2010 Report July 12, 2010 Isär får man alltid allting Hur får jag dit kammen sen då? Pressar ner vipporna när jag drar överfallen?I mitt fall har jag tagit bort topparna eftersom blocket ska bytas. Det jag är orolig för är om jag slår i ventilerna med kolvarna när jag timar motorn... vipporna ska ju gå i efter att topparna är på och motorn är timad.Jag pressade ner kammarna førsiktigt,ennu enklare med topparna løsa.Ang timing ? iom att frontkåpan ær borta har du vel full koll på det.Fredrik AVisserligen, men då gäller det att topparna står exakt rätt tillsammans med veven när jag sätter dit topparna. Jag vet inte riktigt hur mycket jag har att spela på om jag måste justera kam/topp. Nån som har en idé? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.