uffeg July 13, 2010 Report July 13, 2010 (redigerad) På tal om tomgångsvariationer osv! Möjligen inte så att TB har trasig packning o den läcker tjuvluft då får bilen spelet med misstänning o konstiga varvtal. Förklar dock inte felkoderna men värt en liten koll. Spruta startgas vid TB o kolla va som händer kan va värt ett försök då du hade TB borta.. Kan ju vara flera problem!Testat = nä, inget läck.Bilen åker släp ner till Håkan Prytz idag. Han har VÄRLDENS trevligaste mekaniker som igår erbjöd sig själv att komma och HÄMTA bilen, medans jag jobbar. JAJA jag gränsar till för mycket positiv reklam nu... ber så hemskt mycket om ursäkt... Ändrade %s av %s (%s) Citera
Daniel Linde July 13, 2010 Report July 13, 2010 (redigerad) På tal om tomgångsvariationer osv! Möjligen inte så att TB har trasig packning o den läcker tjuvluft då får bilen spelet med misstänning o konstiga varvtal. Förklar dock inte felkoderna men värt en liten koll. Spruta startgas vid TB o kolla va som händer kan va värt ett försök då du hade TB borta.. Kan ju vara flera problem!Testat = nä, inget läck.Bilen åker släp ner till Håkan Prytz idag. Han har VÄRLDENS trevligaste mekaniker som igår erbjöd sig själv att komma och HÄMTA bilen, medans jag jobbar. JAJA jag gränsar till för mycket positiv reklam nu... ber så hemskt mycket om ursäkt...jag kan bara hålla med dig uffe. Fick samma bemötande efter mina avgasvärden. Jag känner mig i goda händer. hoppas det går bra för bilen din.//danne Ändrade %s av %s (%s) Citera
BJÖRN_84 July 13, 2010 Report July 13, 2010 (redigerad) På tal om tomgångsvariationer osv! Möjligen inte så att TB har trasig packning o den läcker tjuvluft då får bilen spelet med misstänning o konstiga varvtal. Förklar dock inte felkoderna men värt en liten koll. Spruta startgas vid TB o kolla va som händer kan va värt ett försök då du hade TB borta.. Kan ju vara flera problem!Testat = nä, inget läck.Bilen åker släp ner till Håkan Prytz idag. Han har VÄRLDENS trevligaste mekaniker som igår erbjöd sig själv att komma och HÄMTA bilen, medans jag jobbar. JAJA jag gränsar till för mycket positiv reklam nu... ber så hemskt mycket om ursäkt...Tycker inte att det är reklam snarare ett bra att veta vart man kan vända sig.har oxå fått extremt bra service där.Hoppas det löser sig för alla er som har Hotrod kammar.Misstänkte lite att det kunde skapa lite problem med dessa kammar på tex bilprovningen.Men det löser sig säkert skall ni se på ett eller annat vis.Ingenting är ju omöjligt! Ändrade %s av %s (%s) Citera
Daniel Linde July 20, 2010 Report July 20, 2010 uffeq: Hur har det gått för bilen din? Hoppas det gått bra.// Danne Citera
bb July 20, 2010 Author Report July 20, 2010 hej var inne hos håkan igår och han kollade förtändningen på min han ska kontakta brenspeed så de ställer ner den ca 10 grader sen provar vi igen och ser om det hjälper med avgaserna Citera
Daniel Linde July 20, 2010 Report July 20, 2010 hej var inne hos håkan igår och han kollade förtändningen på min han ska kontakta brenspeed så de ställer ner den ca 10 grader sen provar vi igen och ser om det hjälper med avgasernaHärligt att höra!!!Då vet jag att det händer grejer där borta!Jag har nämligen oerhörda magknipor iom denna situationen Citera
uffeg July 21, 2010 Report July 21, 2010 uffeq: Hur har det gått för bilen din? Hoppas det gått bra.// DanneDen går som den ska nu igen. Förutom lite för hög IDLE DRIVE. Beror på att BAMA gör kärringstoppsäkra Tunes. ( kanske passar mig iofs... ) Men det ska jag sänka.Har iofs bett BAMA om en modifierad tune.Felkoderna var pga att cam phasern var paj ... dåligt eller inget oljetryck till lyftarna på förarsidan. Så det var inte konstigt den lukta soppa, och att den gick blöddrigt. Ventilerna på ena sidan öppa inte som dom skulle när bilen blivit varm. Kall var den okej. SKUMT. Så det blev lite nya delar och nu är odrningen återställd.Tack Håkan och Johan.. !!! Citera
Gäst July 21, 2010 Report July 21, 2010 Härligt Uffe, skönt att höra. Jag vill absolut inte ha högre tomgång då min låter så högt vid uppstart, så jag avvaktar tune ett tag till tror jag.Skulle behöva sälja bilen för div husrenov men varje gång jag kör den så ändrar jag mig, den går så grymt bra! Vill också helst sälja den när den klarar avgaskraven. Citera
Daniel Linde July 21, 2010 Report July 21, 2010 uffeg: Fan va skönt o höra!!! Semestern räddad Citera
Daniel Linde July 29, 2010 Report July 29, 2010 Mina värden va som följande.1. HC-halt tomgång, för hög2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.3. CO-halt tomgång, för högCO 1,1 (0,3)CO 2500 0,4 (0,2)HC 999 (100) (värdet va eg mellan 1400 - 1900 - antar att det inte får plats u rutan )Lamda 1,08 (0,95 - 1,09)Sådär nu va jag in och ombesiktigade!Då jag får någon vecka sedan såg ett mönster i att direkt efter ommappning och bilen inte åkt något. Va värdena helt okej. För att fina tillvärdena ännu mera slog jag på MAX AC och fullt sprut då låg allt stabilt!Igår bytte jag tebax till orginal Throttle Body! Och vips jag kan motorbromsa och tomgången lägger sig när jag släpper gasen! Idag åkte jag in, på parkeringen mappade jag om bilen. Körde in på besiktingen.Värdena jag fick va inte bra. Men MKT bättre!Frågan är om det går att lira till dessa värden med ny olja och filter. Och göra likadant igen! Dvs mappa om och inte köra något.Resultat enl följande:Fordonet har följande fel:1. HC-halt förhöjd tomgång, för högGodkända poster:CO-halt förhöjd tomgångCO-halt tomgångVärden: CO: 0,2 [0,3]HC: 219 [100]CO 2500: 0,1 [0,2]Lambda: 1,09[0,95-1,09]Så en månad kvar! Sen MÅSTE det va fixat.Möjliga vägar:1. Att MP får fram en tune som funkar. Hoppas 2. Byta olja värdet blir bra?!? Kanske! Men inte för övrigt då HCn sticker iväg efter att man åkt en sväng och bilen ställt in sig.3. Byta kammaxlar// Danne Citera
Pierre h July 29, 2010 Report July 29, 2010 Kan man inte sänka CO-halt med k sprit eller E85 inblandning./ Pierre Citera
Daniel Linde July 29, 2010 Report July 29, 2010 Kan man inte sänka CO-halt med k sprit eller E85 inblandning./ PierreJo så har jag förstått också, fast det är ju inte den som e hög nu. :/ Citera
Daniel Linde July 29, 2010 Report July 29, 2010 F-n Linde, du är nära nu!!!Håller tummarna hårt Robert T kom med ett förslag som jag i all hast inte tänkte på. Va väl så nervös antar jag Höj tomgången med X2an står nu på ca 950 ställ den på 1300 o prova. Kanske den släpper ut mindre på tomgång.Ska testa hos polaren nån dag när han har tid. Citera
Daniel Linde July 30, 2010 Report July 30, 2010 Tänkte göra ett försök igen idag.Ställde opp tomgången till 1300rpm körde in på besiktningsplanen.Inte en bil!Gick in o förklarade mitt bekymmer och att jag va där igår.200kr efterkontroll, svarade han.Förklarade att jag inte vill bli av med månaden och om han kunde mäta lite snabbt bara för o se. ( Vilket dom gjort förut utan att jag bönat).Nix pix 200bagare skulle han ha och en efterkontroll. Vi mäter aldrig annars.Kundservice jo tjena, han hade kunnat få 200kr svart i fickan om han villa ha det, Det va inte slantarna jag va rädd om!Tack o hej sa jag o bad han dra åt helvete, tyst dock Jag tror det hade gått vägen annars men jag kan inte riskera en månad förlorad tyvärr. Trist sa räven.Jag e rätt långsur jag å, så frågan är om jag kommer åka tebax till den stationen igen. Man kan nog kalla mig rätt extrem sådär haha.... Citera
Alabama Grill July 30, 2010 Report July 30, 2010 Tänkte göra ett försök igen idag.Ställde opp tomgången till 1300rpm körde in på besiktningsplanen.Inte en bil!Gick in o förklarade mitt bekymmer och att jag va där igår.200kr efterkontroll, svarade han.Förklarade att jag inte vill bli av med månaden och om han kunde mäta lite snabbt bara för o se. ( Vilket dom gjort förut utan att jag bönat).Nix pix 200bagare skulle han ha och en efterkontroll. Vi mäter aldrig annars.Kundservice jo tjena, han hade kunnat få 200kr svart i fickan om han villa ha det, Det va inte slantarna jag va rädd om!Tack o hej sa jag o bad han dra åt helvete, tyst dock Jag tror det hade gått vägen annars men jag kan inte riskera en månad förlorad tyvärr. Trist sa räven.Jag e rätt långsur jag å, så frågan är om jag kommer åka tebax till den stationen igen. Man kan nog kalla mig rätt extrem sådär haha.... Det jobbar många med hjärnskador där. Kom 5 minuter för sent till en släpvagns besiktning och fick vända. Noterbart var att stationen var tom då också. Hoppas dom blir arbetslösa efter avregleringen Tips, testa Sandviken. Där verkar dom gilla bilar i alla fall... Citera
mustanghasse cmc 1077 July 30, 2010 Report July 30, 2010 Problem med höga väreden!Prova och häll i Tripack oktan höjande vätska.Används på gamla bilar och det funkar jättebra.MustangHasse Citera
RoTe July 30, 2010 Report July 30, 2010 Problem med höga väreden!Prova och häll i Tripack oktan höjande vätska.Används på gamla bilar och det funkar jättebra.MustangHassePå gamla bilar mäter man EJ hc värde!! Citera
mustanghasse cmc 1077 July 30, 2010 Report July 30, 2010 Du följer säkert klimatdebatten angående utsläppen från våra fordon. Nu är de flesta experter eniga om att en fullständigare förbränning av bränslet och reducerad förbrukning är det effektivaste sättet att minska koldioxidutsläppen (växthuseffekten). Tripak gör det möjligt för alla bensinbilar att tanka med 50% etanol - 50% bensin och därmed spara c:a 1.90 per tankad liter. Vid kontinuerlig användning av Tripak Bensinbooster sänks i de flesta fall CO värdet till 0 och HC värdet till under 4, högsta tillåtna värde hos Svensk Bilprovningen är idag 100 Logga in på tripak.se och läs mer om detta ämne.MustangHasse Citera
Daniel Linde July 30, 2010 Report July 30, 2010 Du följer säkert klimatdebatten angående utsläppen från våra fordon. Nu är de flesta experter eniga om att en fullständigare förbränning av bränslet och reducerad förbrukning är det effektivaste sättet att minska koldioxidutsläppen (växthuseffekten). Tripak gör det möjligt för alla bensinbilar att tanka med 50% etanol - 50% bensin och därmed spara c:a 1.90 per tankad liter. Vid kontinuerlig användning av Tripak Bensinbooster sänks i de flesta fall CO värdet till 0 och HC värdet till under 4, högsta tillåtna värde hos Svensk Bilprovningen är idag 100 Logga in på tripak.se och läs mer om detta ämne.MustangHasseHasse, jag ska läsa på lite om detta.Tack för tipset!!!// Danne Citera
RoTe July 31, 2010 Report July 31, 2010 Du följer säkert klimatdebatten angående utsläppen från våra fordon. Nu är de flesta experter eniga om att en fullständigare förbränning av bränslet och reducerad förbrukning är det effektivaste sättet att minska koldioxidutsläppen (växthuseffekten). Tripak gör det möjligt för alla bensinbilar att tanka med 50% etanol - 50% bensin och därmed spara c:a 1.90 per tankad liter. Vid kontinuerlig användning av Tripak Bensinbooster sänks i de flesta fall CO värdet till 0 och HC värdet till under 4, högsta tillåtna värde hos Svensk Bilprovningen är idag 100 Logga in på tripak.se och läs mer om detta ämne.MustangHasseHade det funnits ett "mirakelmedel" som detta där man både sparar miljön och plånboken, hade vi redan haft det inblandat i bensinen från början. Att tanka 50/50 klarar de flesta moderna bilar av UTAN detta lurendrejeri. Citera
Alabama Grill July 31, 2010 Report July 31, 2010 Tycker heller inte Tripaks förklaring och produktbeskrivning verkar speciellt trovärdig. Jag letar efter ett produktblad för att se innehållet men kan inte hitta det. Märkligt. Citera
uffeg August 8, 2010 Report August 8, 2010 Ett alternativ är kanske att tryck i 25-50% E85 i tanken?Förutsatt att bilen klarar det och att man kastar i fullt med "vanlig" soppa direkt efter.Läser man lite om E85 sänker det BÅDE HC och CoNån som har en besiktningstid framöver? Som vill testa? Citera
Alabama Grill August 8, 2010 Report August 8, 2010 Ett alternativ är kanske att tryck i 25-50% E85 i tanken?Förutsatt att bilen klarar det och att man kastar i fullt med "vanlig" soppa direkt efter.Läser man lite om E85 sänker det BÅDE HC och CoNån som har en besiktningstid framöver? Som vill testa?Det låter mycket intressant. Framför allt så krävs det ett minimum av förberedelser. Citera
Daniel Linde August 9, 2010 Report August 9, 2010 09082010336.jpg[/attachment:4qvupbvr]Så va och köpte TriPak idag.Jag behöver prova alla trix som går. Återstår att se om detta hjälper för mina värden.Höja tomgången till 1100 - 1300TriPakEvAC påMAX AC påJag ska mäta nu i veckan hos en polare. Ska testa lite olika varianter.Och om jag måste mappa om direkt innan eller om det blir bra värden endå. Tveksam dock.Men rentteoretiskt så bör höjningen utav tomgången i sig fixa värdena. Iallafall i min värld.Jag ska läsa på om etanol nu och se vad jag kommer fram till.Har hört lite allt möjligt om E85 i nyare bilar.Katalysatorer som blir för varma o säckar ihop osv...Det måste ju funka nu. O jag har noll lust o byta kammarna iallafall iår. Nu vill jag bara ha den egenom till vintervilan // Danne Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.