cabking Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Åååååå.... va trött jag blir.Öppnade några paket som kom från USA med reprodelar till våra kära mustanger (66). Varför tror man att det är skämtartiklar från Buttericksnär man både tittar och försöker passa in dessa prylar. Hur kan det komma sig att ingen inom denna hobby verkar reagera mer på dessa saker än det gör. Vi är vuxna män och kvinnor som lägger ner 10 tusentals ja 100 tusentals kronor på dessa delar när repro och orginaldel inte ens är lika varandra, dessa reprodelar borde ju 2009 vara bättre än orginaldelen med tanke på att det faktiskt gått 45 år sedan de böjade tillverka grejorna. Jag menar orginaldelen finns ju varför kan man inte tillverka den som den ser ut och inte nästan som den ser ut.Man undrar även hur fick de informationen om hur delen ser ut, för att det verkar ju inte som att man har haft orginaldelen framför sig.Hur värderar vi dessa bilar som sedan är "renoverade" med dessa reprodelar..? Borde inte bilarna bedömmas efter, typ.... delvis replika, delvis drag av orginalutförande, orginal look a like av kinesiskt blötjärn osv. Nu kanske någon tycker....köp nos om du är så jävla missnöjd!!!!Jaa.. jag försöker faktiskt fixa orginaldelar så gott det går.Jag tycker bara att det är en jävla Kalle Anka eller var det Anna Ankahobby detta med repodelar.Är det bara jag som tycker så här? Eller är alla ni där ute nöja och gladamed era för korta,för långa, folieplåt, gjutskägg, fel vinkel, glapp, dasspapperdekaler, mm, mm, mm delar?Hör av er!!!!Ha en bra dag/M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Jo, jag har i princip samma erfarenhet som du. Kvaliteten på reprodelar är väldigt olika, ibland passar det skapligt, men lika ofta behövs lite "fixning" innan det går att montera. Kromet brukar inte heller alltid ha så lång livslängd. Även om man förvarar bilen i garage året om kan det bli noppror i kromet efter bara några år.Jag har även en annan hobbybil, tillverkad av GM. En av de största firmorna som säljer delar till de bilarna skriver redan i sin katalog om en nytillverkad del inte är riktigt 100%. Som ett exempel skriver de om sina nytillverkade instegslister i aluminium: "These are made of softer material than the originals. Don't step on them when you get in the car". Tänk om Mustangfirmorna kunde göra likadant, då kunde man känna sig lite mer säker på hur kvaliteten är på det man köper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MathiasW Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Håller med till 100%. Där går man å väntar som ett barn dagen innan julafton... men när man väl får grejorna ser det ut som något som man fiskat upp i fiskedammen hos moster Lisbeth på julgransplundringen.Angående instegslister så kollade jag lite häromdagen hos sacramento mustang, och de påpekade faktiskt bristerna hos sina aluminiumlister kontra sina stållisterAntagligen för att de vill sälja sina stållister.. men ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 USA i ett nötskal man får var nöjd med 80% men det är klartså billigt som man ibland kan köpa via nätet därifrånså borde det ju vara skillnad. Jag har ockdå en känsla av att ( jag kan ha fel) dom flesta jänkarnaär ganska nöjda med den kvaliteten som dom oftast får. Till skillnad från oss nordeuroper som ju förväntar oss högsta kvalitetpå saker och ting. Bara mina tankar.MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Ja,ja,Man får väl oftast vad man betalar för. Lågt pris, låg kvalitet. Grejor som är tillverkade i China eller Taiwan är billiga men av sämre kvalitet. Dessutom, allt blir dyrare i Sverige tack vare tull, moms etc.som firmorna i USA knappast kan lastas för. Lasse, amerikanen i gemen är inte nöjd med 80% men man vet att kvalitet kostar. Man gör som sagt sitt eget val beroende vad bilen skall användas till och hur stor budget man har.Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Nej Bosse jag utryckte mig nog slarvigt, vad jag menade med 80%är att om man inte har koll på hur bra en sak kan vara så ärdet lätt att vara nöjd. Som ett litet exempel. Jag känner ett flertal svenska målare som har varit över tillstaterna och målat hemma hos svenskor som gift sig rikt i USA, när dom sedan skall bygga nytt/eller renovera huset de bor i så har man tagit översvenska målare. De har upptäckt skillnaden mellan den Svenska kvaliteten och den Amerikanska och valt att ta över folk ifrån Svenska firmor för att få det gjort. Eller som min broder som köpte en sprillans ny Chevy Taho och inte var nöjd med lacken på bilen ( den var knottrig) han gick dessutom runthos försäljaren och kände på all chevor dom hade inne och lacken var knottrig på alla. Brorsan fick bilen omlackad men med kommentarenatt vad hade han väntat sig det var ingen Saab eller volvo han hade köpt. Att sedan V8 rasade efter 800 mil kan vara otur, glad i hågen ett par årsenare köpte han en Avalanch, man får ju dra av momsen på denefter 1200 mil så packade växelådan ihop, efteren del dividerande så fick han en ny växellåda, det kan också vara otur. Därmed inte sagt att det inte finns företag i USA som också kan göra brakvalitets jobb, vad jag menar är att genomsnitts kvaliteten skiljer siginte toppkvaliteten. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 HejReprodelar finns både som bra och dåliga, vi har en känd manhär i vårt avlånga land som lagt ner massor av tid på att försökahitta det bästa i repro. Mannen i fråga är Sven Ullman, han har under ett antal tiotal årsökt bland repro för att finna ut vad som är användbart och inteanvändbart, han håller på ännu. Till saken hör att han vill kunna erbjuda ett billigt alternativ tillNOS, Sven har hittat många reprodelar som faktiskt ligger överöver NOS i kvalité, okej det är inte många men dom finns. Jag som hållt på ett tag med Mustang kan också säga så här,går det att renovera en gammal del, så gör det. Jag skall också erkänna att det har funnits tillfällen då manundrat, va i h-lvete dom håller på med, ett starkt minne ären framskärm som på golvet ser exakt ut som original. Vid provmonteringen så stämde inte mycke, vinkelkap ochsvets var räddningen, skall inte behövas på nya grejor. Ett gammalt och välkänt utryck är ju, den sista idioten ärinte född ännu, kanske därför man låter sig luras ochköper skit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Ja detta är ett tråkigt och allt för vanligt. Det är som Lasse skriver. Att Sven Ullman har super koll på dessa delar. Och det är det man betalar honom för. Jag har köpt mycket av honom i mina dar. Och får alltid info i förväg om kvalitten. Sedan bestämmer man själv. Till och med så säger han ifrån ibland. Att han vill inte ta hem delen, för den är så dålig. Jag tar också hem delar själv. Men använder mig av en kontakt däröver. Som håller kll på delarna. Har varit med om att jag köpt ram och vev lager som var urdåliga. Och fick betala för högsta kvallite. Men det löste sig till slut. Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Lassemålare,Håller helt med dig när det gäller målerijobb. Svenska målare och andra hantverkare har en gedigen utbildning i bakfickan medan många hantverkare här har nada utbildning annat än att de sprungit över gränsen från Mexiko. De tjänar inte så mycket men jobbar som fanmed många ggr halvdåligt resultat. Två grannar har sålt sina hus till firmor som renoverar dem och sedan säljer vidare. Ca 10-15 man jobbar från 7 till 7, 7 dagar i veckan och nästan alla är Mexikaner. Ju snabbare de är klara desto mer pengar tjänar de. Det ser jättesnyggt ut men underarbetet är nog ganska undermåligt och de nya ägarna kommer förr eller senare upptäcka detta.Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Joo jag vet vad du menar Bosse fenomenet har dykt upp här också i jätte stor utsträckning problemet stavas Östeuroper, jobbar många timmar oftastväldigt inefektivt dom är tre gånger så många men det går bara hälften så fort men dom är billiga billiga billiga.Sen bor dom i ett mögligt pannrum och käkar skitmat och skiter i en hink.Jag kallar det vitt slaveri. Men åter till ämnet jag köpte en del saker ifrån Texas hotrod i El Pasooch dom hade nog 98% passform så jag var ganska nöjd. Det tristaste med dom Svenska leverantörerna är att det inte finns något att köpa för oss som har lite nyare Mustanger. Det finns till 64½- 73 och 05-10 men jäkligt lite till oss mitt i mellanså vi är tvingade att köpa ifrån staterna, tyvärr. Så vi kan in support the local dealer. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted November 27, 2009 Report Share Posted November 27, 2009 Ibland lönar det sig att använda halvjusta uppfräschade orginaldelar framför helt nya reprodelar.Av egen erfarenhet så vet jag att det är svårt att hitta just instegslister (och även dropplister) som man vågar sig på att använda.De bilar jag själv fixat till har alltid varit försedda med "renoverade" orginallister, några jag varit med och hjälpt till med har använt nya reprolister och jag har bara fått ett intryck av dom o det är "vad f*n håller vi på med" /Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.