mikael_s CMC2293 Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Min bil är utrustad med en Autolite 4100 förgasare och jag har tröttnat på dess tvivelaktiga funktion.Bilen drar 1.6-1.7 l/mil vid mestadels lugn landsvägskörning.Motorn har gått ganska hyfsat förutom en mycket irriterande brist på segdragning när man släpper upp kopplingen. Den hackar till och vill nästan tjuvstanna när den är kall (trots att automatchoken funkar). Inte vad man förväntar sig av en V8 med ett vridmoment på ca 400 Nm Alla tänddelar är bytta och tändningen är ställd på ca 5-6 gr f ö dp.Jag har skaffat en renoveringssats till förgasaren.Har inte provat att justera flottörerna än. Några saker överraskar mig. Kanske finns det någon kunnig person som kan förklara?-Är det normalt att väggarna kring primärspjället blir sotiga?-När man vänder förgasaren upp & ned rinner det ut röd olja från hålen för pinnskruven samt ena venturiskruven. Ska det vara olja i en Autolite förgasare -Spjället till sekundärportarna verkar inte ha öppnat på länge. Där låg döda flugor och maskrosfrön. Spjället funkar mekaniskt när man drar i länkaget från membranet.-Det sitter små clips som verkar blockera bränslekanalen som är ingjuten på vänstersidan från primärkammare till sekundärkammare. Packningen ovanför sekundärstegets bränslekammare var märkbart torr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Hej.Det är nästan värdens enklaste sak att få spruttpå en originalförgasare själv, följ vad som står ipappren till renoveringsatsen. Att du har problem med sekundärsidan tyder på att vaccum delen är deffekt , någon olja finns inte i förgasaren och blecken eller klippsen som sitterdär du beskriver skall sitta där och utgör ingethinder såvida någon flyttat på dessa eller satt domfel. I övrigt kostar det skjortan att få hjälpa avde som B-lund rekomenderar , dom flertalet hundringar dom vill ha räcker till fler än 1st hemmarenovering av en förgasare och full tank så det lönar sig kraftigtatt försöka själv. Jag är säker på att du fixar det. Jag har en hel del skannad fakta från 80-90talet om justautolite 4100/ 2100/ 4300, skicka ett mail om du vill halite matrial om detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeH Posted December 3, 2009 Report Share Posted December 3, 2009 Carbguy gör säkert ett mkt bra jobb, och värt att anlita om man har $$$ och vill få sin förgasare fixad här hemma. När jag frågade vad de skulle ha för att gå igenom min Holley 650 DP, så var det iaf billigare att köpa en ny från Summit. Då snålräknade jag inte heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
65 rangoon red Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Min förgasare läckte bensin lite här och där. Köpte en renoveringssats och plockade ner förgasaren i alla delar. Tog foto med en digitalkamera för varje del jag monterade isär (många foton blev det). Rengjorde allt noga i avfettningsmedel.Sen var det bara att sätta ihop allt efter fotona i omvämd ordning. Gör grundinställningar enligt beskrivning som medföljde renoveringssatsen.Sen startade motorn direkt, lite finjustering av tomgången sen går den som en klocka. Lätt jobb, inga problem. Renoveringsatsen kostade ca. 250 kr.Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted December 4, 2009 Author Report Share Posted December 4, 2009 Ok, nu känner jag mig lite klokare. Oljan ska få rinna ut och clipsen sitta kvar.Att lämna bort jobbet blir bara akuellt ifall renoveringssatsen inte hjälper.Instämmer, digitalkameran är användbar!Glömde att nämna det tidigare men det har varit ännu ett problem: Varje gång bilen har stått ett antal dagar i garaget så krävs det många pumpningar på gaspedalen och flera startförsök innan den startar. Kanske har flottörhusen tömts pga av någon läcka i membran eller packning.Kan det vara den röda gummiflärpen "pump inlet check valve" som läcker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Hej.Ännu en gång kan vi konstatera att det är normalt, om man läser ien original handbok till bilen så står det om hur man förhar sig ochvad man skall göra innan tändningsnyckeln vrids om. Jag vill påsstå att jag haft en del Mustanger och alla har startatdirekt utan något extra varv på startmotorn när bilen nyligen varitanvänd d.v.s. inom några eller någon timme. Annars har det varit det som gäller för chooke, manuell eller automatd.v.s do varianter som finns, det är inte ovanligt att man måste körastartmotor lite extra för att den mekaniska bensinpumpen skall arbetafram bensin då bilen stått en längre tid. Så jag tror inte du har något fel gällande det du skriver , snarare trorjag att du som många andra jämnför med något av det som rullar idagpå vägarna , dessa vagnar med all elektronic måste sparka igång direktför att det inte skall hända onödiga saker med tändning mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted December 4, 2009 Report Share Posted December 4, 2009 Håller med Lasse, har man en mekanisk bränslepump så rinner bensinentillbaka och det kan behövas flera pumpningar på gasen innan man provaratt starta. Jag hade tidigare en el-pump, och då trycker den upp bränslettill förgasaren och det behövs inget pumpande för att motorn ska gå igångtämligen snabbt. Av olika anledningar har jag bytt tillbaka till en gammalhederlig mekanisk pump, som det ska va på våra tidiga Mussar.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted December 5, 2009 Report Share Posted December 5, 2009 Bränslet som finns i flottörhuset kan inte rinna tillbaka, och är pumpen fräsh ska det inte rinna tillbaka genom den. Jämför med när Du kört soppatorsk, då tar det betydligt längre tid att få fram något eftersom systemet varit helt tomt. Däremot kan det nog dunsta (och läcka) bort en del soppa, särskilt om det är varmt under huven.Till skillnad från en mekanisk pump, fyller en elektrisk pump flottörhuset bara man slår på tändningen, men bortsett från det kan den knappast göra bilen mer lättstartad, när flottörhuset är fyllt så är det och då har det ingen betydelse vilken pump man har.Men som sagt, jämför inte med en modern bil, det är en helt annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted December 5, 2009 Report Share Posted December 5, 2009 Bränslet som finns i flottörhuset kan inte rinna tillbaka, och är pumpen fräsh ska det inte rinna tillbaka genom den. Jämför med när Du kört soppatorsk, då tar det betydligt längre tid att få fram något eftersom systemet varit helt tomt. Däremot kan det nog dunsta (och läcka) bort en del soppa, särskilt om det är varmt under huven.Till skillnad från en mekanisk pump, fyller en elektrisk pump flottörhuset bara man slår på tändningen, men bortsett från det kan den knappast göra bilen mer lättstartad, när flottörhuset är fyllt så är det och då har det ingen betydelse vilken pump man har.Men som sagt, jämför inte med en modern bil, det är en helt annan sak.Jag upplevde det som att motorn var mera lättstartad med el-pump. Åtminstonenär pumpen var ny. Sen började den dj@vlas och då var den INTE lättstartad.Men det problemet löstes som sagt med en ny mekanisk pump. Och nu behövsbara tre pump med gasen, så går den snällt igång. Men vid första uppstart påvåren, behövs det lite lirkande för att kunna starta. Precis som du säger Nenne,bränslet dunstar bort. Min gamla mekaniska pump kanske inte var helt tät i backventilerna.Kanske därför jag upplevde det som att el-pumpen var bättre i starten. Men nu kan jag starta i garaget när jag vill, jag har ju byggt ett avgasutsug somfunkar helt perfekt. Och det är så skönt att starta upp ibland, bara för att få höraV8:ans sköna sång. Speciellt utanför garaget, där bara avgasutblåstet låter. Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted December 5, 2009 Author Report Share Posted December 5, 2009 Min Volvo 244GL -82 med Stromberg förgasare och mekanisk bränslepump krävde vad jag kan minnas bara ett startförsök även när den hade stått några dagar. Det är väl ingen orättvis jämförelse?Bränslet som finns i flottörhuset kan inte rinna tillbaka, och är pumpen fräsh ska det inte rinna tillbaka genom den.Bränslepumpens kondition kan jag inte gå i god för. Den pumpar bevisligen fram bensin men kanske är förklaringen som du skriver att bränslet rinner tillbaka genom pumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted December 5, 2009 Report Share Posted December 5, 2009 Det är inte särskilt vanligt att det rinner tillbaka genom pumpen, och gör det det så pumpar den inte heller särskilt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted December 5, 2009 Report Share Posted December 5, 2009 Håller med Nenne, soppan ska inte kunna rinna tillbaka, då är det något annat bakomliggande problem (läckage?).Jag renoverade min 65'a förgasare och det var inte speciellt svårt, bilen gick som en klocka efter det, 1 tryck på gaspedalen och den startade direkt.Det enda problemet var att det saknades choke på den förgasaren och jag var tvungen att "hålla den vid liv" några sekunder efter start om motorn var kall.Kolla på http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.html det kanske kan hjälpa dig med "tunandet" av din motor.Man ska inte underskatta en Autolite 4100 i bra skick, kanske inte lika bränslesnål som insprutning, men den gör ett väldigt bra jobb för att vara en så gammal konstruktion (till skillnad från min "nya" Holley 600 som krävde ständigt justerande o fixande )./Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Har två Autolite 4300... en är märkt C8AF B och den andra C8ZF D. Hade tänkt beställa en renoveringssats och göra ett försöka att renovera den ena i vinter och möjligen att den andra får vara lite donator om det behövs. Vilken tycker ni att jag ska använda (båda ser ut att vara i hyffsat utgångsskick) och vart beställer man enklast renoveringssatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Jag skulle inte lägga en spänn på 4300Knepiga förgasare som Ford snabbt la ner.För en originalrenovering så okej då men inte annars.Bättre köpa ny tex Edelbrock och köra bekymmersfritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Oj då, är den så grym!? Har en rätt ny Holley street performer 570 som jag är nöjd med så det är inte för den skull... ville bara renovera en och testa hur dom fungerar men är de så dåliga så får dom väl ligga kvar i "överblivethögen" några år till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Hehe! Vad är det man säger! "Ryck av plåstret så känns det inte" Holleyn är bättre än 4300 så det känns bortkastat att renovera för bara för att pröva.Kanske för ekonomin så drar säkert 4300 mindre soppa men känns ju inte viktigt på lågmilare som Mustanger ärAnvänd dom som bokstöd eller dörrstopp så blir du nöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Har två Autolite 4300... en är märkt C8AF B och den andra C8ZF D. Hade tänkt beställa en renoveringssats och göra ett försöka att renovera den ena i vinter och möjligen att den andra får vara lite donator om det behövs. Vilken tycker ni att jag ska använda (båda ser ut att vara i hyffsat utgångsskick) och vart beställer man enklast renoveringssatsen?En C8ZF D var ju også orginal på dom tidiga 68 Shelby GT 350 med automat, så dom har lite værde om datumkoden er rett ;-) Hvilken datumkod er det på din?MvhJohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted September 22, 2011 Report Share Posted September 22, 2011 En C8ZF D var ju også orginal på dom tidiga 68 Shelby GT 350 med automat, så dom har lite værde om datumkoden er rett ;-) Hvilken datumkod er det på din?MvhJohnBDär fick jag ju en anledning iaf. Ska kolla om jag hittar någon datumkod... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts