Jump to content

Seg startmotor som eldar startrelän


bergholm cmc451

Recommended Posts

Jag har precis renat min 289 2V -66 från en salig blandning av vatten och olja efter att hon kokat och topp-packningarna gett sig.

Nu är topparna på och oljan ser ganska fuktfri ut efter två snabba olje byten.

Mitt problem nu är att startmotorn segar som tusan då motorn skall igång.

Jag plockar bort alla tändstift för att minska motståndet och låter startmotorn snurra men jag tycker det är alldeles för trögt.

Hon var igång 20 minuter och fick upp tempen, men när jag slog av och försökte starta på nytt så orkade inte startmotorn. Man tycker inte att eventuell kvarvarande fukt i oljan skulle vara avgörande här då motorn är uppe i temp.

I samband med att jag krankar startmotorn så börjar det ryka om kablarna kring startrelät. Jag brände mig rejält när jag kände på kontaktytorna.

Så det måste ju gå en hel del ampere igenom relät.

Jag har kört med annat batteri och jag har kopplat på mig med startkablar på en av de andra bilarna, så batteriet misstänker jag inte. Startrelät är nytt.

Vid sista försöken så orkade inte startmotorn att dra runt. Den bara lät med ett skorrande läte samtidigt som det ryker dyr vit rök från det.

Varför går det så segt?

Link to comment
Share on other sites

Motorn nöp väll aldrig när den kokande?

Något kan ju hänt inuti motorn. En kolv kan ju ha skurit eller något annat.

Hur känns det att dra runt motorn manuellt med ett spärrskaft direkt på vevaxeln?

Verkar motorn lätt att få runt så börja med att köpa en ny startmotor.

Ingen ide' att meka med en gammal då de nya är så billiga.

Link to comment
Share on other sites

Nej den nöp aldrig eller nåt sånt. Den har gått i 20 minuter efter byte av topp-packningar.

Hon går att dra runt också.

Jag har dock kommit vidare och insett att den vita röken kom från anslutningen på startrelät där det var för dålig kontakt. Efter en del filande så slutade det.

Sedan testade jag med en annan bil som starthjälp och då gick hon igång, fast fortfarande lite trögt.

Det kanske är så enkelt att det behövs så mycket fler amperetimmar än jag trott.

Förre ägaren sa att det brukar alltid funka med ett standard Volvo-batteri på 60 Ah.

Är det någon som har en rekommendation på hur många amperetimmar man behöver i batteriet?

Vad är orginal?

Jag vill ju kunna lita på att hon går igång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett sprillans 60 Ah Biltema batteri. Men det står ej på batteriet vilken köldstartskapacitet det har. Ej heller på webben eller i katalogen.

Det är nog läge att gå över till en kvalitetsleverantör som har bättre teknisk spec på batterierna.

Link to comment
Share on other sites

Du bör nog prova med en annan startmotor den har nog gjort sitt:- :idea:

Jag har precis renat min 289 2V -66 från en salig blandning av vatten och olja efter att hon kokat och topp-packningarna gett sig.

Nu är topparna på och oljan ser ganska fuktfri ut efter två snabba olje byten.

Mitt problem nu är att startmotorn segar som tusan då motorn skall igång.

Jag plockar bort alla tändstift för att minska motståndet och låter startmotorn snurra men jag tycker det är alldeles för trögt.

Hon var igång 20 minuter och fick upp tempen, men när jag slog av och försökte starta på nytt så orkade inte startmotorn. Man tycker inte att eventuell kvarvarande fukt i oljan skulle vara avgörande här då motorn är uppe i temp.

I samband med att jag krankar startmotorn så börjar det ryka om kablarna kring startrelät. Jag brände mig rejält när jag kände på kontaktytorna.

Så det måste ju gå en hel del ampere igenom relät.

Jag har kört med annat batteri och jag har kopplat på mig med startkablar på en av de andra bilarna, så batteriet misstänker jag inte. Startrelät är nytt.

Vid sista försöken så orkade inte startmotorn att dra runt. Den bara lät med ett skorrande läte samtidigt som det ryker dyr vit rök från det.

Varför går det så segt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...