Jump to content

Hur lättkokad skall en 289 vara


bergholm cmc451

Recommended Posts

Jag har en 289 2V -66 som har varit lättkokad.

Nu är topp-packningarna bytta och kanaler rensade så gott det går utan att ta bort frostpluggar.

Det sägs att skillnaden i kokpunkt på kylvätska med eller utan glykol är 15 grader. Dvs det kokar först vid 115 grader ifall jag har glykol.

Ifall systemet är trycksatt (vilket det normalt är) så höjer det även kokpunkten några grader. Kanske upp till 120-125. Är det någon som kan bekräfta detta?

Efter min åtgärd så kokar hon när hon gått på tomgång i 20 minuter (från kall motor) då jag inte har glykol.

Nu har hon glykol också, men nu har jag ej testat så länge denna gång. Jag är rädd om mina nya packningar.

Hur länge skall jag kunna stå på tomgång utan att hon kokar då jag har glykol i?

På vissa bilar finns det en skärm runt fläkten för att öka kylningen. Är detta något som finns som tillbehör till min Musse?

Det ryktas att Fordar är lättkokade, stämmer det?

All info inkl tips och trix inom detta ämnesområde är välkommet.

Link to comment
Share on other sites

Mussen bör kunna gå på tomgång i oändlighet utan att koka. Har du kollat att inte kylarens kanaler är tilltäppta? Försök också med termostat. Ibland kan det börja koka då man tar bort den, pga för snabb cirkulation. Du kan också prova med en tunnel (fan shroud) för att suga/styra luften genom kylaren. Då skall det vara tätt, så att all luft sugs genomkylaren och inte från sidorna. Kolla också tändningen och kamtiderna, samt att du inte har alltför restriktivt avgassystem.

Link to comment
Share on other sites

289" har en annan akilles häl när dom blir gamla och varit körda utan glykol rostar dom väligt inuti och tillslut blir cylinderloppen så tunna att bilen kokar lättare det var därför 302" kom till som är en annan gjutning 289" är igentligen en uppborrad 260" men kolla även tändningen så att den inte är för lågt ställd det är jätte vanligt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.

Det verkar vara läge att titta över tändningen snarast.

Vad gäller kylaren så vet jag ej hur cellerna ser ut, men det är ett bra flöde ifall jag kör med locket öppet.

Är det någon som vet var man kan köpa en passande fan-shroud (tunnel) för att styra luften?

Imorgon skall jag kolla avstånd mellan fläkt och kylare oxå. Och fixa ny spacer ifall det glappar för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

En kompis som har en Cougar hade problem med att den kokade. Det visade sig vara vattenpumpen som var så nött innuti att det bildats kanaler i godset så att cirkulationen blev sämre. Förmodligen p.g.a. rostpartiklar i vattnet slipat i godset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...