jolle Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 Bytte kamkedja o drev,dom var 3-4mm tjockare än vad som satt på bilen,nåja det går ändå,funderar bara om det kan påverka oljesmörjningen från "oil slinger" som sitter på veven framför drevet på vevaxeln.Funderar över det eftersom mellanrummet mellan frontkåpan och oilslingern blev ju nu 3-4mm mindre,men det gör nog inget,bara en tanke jag fick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Oil slinger är inte till för att smörja kedjan, utan för att "underlätta" för packboxen i frontkåpan. Den "styr undan" den mesta oljan så att den aldrig når packboxen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Då lärde man sig nått nytt igen,tackar o bockar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 var mycket noga med axialspelet på kamaxeln !Många eftermarknads kamdrivningar "passar" inte utan att justera dom.Har fått svarva av övre drevet några gånger.Mät också tjockleken på det gamla nedre drevet och jämför med det nya.Om det nedre drevet är tjockare än det gamla kommer inte svängdämparen atthamna rätt = felaktig spårning av remskivor mm.Får nästan alltid "följdproblem" om man ändrar något mått i en motor.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Har märkt det,skall svarva av 2mm på svängningsdämparen.Axialspelet är samma som med det gamla dreven på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Stopp och belägg !Inte F-n ska du svarva av svängdämparen !Skaffa rätt kamdrivning i stället,det måste vara den som är fel.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Tur du stoppade mig.Vad händer om jag svarvar av den 2mm på den konade sidan som skall tryckas mot nedre vevaxel drevet?Motorblocket är från -68 och kamkåpan från -64,satt en enkelspårig kedja på den,har en dubbelkedja nu,var in till affären och han tog fram ytterligare 2 satser,ingen stämde med orginalet.Vilken djungel detta verkar vara.Vad göra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Du har inte en HP motor med en tunn ballansvikt vid nedre drevet ?// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Nej,det har jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Vad har du köpt för kamdrivning ?Fabrikat / det nr ?Hur tjockt är det gamla drevet ?// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Skickar en länk till produktenhttp://www.summitracing.com/parts/SUM-G6651/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Det finns två olika bredder 63-65 14mm . 65-68 10mm.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Ja,vad skall man göra?Trodde jag hade en 289 från 65,men det var en 302 från 68.Nog borde man väl kunna svarva av svängningsdämparen 2mm,eller,vad kan hända? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
THOMAS Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Du gör ju naturligtvis som du själv vill !Själv skulle jag lösa problemet med rätt detaljer.// Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 7, 2010 Author Report Share Posted January 7, 2010 Vad kan hända om jag svarvar?Kan det bli obalans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted January 8, 2010 Report Share Posted January 8, 2010 Jag lägger också min röst på att skaffa rätt kamdrivning (eller eventuellt modifiera det nedre drevet, om det går?). Om man svarvar av svängningsdämparen så kan man ställa till problem i framtiden, när någon (nuvarande ägare med svagt minne eller någon ny ägare) behöver byta till en ny svängningsdämpare och inte får det att passa.Här är en länk till Hansen Racings katalog, där det verkar som om man bytte kamdrevssats mitt under 1965 (bläddra fram till sid 254):http://www.hansenracing.se/kataloger/hr ... _motor.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 8, 2010 Author Report Share Posted January 8, 2010 Kommer att beställa allt nytt,även svängningsdämparen och kamkåpan,förhoppningsvis afr toppar oxå, så att allt blir rätt,men skall göra det till hösten när svärfar åker över.Bilen kommer aldrig att lämna denna familj en gång till,är ett minne från min bortgångna syster som jag köpte den av,så alla modifieringar som jag gör på den skall endast jag komma ihåg,kan ju bli svårt det oxå med tanke på hur tankspridd man är.Min svängningsdämpare är i mitt tycke i dåligt skick,så jag skall iallafall prova att svarva av den för tillfället och se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.