JockeH March 8, 2011 Report March 8, 2011 Jag skulle köpa Magnaflow 2,5" av Hansen förra veckan men de hade slut i lager och ca. 8 v leveranstid. Orkade inte vänta så jag beställde Pypes street pro 2,5" med X-pipa från Summit via Dalhems, som blev billigare i plånboken. Hansen har annars kanonpris på Magnaflow. Har läst diverse om Pypes-ljuddämparna som följer med, men jag ger dem en chans. Lägger ut bild och ljud när det är monterat, så har vi lite att jämföra med. Citera
Per Berglund March 9, 2011 Report March 9, 2011 Jag skulle köpa Magnaflow 2,5" av Hansen förra veckan men de hade slut i lager och ca. 8 v leveranstid. Orkade inte vänta så jag beställde Pypes street pro 2,5" med X-pipa från Summit via Dalhems, som blev billigare i plånboken. Hansen har annars kanonpris på Magnaflow. Har läst diverse om Pypes-ljuddämparna som följer med, men jag ger dem en chans. Lägger ut bild och ljud när det är monterat, så har vi lite att jämföra med.Jag köpte Magnaflow som jag fick hem i veckan.Har inte provmonterat in i bilen ännu men allt ser riktigt bra ut och håller väldigt fint i mått.Kommer bli en fin "ljudtest" tråd här då! Citera
xstang April 2, 2011 Report April 2, 2011 Ge inte upp i förskott!Det blir helt annat ljud när du fått dit H-pipanDessutom när du väl fått ut bilen utomhus och "kört in" systemet så kommer ljudet bli bättre.Det behövs lite sot och avlagringar i rören för allt ska bli tätt! Lycka till!Har spenderat hela dagen i garaget med att bygga om avgasrören, stagat dem ordentligt och svetsat dit h-pipa samt tätat alla skarvar.Jag varmkörde motorn nu ikväll för att tätnigsmassan skall härda.Total förändring av ljudet!!! Nu mullrar den väldigt mjukt på tomgång och låter väldigt fint vid gaspådrag. Citera
JockeH June 7, 2011 Report June 7, 2011 Som utlovat kommer här ett tomgångsklipp från i förrgår när jag startade kärran efter att han installerat Pypes 2,5" Street Pro med X-pipa. Monterade Samtidigt Hooker Super Comp headers. Kunde inte provköra då bilen blev så sjukligt låg med headersarna, men ljudkaraktären vid ~3000 varv är väldigt aggressiv. Lite burkigt ljud kanske + inspelningen är ju inte den bästa.http://youtu.be/IcNi24tc1yc Citera
ThomasFB April 21, 2014 Report April 21, 2014 Ämnet har varit uppe också tidigare, men kickar liv i en gammal tråd.Är det någon som kan rekommendera ljuddämpare/avgassystem som verkligen gör bilen tystare?Finns inget mer irriterande än en V8 som låter som en gammal fiskebåt på tomgång eller levererar en massa bröl och resonans vid pådrag. Det sitter en tämligen frisk 5.0 i bilen, och hade hyfsad kontroll på oväsendet med H-pipa, resonator och ombyggda mufflers, men vill ta ner ljudet ytterligare.Måste man gå till ett original '65 GT -system för att minska oväsendet, eller finns det förnuftiga alternativ för '65-'66 Fastbacks?Det är tajt, och en 'transverse' -dämpare bakom axeln undviker man gärna, men i nödfall kan en 2 1/4" burk accepteras.Bör man modda ett avgassystem från en tysk prestandabil för att komma vidare? Nån som är lika trött på oljud som jag, och har jobbat med detta? Citera
Klingan75 April 22, 2014 Report April 22, 2014 Läste på ett annat forum att en av SFRO's besiktningsmän (Sveriges Fordonsbyggares RiksOrganisation (http://www.sfro.com/) anser att det enda som funkar är Apple om man vill få ner ljudet, jag har ingen aning om hur det påverkar resonans. Citera
ThomasFB April 22, 2014 Report April 22, 2014 Tjena Klingan.Gamla ovala Apple 2.5" (från den tiden Mats sålde dom) är dom bästa aftermarket dämpare jag testat hittills. Hade dock besvärlig resonans i Fastbacken vid ca 2500 rpm.Tröttnade på oväsendet, för det brummade vid marschfart. Tyvärr fick inte Appelgrens 2.5" Slimlong plats i utrymmet framför bakaxeln, körde därför en säsong med den korta varianten.Hade långa Apple under Roadrunnern, men bytte till original Hemi-mufflers i samband med renovering. På Runnern förekom det inte störande resonans, men 2.5" systemet väckte en del uppmärksamhet vid gaspådrag.Vet inte hur Apple funkar numera, dom set inte längre ut som den gamla modellen. Citera
FastMagnus April 23, 2014 Report April 23, 2014 Tjena Klingan.Gamla ovala Apple 2.5" (från den tiden Mats sålde dom) är dom bästa aftermarket dämpare jag testat hittills. Hade dock besvärlig resonans i Fastbacken vid ca 2500 rpm.Tröttnade på oväsendet, för det brummade vid marschfart. Tyvärr fick inte Appelgrens 2.5" Slimlong plats i utrymmet framför bakaxeln, körde därför en säsong med den korta varianten.Hade långa Apple under Roadrunnern, men bytte till original Hemi-mufflers i samband med renovering. På Runnern förekom det inte störande resonans, men 2.5" systemet väckte en del uppmärksamhet vid gaspådrag.Vet inte hur Apple funkar numera, dom set inte längre ut som den gamla modellen.Har du testa med bly vikter på? Rätt placerade så kan det hjälpa Citera
ThomasFB April 23, 2014 Report April 23, 2014 Har du testa med bly vikter på? Rätt placerade så kan det hjälpaNej, men nog med reflexplåtar och kors i rören. Resonansen flyttade till annat varvtal, men försvann inte helt. Skall ännu testa med 25-30 cm split strax innan dämparna.Vill inte hämta lösningar ur propellerhattarnas handbok, men vill ha en tyst o. diskret bil. Vi får se hur det lyckas. T.o.m Hansens basic-serie för GT ger resonans. Provade också byta ut dom undermåliga dämparna som kom med systemet, men en del brummande kvarstår. Citera
Klingan75 April 23, 2014 Report April 23, 2014 Janne bråkade ju med resonansen i sin bilhttp://www.mustangclubsweden.org/threads/8104-Resonans-i-avgassystemDet är ju inte oviktigt var x-pipan hamnar samt var i systemet dämparna sitter men jag utgår ifrån att du har koll på det. Vad händer om du bygger ett 180-graderssystem? Ja, förutom att det är knöligt... Det borde jämna ut avgaspulserna. Citera
ThomasFB April 23, 2014 Report April 23, 2014 Vad händer om du bygger ett 180-graderssystem? Ja, förutom att det är knöligt... Det borde jämna ut avgaspulserna.Janne hoppade ju över staketet, kör bottenplatta med svansmotor. (lite avis på'n…) Är inte så het på att byta ut serierna. Kör med gjutjärnslimpor från K-motorn av bekvämlighetsskäl, dessa gör ju att pulserna i avgaserna ändå får annan timing än med "vanliga" headers. 180° -systemet skulle inverka på markfrigången för mycket då bilen är låg, men det skulle ju låta bra vid 6000 rpm. Har en uppsättning Tri-Y headers man kunde prova med, men gillar egentligen inte plåtheaders. Tri-Y minskar också frigången en hel del, så man kan räkna med tillplattade kollektorer.Jag tror mera på att leta rätt avgasrör/muffler kombination som en enklare lösning än att peta på primärsidan. Bilen är behagligt ljudlös (tomgång tystare än en dieselfyra…) med undantag av ett smalt område som bör åtgärdas innan vansinnet tar vid. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.