Mosben Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Hej, jag har en mustang cobra 99' som har gått 5500mil.Fick problem vid besiktningen pga för högt värde på CO2500 och HCn..Bytte olja,oljefilter,luftfilter, bränslefilter... körde en långtur och körde den rejält för att få bra temp och prova en ny besiktning men värdena blev precis lika dåliga. Misstänker att den läcker i ventilerna??Har också märkt att den drar lite olja.. (motorn är torr under så inget läckage där..)Bilen Ryker dessutom mer än vad den brukade göra.Vill verkligen hitta felet och lösa det på rätt sätt.Nu till frågan... Hur avancerat är det att fixa ventilerna om man gör det själv? pris?Eller vilket företag skall man vända sig till och vad skulle det kosta?Undrar också om det har någon betydelse om man har racesystem på bilen och större spjällhus ??Ursäkta om jag är okunnig Tacksamm för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 mitt tips är sönderkörda katalysatorer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosben Posted January 11, 2010 Author Report Share Posted January 11, 2010 Dom är hela.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Kollat inut i typ lossa och skaka hör om dom skramlar det händer ju att de går sönder. Jag hade en på en kärra där jag kunde skaka ut innehållet när jag vände opp och ner på den. MVH Lasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Dom är hela..Hur vet du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 Posted January 11, 2010 Report Share Posted January 11, 2010 Testa och bytt PCV ventil också om du har en sån på din model.Samt sätt i en OBDII data och se om du har några fel coder.Finns billiga att köpa. Betydligt billigare än att gissa sig fram och börja renovera toppar eller byta katalysatorer för att sen vissa sig att det inte var dom.Se till att köpa en som du kan se live data på då kan du se hur värdena är på motorn under körning också.Hur höga värden fick du?Tänk på att det är kallt ute nu så blir mycke vit rök om bilen så här års.Kan ju vara dåliga katar ochså men den har ju gått väldigt lite så om dom inte fått en rejäl smäll på ett trotoargupp så har dom nog klarat sig. Men säker kan man ju aldrig vara. Fast det är ju inte första gången man sett höga värden och så har det varit något elektrisk som felar. ingen engine lampa som lysser?Större spjälhus, vet inte om en omprogramering behövs men det kan du nog kontrollera med tilverkaren av spjälhuset. Funderar annars lite på om något där kan vara länken till att den spökar. Allt inkopplat helt rätt?Sen tänkte jag på en till sak, helt säker på att du har rätt tändstift i?Går den bra för övrigt eller har du märkt att den börjat gå sämre?Dåliga ventiler (eller som är problemet i så fall otäta ventiler) hör du om du har då puffar det i avgasröret eller du kan höra hur den missar konstant på en eller flera cylindrar. Sen är det ju klart det kan bara vara lite otät men brukar märkas på väldigt orolig gång. Innan du ens tänker tanken på att ta av topparna och mira fräsa ventilerna, så gör ett nogrant komp test på motorn när den är varmkörd. För att gämföra värdena melan cylindrarna.Men jag är mycket skeptisk till att du har det på en så ny motor som gått så lite, desutom en cobra motor dom ska ju till och med lite extra kärlek lägas på vid bygnationen du har väll till och med namn bricka på motorn vem som byggt den?Vet inte hur van du är att skruva på motorer, så svårt att avgöra vad man tycker är mycket och svårt att göra. Men att frässa in ventiler i toppar är inget man gör själv om man nu inte råkar ha väldigt gott om pengar över att köpa en mira fräs. Att slippa in dom med pinne och pasta tycker jag inte är något alternativ har sett resutlat som snarare blivit sämre efter slipnining än dom var innan. Samt att om man är inne på såna här saker så är det lika bra att kontrolera ventilstyrningarna kan lika väll vara dom och det är heller inget man ger sig på om man inte har en väldigt väll utrustad verkstad. Dock tycker jag att priserna för att lämna in toppar och få dom igordning gjorda inte är så farliga ändå. Men det är klart det är några ventiler i en sån motor så blir ju en slant. Ultra motor har gjort väldigt lyckade resultat till oss samt har samtliga maskiner för dessa jobb på såna här projekt. Kommer troligen ochså att krävas en del special verktyg när du tar av topparna för att ställa in kedjorna igen, men det är bara en gissning, har inte skruvat isär en sån motor som du har.Hur mycket olja drar den på 100 mil eller 500 mil?Ska en hel del olja till innan man får så dåliga avgasvärden att dom inte går igenom.Hoppas svaret ger lite hjälp.MvhMrV8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosben Posted January 12, 2010 Author Report Share Posted January 12, 2010 Tack för alla tips..Grejen är att jag kollade den besiktningslappen från förra ägaren och då var värdena perfekta.. sen efter att jag köpte den och körde den under sommaren så blev detta. Mina besiktnings värden:CO: 0,5 (0,5) HC: 150 (100) CO2500: 0,7 (0,3) LAMBDA: 1,02 (0,95-1,09)Sen oljemängden.. Jag fick fylla på typ 1,5 liter i slutet av sommaren.. körde den kanske 500-600mil. Spjällhuset tycker jag inte det borde vara heller då allt som är gjort på bilen gjordes i usa och jag har haft 3 ägare på bilen innan mig här i sverige.Men kanske ska plocka bort kattarna och skaka dom lite å se vad som händer... Bilen i sig går väldigt bra.. pigg och morrar fint.. inga missljud vad jag har hört. inga konstiga lampor lyser heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
convertible90 Posted January 13, 2010 Report Share Posted January 13, 2010 Det är ju inte skyhöga värden du har så det tyder snarare på att den får för fet blandning, så du bör kolla lamdasonderna.Ett trick för att få den igenom besiktningen är att köra på minst 50% E85. Då får du betydligt bättre CO värden och förhoppningsvis även HC (som är kolväte, dvs oförbränt bränsle eller olja)./Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mosben Posted January 13, 2010 Author Report Share Posted January 13, 2010 Det är ju inte skyhöga värden du har så det tyder snarare på att den får för fet blandning, så du bör kolla lamdasonderna.Ett trick för att få den igenom besiktningen är att köra på minst 50% E85. Då får du betydligt bättre CO värden och förhoppningsvis även HC (som är kolväte, dvs oförbränt bränsle eller olja)./LasseOkej ska kolla dom med då...Har också funderat på E85 men vill ju ist hitta felet så man slipper fuska på bilprovningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Tack för alla tips..Grejen är att jag kollade den besiktningslappen från förra ägaren och då var värdena perfekta.. sen efter att jag köpte den och körde den under sommaren så blev detta. Mina besiktnings värden:CO: 0,5 (0,5) HC: 150 (100) CO2500: 0,7 (0,3) LAMBDA: 1,02 (0,95-1,09)Sen oljemängden.. Jag fick fylla på typ 1,5 liter i slutet av sommaren.. körde den kanske 500-600mil. Spjällhuset tycker jag inte det borde vara heller då allt som är gjort på bilen gjordes i usa och jag har haft 3 ägare på bilen innan mig här i sverige.Men kanske ska plocka bort kattarna och skaka dom lite å se vad som händer... Bilen i sig går väldigt bra.. pigg och morrar fint.. inga missljud vad jag har hört. inga konstiga lampor lyser heller...Hej igenSkulle faktisk gissa på att någon har bytt kattar på din bil efter förra besiktningen.Troligen tomt i dom katalysatorerna du har på bilen nu. Med dom värdena.Har du provat i båda rören om värdena varierat? Visserligen brukar dessa bilar ha ett mellanrör mellan avgasystemen så blir nog inte så stor skillnad.Lamda 1.02 tyder på bra blandning eller läckage i avgassystemet, troligen bra blandning men tomma katalysatorer. Faktum är att desto högre lamda värde du får desto magrare går motorn, men det gäller att det inte är lackage på avgasystemet då blir lamda värdet missvisande. 1.00 i lamda är det man oftast har på en katalysatorbil men det kan även ligga lite över, under då ska man börja kontrollera vidare.Co värdena ser perfekta ut för en bil på tomgång och förhöjd tomgång utan katalysatorer Ta loss dom och titta i dom vad som finns i katalysatorerna om det finns något alls där.HC värdet är så att det brukar gå upp desto magrare motorn går, men med katalysatorer som fungerar kommer det att gå under 100.1,5 liter olja efter 500-600 mil är inte någon fara, är ju väldigt tunn olja i dessa motorer och ska vara det också, kanske du även kört lite sportigt och motorbromsat en del då tar dom lite extra med olja.Rapportera till oss vad du hittar i katalysatorerna.MvhMrV8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.