Jump to content

Luftburksfråga


Loffe

Recommended Posts

Hej,

Jag har en amatörfråga som inte borde vara nåt problem för "proffsen" på forumet att svara på:

Jag beställde en ny luftburk till min 66:a med 289 4V, och den nya luftburken hade ingen anslutning för slangen till vevhusventilationen.

Frågan är nu hur jag löser det på bästa sätt? Måste jag skaffa en annan luftburk? Kan jag helt enkelt plugga igen vevhusventilationen? Byta Oljepåfyllningslock?

Tack på förhand,

/Loffe

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Du får inte plugga vevhusventilationen! Då kommer du att "blåsa" bla packboxarna fram och bak till vevaxeln, med kraftigt oljeläckläckage som följd. Du kan byta locket till ett "öppet" lock med filter. Då behövs ingen slang till luftburken. Nackdelen med detta är dessa lock kan söla ner lite grann på ventilkåpan, man måste torka av lite då och då.

/Magnus

CMC644

Link to comment
Share on other sites

Jo, Walter, det kan man antagligen. Det lutar nog åt att jag gör nåt sånt. Den allmänna åsikten bland dom "mekarpolare" jag har snackat med verkar vara att det är en bra idé att behålla den slutna vevhusventilationen, eftersom det är bättre att prutta ut eländet genom avgasröret istället för att ha massa oljedimma som ligger och skitar ner under huven.

Har jag tur kan jag kanske rentav behålla underdelen från min gamla slitna luftburk, som ju redan har anslutningen. Jag får kolla skicket och diametern.

/Loffe

Link to comment
Share on other sites

På en 66a finns två alternativ.

1. Motorn tar in luft genom oljepåfyllningen i vänstet ventilkåpa, och ventilerar ut luften genom slangen i höger ventilkåpa. Den slangen är kopplad till spacern som sitter under förgasaren där själva "suget" sker.

2. Motorn tar in luft genom vänster ventilkåpa, och denna har en slang ansluten till luftrenaren. I övrigt som alt.1.

Enklast verkar vara att köpa ett nytt oljepåfyllningslock utan slanganslutning. De locken har ett filter i sig istf att filtrera luften via luftrenaren- som Magnus skrev...

Link to comment
Share on other sites

2. Motorn tar in luft genom vänster ventilkåpa, och denna har en slang ansluten till luftrenaren. I övrigt som alt.1.

OK. Så slangen från oljepåfyllningslocket till luftburken är endast till för att ta in luft?

D.v.s. det finns ingen risk för oljedimma i motorrummet o.s.v. om jag skippar den slangen och sätter dit ett lock med inbyggt filter istället?

(Ursäkta dom dumma frågorna, jag vill bara vara säker på vad jag gör...)

/Loffe

Link to comment
Share on other sites

Rätt uppfattat. Att det kan krypa lite olja där just runt locket är helt naturligt, men det blir ingen oljedimma i hela motorrummet - om inte ventilen i den högra ventilkåpan kärvar - den måste hållas skapligt ren, liksom filtret i locket i alt. 1.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...