Jump to content

C4 kick down reglage och länkar


ulfa
 Share

Recommended Posts

Hej

Jag har en 66a 289 med C4.

Kick down reglaget med arm är utbytt till något hemmabygge så jag vet inte hur det ska se ut.

I reparationshandboken jag har så finns ingen bild men man kan tyda informationen så att det ska finnas en returfjäder, arm och en länk.

Frågan är finns det någon som har en bild på hur det ska se ut eller kanske en beskrivning.

Alternativt om någon har delarna.

MVH

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Fram till och med 1965 var det stag till kick-down. Från och med 1966 gick man över till vajerstyrd kick-down på Mustang.

På gaspedalen är det då en "arm" (ca 10-15 cm lång) som går neråt (gjord av bockad plåt, fastsvetsad på rundjärnet). Från denna arm går det en vajer (utan hölje, den hänger bara löst) ner till en ca 5 cm lång arm på växellådan. Vajern har en gängad del, för längdjustering, i den främre änden (den änden som sitter i gaspedalsarmen).

Jag har för mig att till och med Fords egen Shop manual (1966) har missat detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej Ulf & Co. Jag hänger på den här "tråden" eftersom jag monterade kickdown wire'n på en 66 289-4v C4 igår kväll. Jag justerade så att armen på lådan är i sitt främre läge när gaspedalen är i golvet, jag antog att det skulle vara så?? för instruktionen jag hittade i en bok var minst sagt luddig. Det "konstiga" är att justeringen är bottnad (så kort wire som möjligt) och infästningen i armen på pedallänkaget (clips) är väldigt glapp och racklig, dessutom drar ju wire'n snett utåt, ska det verkligen vara på det sättet?? Hela torpedväggen är i och för sig ny men allt annat passar som en smäck så det borde vara rätt.

Ser länkage-armen på tidigare bilar (dom med stag i stället för wire) likadan ut?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är ingen precision i kickdownstag heller liksom

hella Mustangen så måste även denna del efterjusteras

till önskad funktion. :)

Kan även meddela att vajern inte får vara för spänd, den

skall hänga ganska löst och justeringen på vajern skall

vara så att gängan på justeringen är synlig ungefär lika

mycket på båda sidor. :shock:

På en original monterad och orörd vajerjustering är det

som jag skrev ovan och justeringen görs i mitten av den

gängade pinnen. :?

Det är också lite si och så med kickdown utrusting anledningen

till detta är om det är en 8a eller 6a i Mustangen. :?

Det är också så att man började med kickdown stag på V8or

för att senare använda vajer och efter ett par år åter igen gå

tillbaka till stag. :roll:

Jag lägger ut några bilder så att ni kan se skillnader. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Vajern får inte vara spänd hela tiden då du kör på full

gas, det är just i detta läge som det kräver nogran justering.

Om du lyssnar på ordet KICKDOWN så betyder det egentligen

att du kall stampa på pedalen vid full gas för att lådan skall

växla ned och då måste det vara lite löst justerat på fullgas

för att få en sträckning i vajern vid stamp (kickdown), och

det är då som länken (axeln) på lådan skall slå framåt.

Den skall själv återgå i urprungligt läge efter att kickdown har

används :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...