BjornH Posted January 22, 2010 Report Share Posted January 22, 2010 Hej,Har läst på vissa US siter att 66:an hade backljus som standard. Min har inte detta, om man inte ngn gång plockat bort dessa och/eller bytt plåten. Ingen indikation finns att det funnits om man t.ex kollar kabalget.Men frågar kvarstår, 65 var det tydligen tillval. Men 66 ??? Ngn som vet. Bilen rullade ut från fabriken 6604xx.ha d cmc2211 / Björne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 22, 2010 Report Share Posted January 22, 2010 Hej.Vad jag vet så var dessa ett s.k. option 65 , beställdes vid köp , det är som du skriver en annan sandplåt för backljusen .1966 blev det standardmontering av backljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjornH Posted January 22, 2010 Author Report Share Posted January 22, 2010 hmmm.....min kärra är besiktigad utan backljus och en 66:a. Eftersom den har varit i västsverige vid senaste besiktningen så känns det lite oroande för min första besiktning här i Sthlm. Vet inte om Bilprovningen har koll på detta. Bilen är typad som den är utan backljus.Nu när den är lackad har jag ingen lust att börja mecka in backljus, har sett att det finns mallar för var de ska placeras men som sagt...............inte sugen.Funderade lite om det berodde på att det är en "tidig" 66:a. Eller en "överbliven" 65:a med 66:a instrumentering m.m.mTacksam för alla svarcmc2211 // Björne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted January 22, 2010 Report Share Posted January 22, 2010 Jag tror att backljus var standard från och med 66, men det är nog inget som bilprovningen bryr sig om.Min 66'a har inga och det var inga problem vid regbesiktning (pga motorbyte till v8, svensksåld med 6'a) och inte heller vid ordinarie besiktning.Om det är en bil som ska se orginal ut så tror jag att backljus bör sättas dit, även om det är trisst att göra hål efter lack.Personligen så skulle jag nog välja att sätta dit backlus pga att jag tycker det är snyggare med sådana än utan (men det är ju lätt att säga så när man själv inte behöver ta beslutet eller göra jobbet ).Gör det du själv känner för, det går ju alltid att klämma dit dom senare om det skulle kännas att det behövs./Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BjornH Posted January 22, 2010 Author Report Share Posted January 22, 2010 Hej,Tack för svar ang besiktning m.m. Håller med att det är snyggare med. Men som sagt avvaktar och tar det senare. Har lite brådis att få kärran på vägen nu när den har varit nerplockat sedan hösten -08.återigen känns bra att man inte behöver oroa sig för bilprovningen. Har dåliga vibbar från -80 talet då jag hade en T-Bird 62:a.tack tackcmc2211 / Björne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted January 22, 2010 Report Share Posted January 22, 2010 Det kan nog vara litet lurigt att ta upp de hålen i den krökta grusplåten. Min 66 cab hade backljus som std. Är det inte som vanligt med SBP och gamla bilar, att om det sitter där så skall det fungera, finns det inte så är det inget problem.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse cmc625 Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Det skall nog vara backlampor på en 66:a. Men som vanligt kan allt vara möjligt på våra gamla Mustanger. Är det en tidig 66:a kanske det blev fel och man glömde montera rätt plåt (med hål för backljusen). Mitt förslag är att skaffa en annan sandplåt med hålen och lackera den enligt bilen och montera vid ett senare tillfälle. Vid besiktningen behövs inga backljus.Se här en trevlig web-sida med koder för olika tillbehör.http://www.kcode.net/bucktags.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corvette Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 på min 66:a satt det där men det fanns bara kablage till den ena och de slog aldrig ner på att den andra aldrig funkadekör även min nya utan backljus och har inga bekymmer på bilprovningen men i tysklan då är det "PHLICHT" på backljus vart rena upploppet då de var blinkers istället för backljus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Hej.Det finns ingen lag på backljus , el finns klart i kabelstam till bakljus , påkoppling för backlampor skall finnas klart .Hål i insidan, bakkant finns i de s.k. reservhjulsbaljornaför genomförning av kablage. Det skall även finnas elkopplingsplats för eftermontering av backljuskontackt strax ovanför gaspedalen insidan torpedvägg, detta är för manuellt växelade bilar som haren speciel backljusbrytare .Automatväxlade har el för backljus och startspärr klart i motorrum , el skall anslutas till kontakt (startspärr och backljus) sitter monterad på ingånde axel för växelförare automatväxellåda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Se här en trevlig web-sida med koder för olika tillbehör.http://www.kcode.net/bucktags.htmDen länken funkar inte! Mvh.poolsJo, nu gör den det. Förlåt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.