Jump to content

Demontering av tändningslås?


Mussemalin

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis börjat demontera en 65:a Fastback för helrenovering, men har fastnat vid tändningslåset. Jag har fått isär det (vet inte hur jag ska få ihop det sen) men har inte lyckets få bort delarna från instrumentpanelen, som jag ska lacka om. Man ser ju inte så bra hur det ser ut bakom panelen och jag törs inte ta i för mycket heller. Kan någon tala om för en okunnig nybörjare hur man ska bära sig åt? Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Har just bytt tändningslås på min 66:a. När man fått isär det ser man hur det sitter ihop. Ska se om jag kan förklara här hur det sitter.

Föresten, har du fått ur själva nyckelvredet ? Du behöver ett gem till det.

Sedan skall du i princip bara hålla fast ringen på panelen med en hand/fingrar och på baksidan trycka in hela tändningslåset med andra handen, den är fjäderbelastad, och vrida moturs tills ringen släpper från de hakar som finns på själva låset. Det skall sedan ramla loss en fjäder + en plåtdistans som har gjort att låset sitter på plats.

Genom att ta ur högerstolen och ligga på rygg med torpeden som kudde har man ett bra utgångsläge att jobba ifrån. Bra om man är lite vig och inte som jag själv, nästan blir liggande där för att man inte kan kravla sig ur läget.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Är det låscylindern du inte får ut? I så fall har gör du så här.

Det finns ett mycket litet hål på framsidan, (jag tog en kraftig nål av frugan ock klippte av spesten). När du har nyckeln i läge off ska du kunna sticka in nålen några centimetrar, bara för att kolla att den inte är för tjock. Tag sedan bort den och vrid nyckeln till läge acc då känner du med nålen att det finns ett litet fjädrande stifft någon millimeter in tryck på det samtitigt som du vrider nyckeln ytterligare åt vänster (har jag för mig) sen får du ut alltihop. Detta blev en lång förklaring hoppas det funkar.

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Jag testade era tips så fort jag kom hem igår och det tog säkert inte mer än en minut att få bort alltihop från panelen. Kruxet är väl bara att få ihop det igen för plötsligt ramlade det ju bara isär. Är det någon som har nån sprängskiss eller liknande på hela tändningslåset, för jag har lyckats plocka isär alla beståndsdelar som finns i mina tidigare försök att få bort det! Än en gång tack så jättemycket, det var det enda i hela interiören som jag inte lyckats få bort själv!

//Malin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...