Jump to content

Automatlådor läkar upp dina hk?


Recommended Posts

Har hört en hel del om att gammla automatlådor skall käka upp en hel del hk till skillnad från en manuell. Kan detta stämma?

Om vi säger att vi skulle ha ca 300Hk i motorn hur mycket får man ungefär på bakhjulen då men manuell och automat? Bilen säger vi är en ford mustang från 67-70.

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett pratar man om ca 15-17% förlust genom en manuell låda.

Genom en Automat kan det vara 20-25%

Skillnaderna i procentsaterna beror i praktiken på storleken,effektivitet och teknik.

I vår värd är C4 den snålaste och den snabbaste lådan.

C6 är törstigast och kan ta upp till 50Hk som den själ från motorn.

Många väljer den stora C6'an i tron på att det är en stark låda som man kan trycka genom mycket HK igenom.

I verkligheten har man försämmrat effektuttaget och även gjort bilen långsammare då en stor låda är långsammare på att växla.

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett pratar man om ca 15-17% förlust genom en manuell låda.

Genom en Automat kan det vara 20-25%

Skillnaderna i procentsaterna beror i praktiken på storleken,effektivitet och teknik.

I vår värd är C4 den snålaste och den snabbaste lådan.

C6 är törstigast och kan ta upp till 50Hk som den själ från motorn.

Många väljer den stora C6'an i tron på att det är en stark låda som man kan trycka genom mycket HK igenom.

I verkligheten har man försämmrat effektuttaget och även gjort bilen långsammare då en stor låda är långsammare på att växla.

Okej. Tack då vet jag :]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej, jag har en C6 i min musse, motorn är en 429, skulle jag tjäna effekt på att byta till en C4? motorn har strax under 400hk, eller ännu bättre byta till manuell?

Mvh Adde

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Ja du tjänar på det men du måste ladda en C4 med ganska mycket förstärkning för att klara det höga vridmomentet från en 429'a

Dessutom måste du bygga en transmissionskåpa för C4 då det inte är samma bultmönster.

429 har ett helt eget bultmönster som varken Winsor,

/Clevland eller FE motorerna har.

Rätta mig om jag minns fel.

Det är nog bättre att effektivisera din C6 med shiftkit etc.etc.

En manuell låda skulle vara allra roligast enligt min egen smak. :lol:

Link to comment
Share on other sites

tack för svaret.

ja en manuell skulle nog sitta fint, i reg papperna står det att det sitter manuell i den, har tyvärr ingen "tag" på dörren där utrustningen står så jag kan se om den lämnade fabrik så, vad heter den manuella lådan som passar mot 429an?

Mvh Adde

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ford s.k. STORA RUGG är den som klarar av

en bigblock.

INFO bara 429 fanns inte i Mustangen 73 troligen

så har det suttit en 351 eller 302 i din Mach1a

original.

Titta i framrutan på chassi nr bokstaven som

står som nr fem i numret talar om vilken

motor som var monterad original.

F=302 2V.

H=351 2V. Vanligast i Mach1.

L=250 1V. 6A.

Q=351 4V. är det denna bokstav så skall du vara glad.

Det skall också stå före motorkods bokstav kaross typ

och Mach1 är 05 eller 63R.

Sportsroof som är samma kaross har 02 eller 63D vilket

är en vanlig fast back utan Mach1 utrustning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej, det är ägaren innan mig som monterade 429an, mitt vin nr är: 3F05H140958, alltså 351 orginal, vet du om man kan beställa en ny bricka där alla options fanns på bilen? jag kontaktade ford i usa och dom kunde inte. vad får man ge för en begagnad låda i bra skick? vad utöver lådan behövs? lameller och dyl?

Mvh Adde

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Det bästa är att köpa en TopLoader som är färdig renoverad och klar från USA

Då får du rätt längd, rätt splines och rätt utväxling för just din bil

På "Teknik" sidan finns denna länk till en firma som levererar färdig låda hem till dig för ca 20.000 vilket kan tyckas vara dyrt.

http://www.toploader4speed.com/

Men det är inte billigt att renovera själv heller och att få tag på en beg TopLoader i Sverige är inte lätt.

En beg Toploader för din 429 går säkert på 8-10.000 och sen vet man aldrig om den är OK. Delar är svindyrt och svårt att få tag på.

Alltid bättre att ta en stor smäll i plånboken än många små! :lol:

Det enda som är tråkigt med en Toploader är att det fattas en 5'e växel! ;)

Du kan ju göra som Anrew här på klubben gjort köpa en 6-växlad Tremec låda och pussla dit.

Då får du både en lättväxlad och bekväm bil att köra.

Men om du är priskänslig så kan du glömma det! ;)

Vi pratar minst +40.000

Link to comment
Share on other sites

Här kan du köpa en tillverknings raport på din bil en så kallad

MARTI REPORT där får reda på allt plus att du kan beställa nya code brickor:-.---

https://cybernetixs.com/secure/martiauto/vinreports.cfm

tack för svaret.

ja en manuell skulle nog sitta fint, i reg papperna står det att det sitter manuell i den, har tyvärr ingen "tag" på dörren där utrustningen står så jag kan se om den lämnade fabrik så, vad heter den manuella lådan som passar mot 429an?

Mvh Adde

Link to comment
Share on other sites

perfekt, då är det bara att beställa när löningen har landat, blir nog den billigaste varianten.. har du själv beställt därifrån?

Mvh Adde

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jag gjort men dum som jag va så beställde jag ingen dataplate.

det tog nog nästan en månad innan jag fick rapporten.

beställde skylt från ett annat ställe o har ej fått den säkert 6 mån sen nu:--

perfekt, då är det bara att beställa när löningen har landat, blir nog den billigaste varianten.. har du själv beställt därifrån?

Mvh Adde

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...