Jump to content

Bilen äntligen hemma


jorsei

Recommended Posts

Hej allihop.

Till slut efter en låååång väntan så var det dags att hämta hem bilen ifrån Göteborg,tullad och klar Mustang -66 convertible.Lite spännande var det allt,hur skulle han se ut i verkligheten.Bild är ju bra men verklighet nåt annat,så nu skulle det ske.Polarn och jag skulle ta en kärra men sen såg vi att det skulle inte gå med våra körkort och den bilen,den fick bara dra 750 kilo med B kort.Så vad göra? Fan vi chansar,vi åker ner och kör hem den.Sagt och gjort.Väl i Göteborg så gick det fort,det var bara att skriva på och kvittera ut bilen.Satte i nyckeln i tändningslåset och vred om,PANG 289an startade med en gång,verkar lovande.Bilen såg fin ut,skitig och dammig men vid en snabbt titt så såg den bra ut.La mig ner direkt under för att se hur han såg ut,för bilderna som jag såg innan köpet visade allt men inte underredet.Jänkarna är ju experter på att fixa till snygga utsidor, men brukar inte bry sig om sånt som inte syns.Men här hade dom faktiskt fixat även undertill,måste säga att det ser mycker bra ut.Ingen rost som jag kunde se,ingenting utan en fin mattsvart yta av tunn rostskydd.Ok nu till hemresan.Kompisen körde Mustangen,han hade en grön plåt från sin bilfirma så han var "tvungen" att köra sa han "surt" ,och jag körde följebilen en Mitsubishi pickup diesel.Det blev en snabb hemresa,han låg i princip och körde 110-120 hela vägen,men ökade ibland upp till 160-170 för att känna på bilen som han sa med hornen utväxta,och det fanns mycket mer att ge sa han.Så jag hängde inte med med dieseln.Fick ringa med jämna mellanrum för att förhöra mig om läget och hur bilen gick och om allting funkade,inte så kul.Men som sagt det blev en bra provtur,ca 40 mil i den takten.Idag så kollade jag lite mera ingående på bilen och måste nog säga att jag är jäkligt nöjd.Några smågrejor,som att bakluckan var feljusterad och tog i kanten på bakflygeln med följd att färgen var lite avskavd på bakluckan i ena hörnet.En dörr lite feljusterad och lite annat smått.En tvätt,att par droppar färg och lite justering här och där så blir den perfekt.Det var en liten chansning att köpa på bild men vad ska man göra,nöden har ingen lag hittar man inget här så måste köpa nån annanstans.Men som sagt det gick ju bra.Hoppas bara på en bra sommar.

Jorma

Link to comment
Share on other sites

Den bilen ser ju jäkligt trevlig ut..

Jag har också funderat på att köpa bil "over there"

Men det är ju just det där med att inte få se bilen mer än på foto som gör mig lite nervös..

Finns ju dock lite fler bilar att välja mellan....Men som sagt man ska ju välja rätt också...

Men gratulerar till ett bra köp.. :D

Link to comment
Share on other sites

Tack allihop.

Fick med även originalpappren ända från när bilen köptes,originalinstruktionsbok med namn på ägaren och VIN nummer skrivet i .3332 Dollar kostade bilen för första ägaren,lite i handpenning och sen 92 dollar i månaden i avbetalning.Det är kul att följa vad som hänt bilen,första ägaren hade bilen till-97,sen kom ägare nummer två och jag är den tredje.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jodå armen läker så smått,får väl se i sommar med solen hur det går.

Det där med kostnader är jag lite osäker på eftersom jag tog bilen via en kille som håller på med förmedling,så allting var inbakat i priset.Det som jag betalade här var moms på 12% på bilpriset,sen tillkommer det lite till med regbes och skrotningsavgift.

Link to comment
Share on other sites

Även jag fick min Mustang idag,hämtade den i Stockholm..Import från Finland.Fastback -65 2+2 289 4V..kändes underbart o få sätta sig bakom ratten o känna vridet o de avundsjuka blickarna man fick.. vi ses på Mantorp--! :P

Link to comment
Share on other sites

Roligt att bilen var enligt förhoppning. Beställde själv en av samma killle , den ljusblåa GT:n cab. Tyvärr var bilen redan såld då han kontaktade USA. Tanten trodde jag fått solsting då jag skulle köpa en bil utan att se den mer än på foto. Ringer det en dam från SKÅNE med konstiga frågor kan det vara hon. Trevlig tur

Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Från Kalifornien kostar det ca 12000kr för transport och speditionsavgifter. Originalvärdering av besiktningsman från Handelskammaren (1650:-). Om du har ett intyg på att bilen är i originalskick kommer du undan med 12% moms istället för 25% under förutsättning att bilen är äldre än 1970.

Därtill kommer registreringsbesiktning, skrotningsavgift och lite andra administrativa avgifter.

En Musse på gatan i Kalifornien för 40000 kr har du hemma reggad och klar för ca 65000. Om du har anlitat någon för jobbet att ta hem Mustangen får du betala för det också. Jag kombinerade semstertripp med att köpa en Mustang. Jag ska registreringsbesiktiga Mussen den 26 april - Vi får se hur det går...

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har redan börjat kryssa igår sol klar blå himmel 10-15+grader

kanonväder likadant idag :- jävla tur man jobbar kväll denna vecka så man kan ut o köra på dan:---

Obs bor långt ner i skåne där e det sommar nästan:------- 8)8)

Var inne igår och reg/kontrollbesiktigade nya bilen.Inte en anmärkning,fan nu är man ju på gång.Hoppas bara på bra kryssarväder i sommar.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...