Jump to content

Rätt koder, hur viktigt för värdet?


Recommended Posts

Skall man själv äga bilen så tycker inte jag att det spelar någon roll bara man har gjort konverteringen på rätt sätt med rätt delar.

T är ju koden för 6a

Men vid försäljning i sverige sjunker priset säkert 50000:;- på en fastback

i Usa byggs många bilar om och de är i regel dyrare än v8 bilar i sverige,

glöm inte bort den nya tull regeln 25% moms och 10% tull på alla avgifter

som inköp, hamn, frakt, lossning osv,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Knappast något problem vid reg bes . de vet ej vad koderna står för. och kollar inte iheller så berättar man inget så vet de inget :clap:

Utan reggar i regel de med den motorn som sitter i. om det nu inte är bigblock motor på 500HK..

likadant med bromsar sitter där kapslar på så ber de dig inte att ta av de för att se om du har 4 eller 5 bultar....

det enda dom ser är trummor eller skivor..

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vad säljaren begär är det enligt mig mycket viktigt att det är rätt enligt koderna på bilen. Vem vill betala A-kodpengar för en T-kodad Mustang ?

Men som alltid är det du själv som bestämmer vad du är beredd till att betala för vad. Har du tre likvärdiga i skick framför dig skall T-koden vara billigare än C-kodad och A-kodad dyrast, jag blandar inte in K-kod här.

Man måste ta i beaktande hur dyrt och svårt det är att hitta de rätta grejorna om du skulle vilja ha original en dag.

Köper du en A-kodad Mustang med C-kodad motor får du räkna med att det kostar en del tid och pengar innan du hittar rätt insug och en fungerande 4100 förgasare.

Link to comment
Share on other sites

Den frågan kan många andra svara bättre på än jag. Tror dock att man bör flytta över det mesta vad gäller framvagn och bakvagn från en V8 Mustang till en 6:a Mustang om man skall ha en V8 i den.

Med andra ord, är det gjort rätt så är det väl ok, men knappast värt besväret om man funderar på att göra det från början.

Link to comment
Share on other sites

Priset är nog alltid en uppgörelse mellan säljare och köpare. Jag tar hellre en T-code i prima skick, än en A eller C-kodad basketcase.

Skillnaden mellan motorsvaga Mustanger är inte så stor, men t.ex. skillnaden mellan en Slant Six / 318 Cuda och en Hemicuda är ibland enorm.

En Cuda med smallblock/ 6:a är vanligvis MYCKET friskare i karossen än en original 440-6 eller Hemi- bil. Detta beror på att ett monster under huven river upp punktsvetsade fogar, knäcker tennspacklingar och spräcker lacken. Sen är det fritt fram för fukten att krypa in. En Hemi tröttar ut chassit mycket effektivt, medan en 6:a i likadan bil inte gör nånting.

T.ex min Cuda (trots att den aldrig gått på strippen), hade innan renoveringen gapande dörrspringor vänster fram/upp-höger/ner, medan springorna på högra sidan var spegelvända. Den hade också sprickor i A och C-stolpens fogar, torpedvägg etc. etc. Detta ser man inte lika ofta på en bil med mopedmotor :--

Då det begav sej fanns det en klass som hette Modified Standard, (senare Super Stock, SS).

Om man åkte i A/, B/, eller C/ med Hemi tog karossen så mycket stryk, att senast efter halv säsong gick inte högra dörren att öppna. (På den tiden var viljan större än kunnandet, numera har man inte längre samma problem- det har kommit in nya istället) :angel:

Igen blev det MoPar- moderator må radera..

Link to comment
Share on other sites

Knappast något problem vid reg bes . de vet ej vad koderna står för. och kollar inte iheller så berättar man inget så vet de inget :clap:

Utan reggar i regel de med den motorn som sitter i. om det nu inte är bigblock motor på 500HK..

likadant med bromsar sitter där kapslar på så ber de dig inte att ta av de för att se om du har 4 eller 5 bultar....

det enda dom ser är trummor eller skivor..

Jag har haft otaliga medlemmar som kontaktat mig, direkt eller via klubben, där man gått på pumpen antingen för att man har T i motorkod och V8 isatt efteråt, eller pga att man haft V8 och trumbromsar. Det sistnämnda är naturlligtvis OK, men för de tidiga, så importerade Svenska Ford endast V8 med skivor och såna papper finns på en del besiktningstationer. Särskilt Dalarna är ökänd - en gubbe som regbesiktigar USA importer på alla stationer.

Rådet att importera rätt bil från början är IMO ett gott råd!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är större skilnader på de mer ovanliga/ dyrare varianterna. En original 302 med en 428 CJ går inte för mycket, där ser man det extra värdet på delarna och kostnaden för at återställa bilen till säljbart skick. En original 428 CJ med en 302 kostar garanterat mer i samma skick. Jag är själv i CJ träsket och där är hur den lämnade fabrik otroligt viktigt. Om man t.ex tar en äkta boss 429 kaross med renoveringsbehov utan motor i så kostar den förmodligen mer än en färdig klon med rätt delar. Jag vet inte hur det är på de vanligare modellerna, men jag antar att så fort man vill ha bra betalt så är alla koder viktiga. Vill man ha en bil att leka med så spelar det nog mindre roll....... Men då får den inte kosta för mycket.

Vill man investera i en bil både emotionellt och finansiellt så är det nog att föredra att koderna stämmer.

Det är inga billiga leksaker vi har så var försiktiga med förändringar, speciellt om det är en ovanlig modell.

De modeller som påverkas mest av förändring är nog Fastbacks, sportsroof och alla bigblockmodeller, skillnaden är nog mindre för HT SB. Jag är ledsen om jag upprörde några nu men sådan är marknaden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vill man investera i en bil både emotionellt och finansiellt så är det nog att föredra att koderna stämmer.

:

Finns nog bättre investeringsobjekt än en gammal bil, bilar är till för att användas... Somliga har haft tur med sina bilköp, och varit med om en värdestegring som saknar alla proportioner, men att köpa bil, och hoppas att man tjänar pengar, det är idioti. Potentiell avkastning på investerat $$$ är inte lockande.

(Jovisst, det var en tid man kunde köpa begagnad Hemicuda för en summa motsvarande 100-150 000 Sek :--:-- )

Man bör nog hellre tänka såhär:

Investera förnuftigt, så har du råd att köpa gammelbil med en liten del av avkastningen..... :thumbup::angel:

Link to comment
Share on other sites

Intressant, 2005 läste jag en artikel i USA Today att på 10 år hade värdet på en Hemi-Cuda (tror jag det var) ökat från $60 000 till $600 000, det var den överlägset bästa investeringen de redovisade. Så rätt bil i rätt utförande kan visst vara en bra investering.

Link to comment
Share on other sites

Lasse, det beror på när du köpte den, eller hur? Jag köpte min 67:a Shelby

i L.A 1977 för $3800 och sedan tog sosse SEK 11372 i skatt och avgifter.

Dollarn stod i 4.36. 65:a Shelbyn köpte jag 1988 för $13000 i Tyler, TX.

Idag skulle jag inte ha en chans (råd) att köpa någon av dem. Värdet betyder inte mycket

eftersom jag inte köpt någon av dem som investeringsobjekt.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Värdet betyder inte mycket

eftersom jag inte köpt någon av dem som investeringsobjekt.

Mvh Bosse

Samma här, ingen kunde i sin vildaste fantasi ana att värdet på skräpet skulle stiga till helst sjuka nivåer....

'Cuda (BS23V1) $3400 år 1984, Roadrunner (RM21M9) $2250 år 1988, Swinger $1650 år 1993 (LL23H1)

Märkväl, att dessa är köpta "dyrt"- inga renoveringsobjekt, alltså. Importen och skatterna var sen en annan femma :evil: :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...