ThomasX Posted April 2, 2010 Report Share Posted April 2, 2010 HejsanTänkte byta huvudcylindern i min 66a till en tvåkrets. Har trummor fram och bak. Planerar byta till skivor fram men inte just nu.Kollade runt lite och alla tvåkrets huvudcylindrar jag hittar står att de är för skivor/skivor eller trummor/skivor, ej för trummor/trummor.Finns det någon som passar till både trummor/trummor och skivor/trummor? Så jag kan byta cylindern nu och trummorna längre fram.Vad är det som gör att det inte funkar för trummor fram, när det funkar för bägge delar bak?Hejhej Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 Hej.Det är inget problem att byta till 67 års två krets, skulle gjortdet på en gång, vem vill åka med enkrets idag .Jodå det finns tvåkrets som är användbart till din 66a, användsom jag skrev ovan 67års två krets , de cylindrar som finns till 67-73 tvåkrets är för antingen trummor runt om eller skivor fram trummor bak .Konverteringen eller ombyggnaden är enkel relativt enkel ,skillnaden på huvudbromscylinder, skivor-trummor är hur den aktiverar backventili cylindern, huvudcylinder för trummor-skivor har olika stora behållareför bromsvättskan, cylindern för trummor runt om har lika stora behållareför främre och bakre krets . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted April 3, 2010 Report Share Posted April 3, 2010 Lasse har helt rätt som vanligt men som han säger måste du byta huvudcylinder den dag du sätter dit skivbromsar. Om jag var du skulle jag antigen behålla en-krets till du kan byta allt på en gång eller flytta fram den planerade skivkonverteringen.Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasX Posted April 3, 2010 Author Report Share Posted April 3, 2010 Ok, tack för infon.Kanske hänger kvar med enkrets ett tag till, får se till att vårda den ömt så länge... :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts