Jump to content

Ombygnad till luftfjädring


Janebrink

Recommended Posts

Tjena!

Har haft lite funderinga kring det där med luftfjädring... Brorsan ska köpa ett Air Ride kit till sin Impala, och jag blev göööööör sugen på de oxo...Kostar c:a 15 000 hos Air Ride. Jag har en 69a HT.

Men hur i hela hisingen gör man för att bygga om?! Tar man bort bladfjädringen eller vaddå? hur blir väghållningen? Kan man fortfarande köra snabbt i kurvor utan att kunna se vänster hjul i höger backspegel? E helt novis på detta... EN sak e säkert iaf... Behöver betydligt bättre väghålning än va ja har nu...

Ha de!

//A.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att det är mycke jobb att konvertera en bil med bladfjädrar till luft. Dom flesta kiten som finns är gjorda till bilar med bärarmar och spiraler på bakaxeln och då byter man ju bara ut spiralerna mot luftkuddar.

För övrigt så finns det ju mycket man kan göra för att få bättre väghållning på mussen, tex. montering av kränghämmare, bättre bladfjädrar och dämpare mm.

Link to comment
Share on other sites

ja det där systemet verkar inte så dumt... lite dyrt bara... 1.100$ för bak bara... 2100$ för runt om...

Men håller detta verkligen för 9" bakaxel, 460cui och noz? Borde inte luftkuddarna och de små söta stagen se ut som en spiralfjäder efteråt?

//A.

Link to comment
Share on other sites

Det är säkerligen inga problem med dimensioneringen.

Det ser ännu klenare ut på riktiga "race" bilar.

Faktiskt tror jag det där är mycket starkare än orginal eftersom där sitter det en stag som tar upp krafter i sidled.

På våra gammla häckar finns inget sådant utan enbart bladfjädrarnas bredd ska ta dessa krafter. :?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Panhardstaget är det stag som håller bakaxeln på plats i sidled. Titta under en Volvo 140 eller 240. Sitter mellan kaross och axel.

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Har haft lite funderinga kring det där med luftfjädring... Brorsan ska köpa ett Air Ride kit till sin Impala, och jag blev göööööör sugen på de oxo...Kostar c:a 15 000 hos Air Ride. Jag har en 69a HT.

Men hur i hela hisingen gör man för att bygga om?! Tar man bort bladfjädringen eller vaddå? hur blir väghållningen? Kan man fortfarande köra snabbt i kurvor utan att kunna se vänster hjul i höger backspegel? E helt novis på detta... EN sak e säkert iaf... Behöver betydligt bättre väghålning än va ja har nu...

Ha de!

//A.

Det er ingen problem, men litt jobb er det.. Man tar ikke bort bladfjørene men tar vekk alle bladene bortsett fra det nederste. Dette skal da stå igjen for å holde bakakselen oppe. Vegholdningen blir MYE bedre ! Man kan fortsatt kjøre fort i svinger, og med luftfjøring enda fortere enn før. Ligger på veldig bra ! Bare å spørre meg om luft !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tänkte dra upp detta gamla ämne till ytan igen efter en stunds vila.

Är det några som har hunnit skaffa sig erfarenheter inom området? Är fortfarande intresserad av hur jag får luftfjädring på min musse till lägst pris.!

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kört helluftfjädrat i sommar,hade bara bak ifjol.

Funkar perfekt, mycket bättre känsla i bilen mer som en modern bil

speciellt bak.Har behållit dom 2 övre bladen för att hålla i axeln,och

ställde bälgen på axeln.Fram tog jag bort spiralfjäder och gjorde

fästen för bälgen och ställde den där fjädern satt.

Vid körning på väg åker jag lägre än originalhöjd och blir vägen

dålig är det bara att höja lite till men så högt som original vill

man ju aldrig åka :twisted: väl framme är det bara att släppa

ner honom på gummina.

Kolla in länken på min kärra

http://kiruna.d2g.com/nordicmustang03/n ... PicID=1462

Link to comment
Share on other sites

Har nu kört helluftfjädrat i sommar,hade bara bak ifjol.

Funkar perfekt, mycket bättre känsla i bilen mer som en modern bil

speciellt bak.Har behållit dom 2 övre bladen för att hålla i axeln,och

ställde bälgen på axeln.Fram tog jag bort spiralfjäder och gjorde

fästen för bälgen och ställde den där fjädern satt.

Vid körning på väg åker jag lägre än originalhöjd och blir vägen

dålig är det bara att höja lite till men så högt som original vill

man ju aldrig åka :twisted: väl framme är det bara att släppa

ner honom på gummina.

Kolla in länken på min kärra

http://kiruna.d2g.com/nordicmustang03/n ... PicID=1462

Link to comment
Share on other sites

Har nu kört helluftfjädrat i sommar,hade bara bak ifjol.

Funkar perfekt, mycket bättre känsla i bilen mer som en modern bil

speciellt bak.Har behållit dom 2 övre bladen för att hålla i axeln,och

ställde bälgen på axeln.Fram tog jag bort spiralfjäder och gjorde

fästen för bälgen och ställde den där fjädern satt.

Vid körning på väg åker jag lägre än originalhöjd och blir vägen

dålig är det bara att höja lite till men så högt som original vill

man ju aldrig åka :twisted: väl framme är det bara att släppa

ner honom på gummina.

Kolla in länken på min kärra

http://kiruna.d2g.com/nordicmustang03/n ... PicID=1462

Mycket läcker bil! luftfjädring verkar kanon! har en kompis som har en chevelleSS med LF monterat och de funkar mycket bra de med! bilen känns görstadig och fin..

Link to comment
Share on other sites

Äntligen lite svar! :-)

Så du behöll de två övre säger du? Räcker det att behålla en? Ha bara tre på min nämligen. Tror att det är bytt nångång under resan...

Fram säger du att du tog bort spiralfjädern och ersatte med en bälg. Hur gjorde du med själva stötdämparen då? såg bälgarna ut som dohnuts?

Framför allt: Vart köpar man prylarna billigast?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen lite svar! :-)

Så du behöll de två övre säger du? Räcker det att behålla en? Ha bara tre på min nämligen. Tror att det är bytt nångång under resan...

Fram säger du att du tog bort spiralfjädern och ersatte med en bälg. Hur gjorde du med själva stötdämparen då? såg bälgarna ut som dohnuts?

Framför allt: Vart köpar man prylarna billigast?

mvh

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Fram flyttade jag dämparen till baksidan av länkarmen

och gjorde ett nytt övre fäste.

Vår norske vän talade ju om att han åkte med 1 blad kvar

så det verkar ju funka.

Jag har handlat mina grejer i Californien.Har mer grejer på väg.Ska montera på en bil till i vinter, men har tagit hem till 2 bilar.Hör av dig

om du är intresserad.

MVH Björn

Link to comment
Share on other sites

Ahaaaaaa...

D va som fasen...

Läste lite om luftfjädring i ett PDF-dokument jag fick av Magnus på Karnag AB i Sthlm. Ska ringa honom om en stund för en liten lektion.

D stog i dokumentet att det absolut billigaste är att ha dämparen brevid luftfjädern. Precis som du gjort. D va inte jobbigt att göra nya fästen etc?

Har du nån bild på hur du gjorde där bak?

Hur mycket kan man räkna med att man du lagt på din ombyggnation?

Vad får jag ge om du tar hem delar?

Ha d!

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

Man får rota lite i gömmorna för att hitta något bra att göra fästen av.

Bara att prova sig fram,det blir aldrig bra första gången.

Bak ställde jag bälgen på axeln och gjorde ett övre fäste som

svetsades i sidobalken och i golvet.

Jag har lagt ner ca:10000:- på mitt system

då är varje axel en enhet, går alltså inte att tippa i sidled

Ska kolla om priser hör av mig om det.

Björn

:!: kom visst med för många bilder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...