mikael_s CMC2293 Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Vid renovering av min Autolite 4100 förgasare upptäckte jag att sekundärspjället inte har öppnat på länge. Detta indikerades av diverse skräp som döda flugor och maskrosfrön.Jag har kontrollerat att vakuumkanalen inte är täppt och bytt membranet. Kunde inte se något fel på det gamla, men det räcker ju med en liten spricka för att det inte ska fungera.Hur testar man sekundärspjällets funktion? Jag har läst gamla trådar som säger att man måste köra med bilen för att undertrycket ska bli tillräckligt stort för att orka öppna spjället. Det är ju inte lätt att ha koll på spjället när man kör./Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Hej.Du har inte tappat någon liten kula på golvet,det skall ligga en i överkanten på membranhuset När sekundär öppnar på 4100 så käns det nästansom en liten kickdown , du kan testa med att trycka lite på armen till sekundärsidan, det skalllåta lite som en liten luftpump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 6, 2010 Author Report Share Posted April 6, 2010 Hej LasseDet finns ingen kula på sekundärsidan. Däremot finns en i membranhuset på primärsidan. Det var ett tag sen jag skruvade ihop förgasaren, men jag är säker på att den inte är borttappad.Jag har provat att rycka i armen till sekundärspjället samtidigt som jag drar i gaslänkaget. Det är svårt att avgöra var förgasarljuden kommer ifrån (avgasmullret stör), något nytt ljud var det nog, men det kan ha kommit från sekundärinsuget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted April 6, 2010 Report Share Posted April 6, 2010 Du får montera något på spjällaxeln till sekundären som visar att den har rört på sig, en tunn ståltråd eller något liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 7, 2010 Author Report Share Posted April 7, 2010 Janne: Jag är inte riktigt med på hur detta går till. Ståltråden måste ju bindas så att den inte återgår till utgångsläget när spjällaxeln går tillbaka. Har du själv provat detta? Mellan vilka punkter fäste du i så fall tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted April 7, 2010 Report Share Posted April 7, 2010 Titta på den här suddiga bilden:Test-400.jpg[/attachment:1befe7nq]Det är en Holley men du förstår säkert principen. Runt spjällaxeln/stången har jag lindat en bit vanlig 0.5 mm² telekabel ( bara för att jag råkade ha just den i fickan). Änden har jag böjt under slangen till bromsservon. När spjället öppnar kommer kabeln att böja sig och när jag öppnar huven efter min provtur ser jag att spjället har rört sig då kabelstumpen pekar neråt.Detta är bara ett förslag hur man kan göra, du hittar säkert på något sätt som passar på din förgasare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 7, 2010 Author Report Share Posted April 7, 2010 Mycket bra förklaring, jag ska försöka få till något liknande. Tackar för tipset.Hoppas få känna av "kickdown" effekten också, hittills har det mest handlat om rökeffekt vid fullgas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 En fråga till från min sida: Är det någon som känner till värdet på "fuel level setting" (wet float setting) för 1966 års Autolite 4100? Dry float setting ska vara 17/32" enligt manualen som följde med rep satsen. Bränslenivån lär hamna något lägre, men hur mycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 C6ZF-A: 4V-manuell.Dry float setting 0.531" both primary and secondary.Fuel Level Wet 0.910" both primary and secondary./Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Tack för hjälpen Bosse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danne77 Posted May 10, 2010 Report Share Posted May 10, 2010 Hej.Du har inte tappat någon liten kula på golvet,det skall ligga en i överkanten på membranhuset När sekundär öppnar på 4100 så käns det nästansom en liten kickdown , du kan testa med att trycka lite på armen till sekundärsidan, det skalllåta lite som en liten luftpump. Jag är säkert ute på hal is nu, men det där med att det ska kännas som en kick down då sekundärspjället öppnar beror enligt holleys beskrivning av sekundärjustering på attbränslet till de primära spjället inte riktigt räcker till????Those who feel a “kick in the pants” when the secondaries kick in are actually feeling a flat spot during initial acceleration. This happens because the secondaries have already begun to open and have weakened the fuel delivery signal to the primary boosters. The engine struggles to increase speed and what they actually feel are the secondary nozzles “crashing in” as the engine finally reaches the speed where it pulls enough airflow to provide the proper fuel delivery signal to the primary and secondary venturii. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted May 17, 2010 Author Report Share Posted May 17, 2010 Jag har nu testat att binda en ståltråd kring ett av chokerören och dra in den i en sprint på spjällarmen. Bilen kändes inte ett dugg piggare vid fullgas och mycket riktigt sitter ståltråden fortfarande kvar efter provkörningen.Spjället öppnar alltså fortfarande inte. Lasse nämnde att det ska finnas en kula (backventil?) i membranhuset till sekundärspjället. Den finns inte med på sprängskissen till rep satsen och som sagt hittade jag ingen kula i detta hus.Är det någon som kan förklara lite mer i detalj var denna kula sitter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted May 17, 2010 Report Share Posted May 17, 2010 Hej.Jag har själv tappat bort en sådan kula vid renovering, det togmassor av tid att hitta den felande länken. Kopia av Förgasare 4100.jpg[/attachment:1bcwg54x] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted May 18, 2010 Author Report Share Posted May 18, 2010 Ja, där ser man, bara att riva bort eländet igen alltså Kulans frånvaro skulle kunna förklara att spjället inte fungerade från början. Det gamla membranet verkade ju helt.Utan hjälpen från detta forum hade jag nog gett upp för länge sedan. Tack Lasse! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted July 9, 2010 Author Report Share Posted July 9, 2010 Har nu monterat en 1/8" kula enligt sprängskissen men spjället rör sig fortfarande inte ur fläcken Provade även att justera stoppskruven i förgasarfoten för att säkra att spjället är lite lagom öppet i utgångsläge. Men detta påverkade istället gaslänkaget med förhöjd tomgång som effekt.Fler felkällor?Med kulan på plats och nytt membran återstår vakuumläcka i membranhuset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted July 11, 2010 Report Share Posted July 11, 2010 Hej,den här gubben verkar veta vad han snackar om. http://www.network54.com/Forum/88781/ Enligt det forumet skall inte alla ha kula.mvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted July 13, 2010 Author Report Share Posted July 13, 2010 Hej. Det stämmer, enligt den här tråden ska det ju inte vara någon kula på årsmod 65-66. http://www.network54.com/Forum/88781/th ... ball+checkIntressant läsning att ta del av herrar Whites och Jenkins erfarenheter.Så kulan ska bort igen men det återstår fortfarande att hitta felet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Hej.Har du koll på vilken av 4100 som du har, år osv . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Hej,kolla in den här siten så vet du snart http://mustangtek.com/index.htmlmvh, Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael_s CMC2293 Posted July 20, 2010 Author Report Share Posted July 20, 2010 Det är bilens originalförgasare.C6ZF-A6Z-A66 289 Mustang 1.08 venturi 4V4 Speed 480 CFM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.