Jump to content

Funktion på vakuumstyrt sekundärspjäll?

Recommended Posts

Vid renovering av min Autolite 4100 förgasare upptäckte jag att sekundärspjället inte har öppnat på länge.

Detta indikerades av diverse skräp som döda flugor och maskrosfrön.

Jag har kontrollerat att vakuumkanalen inte är täppt och bytt membranet. Kunde inte se något fel på det gamla, men det räcker ju med en liten spricka för att det inte ska fungera.

Hur testar man sekundärspjällets funktion? Jag har läst gamla trådar som säger att man måste köra med bilen för att undertrycket ska bli tillräckligt stort för att orka öppna spjället. Det är ju inte lätt att ha koll på spjället när man kör.

/Mikael

Hej Lasse

Det finns ingen kula på sekundärsidan. Däremot finns en i membranhuset på primärsidan. Det var ett tag sen jag skruvade ihop förgasaren, men jag är säker på att den inte är borttappad.

Jag har provat att rycka i armen till sekundärspjället samtidigt som jag drar i gaslänkaget. Det är svårt att avgöra var förgasarljuden kommer ifrån (avgasmullret stör), något nytt ljud var det nog, men det kan ha kommit från sekundärinsuget.

Titta på den här suddiga bilden:

Test-400.jpg[/attachment:1befe7nq]

Det är en Holley men du förstår säkert principen. Runt spjällaxeln/stången har jag lindat en bit vanlig 0.5 mm² telekabel ( bara för att jag råkade ha just den i fickan). Änden har jag böjt under slangen till bromsservon. När spjället öppnar kommer kabeln att böja sig och när jag öppnar huven efter min provtur ser jag att spjället har rört sig då kabelstumpen pekar neråt.

Detta är bara ett förslag hur man kan göra, du hittar säkert på något sätt som passar på din förgasare.

• 4 weeks later...
Hej.

Du har inte tappat någon liten kula på golvet,

det skall ligga en i överkanten på membranhuset :?:

När sekundär öppnar på 4100 så käns det nästan

som en liten kickdown :? , du kan testa med att

trycka lite på armen till sekundärsidan, det skall

låta lite som en liten luftpump. ;)

Jag är säkert ute på hal is nu, men det där med att det ska kännas som en kick down då sekundärspjället öppnar beror enligt holleys beskrivning av sekundärjustering på att

bränslet till de primära spjället inte riktigt räcker till????

Those who feel a “kick in the pants” when the secondaries kick in are actually feeling a flat spot during initial acceleration. This happens because the secondaries have already begun to open and have weakened the fuel delivery signal to the primary boosters. The engine struggles to increase speed and what they actually feel are the secondary nozzles “crashing in” as the engine finally reaches the speed where it pulls enough airflow to provide the proper fuel delivery signal to the primary and secondary venturii.

Jag har nu testat att binda en ståltråd kring ett av chokerören och dra in den i en sprint på spjällarmen. Bilen kändes inte ett dugg piggare vid fullgas och mycket riktigt sitter ståltråden fortfarande kvar efter provkörningen.

Spjället öppnar alltså fortfarande inte.

Lasse nämnde att det ska finnas en kula (backventil?) i membranhuset till sekundärspjället. Den finns inte med på sprängskissen till rep satsen och som sagt hittade jag ingen kula i detta hus.

Är det någon som kan förklara lite mer i detalj var denna kula sitter?

• 1 month later...

Har nu monterat en 1/8" kula enligt sprängskissen men spjället rör sig fortfarande inte ur fläcken :wtf:

Provade även att justera stoppskruven i förgasarfoten för att säkra att spjället är lite lagom öppet i utgångsläge. Men detta påverkade istället gaslänkaget med förhöjd tomgång som effekt.

Fler felkällor?

Med kulan på plats och nytt membran återstår vakuumläcka i membranhuset?