Fastback 66 Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 HejJag håller på med renovering av en Fastback 66 efter brand i kupén.FrågorNr:1 Går det att demontera AC paketet utan att behöva fylla på med ny vätska?Nr:2 Finns det någon som har ett bra och tydligt kopplingsschema till kablagen, samt villig att dela med sig av det?Nr:3 Måste bakrutan demonteras vid innertaksbyte?Tacksam för övriga tips som kan underlätta montering av isoleringsmattor,värmepaket, instrumentering, målningsarbete, kablestamsbyte, och allt övrigt jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnny Ahlberg Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 1.ja,du måste tömma gasen2.Har inget på -66,bara till 67-70,men tror du kan hitta på forumet om du letar,annars tror jag Oskarsson har3.ja både framruta och bakruta måste tas ur ,då innertaket viks och limmas i falsen för gummilisternaövriga frågor kan du inte precisera lite mer vad du behöver veta,annars blir det för mycket att beskriva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 HejTack för svaret gällande AC, synd att det inte går att stänga några kranar eller dyligt.Fråga nr:2 Där är det kablaget som sitter monterat i torpedväggen som är illa åtgånget, Det sitter en kontakt från utsidan och jag funderar på hur infästningen till den delen som sitter inåt var monterad?Kontakten sitter rakt framför instrument panelen över pedalstället.Ljusknappen fick jag inte heller bort från instrument panelen, där är det själva knoppen som jag inte törs skruva av (för den är väl gängad på själva stången? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Ljusknappen får du bort genom att trycka på en liten knapp på baksidan som ser ut som en popnit. Detta gör du samtidigt som du drar ut axeln med knoppen helt som du annars drar ut för ljuset ska tändas. Sen tar du en spetsig tång och sätter den där hålet för axeln satt förut och använder tången som stjärnmejsel för skruva loss ljusbrytaren från panelen. Jag antar ljusbrytaren är konstruerad på samma sätt som 1967:orna. Annars får nån annan tipsa dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 TackDå var det tur att jag inte tog i mer än jag gjorde då.Det kräver en van mekaniker ibland för att man ska få till det.Köpte en ny tank till mussen oxå.Ska man lacka den eller kan den vara som den är (galvad plåt är den tillverkad av) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Hej.Tanken var inte målad på någon av Mustangerna mellan65-73, tycker du skall lackera den eller på något sättskyddsmåla den, galvytan ger en bra grund att målapå, du kan lackera den så att den liknar omålad Ett inlägg i montering av innertak, det bästa är attta ur rutorna, men det går att montera utan att taur rutorna, jag har gjort båda varianterna ett antalgånger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 Jag hade tänkt lacka tanken men om det blir skador i lacken av stensprut etc så kommer det väl in fukt och det lika med rostskador på sikt trots galv?Att byta innertak utan att ta ur bakrutan var ju bra att det går,blir det lika bra resultat?Framrutan måste ur fall ändå eftersom den sprack vid branden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 9, 2010 Report Share Posted April 9, 2010 Hej.Ja det blir bra resultat om man är noga, viktigt att man inte klipper bort överblivet takmatrial förän det är limmat och klartrunt rutan, det man gör är att lägga vinylenrunt fingrar och trycker ner vinylen mellangummilist - kaross .Takvinylen bildar då en dubbel vikning som mansedan klipper bort den synliga delen av då limmet torkat, svårt att förklara i text, med lite fantasiså tror jag du förstår . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 9, 2010 Author Report Share Posted April 9, 2010 Tack för tipsen, jag ska prova och hoppas det lyckas med hjälp av de tips du gett mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 På den här sidan kan du hitta kopplingsscheman: http://www.hammar.dyndns.org/wiring/wiring1966.htmHar du fått loss ljusströmbrytaren ännu? Jag tog en bild på hur det ser ut.Strömbrytare.jpg[/attachment:3c4j3o6k]Drag ut knoppen till yttersta läget (hel/halvljus). Tryck sedan in den lilla knappen som pennan pekar på och dra (lirka) ut knoppen ytterligare. Sedan är det bara att skruva loss brytaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 11, 2010 Author Report Share Posted April 11, 2010 Hej och tack för svaren, jag fick loss ljuskontakten med hjälp av era svar.Detta hade man aldrig fixat annars.Nästa fråga: Fixar en normalhändig att byta kabelhärvan själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 11, 2010 Report Share Posted April 11, 2010 Hej.JAAA det gör du , inga problem , kolla prylarna bara innan du börjar , allt är nästan kopplat med elkontakter.Frågor besvaras av oss alla om det kniper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 11, 2010 Author Report Share Posted April 11, 2010 Ja det ser ju inte så svårt ut när man kollar på sidan som Ronnie skickade länk till.En riktigt bra sida med kopplingsscheman.Jag måste säga tack till alla som ställer upp med så bra svar.Toppen forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Hej IgenNu när jag har hela inredet till bilen är urtaget tänkte jag montera säkerhetsbälten.Finns det instruktioner till det oxå?3 punktsbälten vore ju att föredra men det kanske blir svårt i en fastback, fast jag tycker mig minnas att jag sett det på någon bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Hej.Principen för montage är samma oavsett karosstyp 64½-66,en av det tre punkterna är den som hamnar i axelhöjd på B-stolpen i övrigt används dom två fästplatserna som finnsoriginal, har du kollat i sökfunktionen på FORUM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 Jag hade tänkt lacka tanken men om det blir skador i lacken av stensprut etc så kommer det väl in fukt och det lika med rostskador på sikt trots galv?Att byta innertak utan att ta ur bakrutan var ju bra att det går,blir det lika bra resultat?Framrutan måste ur fall ändå eftersom den sprack vid branden.Det finns att köpa rostskydd/grundfärg som blir plast på sprayburk. Det skyddar bensintanken från stensprut etc och funkar bra. Sen kan du om du vill lacka tanken med vanlig färg som extra skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 15, 2010 Author Report Share Posted April 15, 2010 Okey jag ska kolla i forumet ang säkerhetsbälten.Robban Vet du mer exakt vad färgen heter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 23, 2010 Author Report Share Posted April 23, 2010 Hej IgenNu kommer en ny fråga gällande rostlagning i bakkant på bakrutan.Är det okey att svetsa på en 1 mm tjock plåt på insidan och sedan spackla upp ytan innan lackering eller bygger det för mycket som senare ger problem då rutan/gummilisten skall monteras?Och hur ska jag göra med piggarna till klippsen?Är det någon som har några tips, jag såg i andra frågor att det är lika bra att klistra dit kromlisten och skippa piggarna men är det verkligen rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Okey jag ska kolla i forumet ang säkerhetsbälten.Robban Vet du mer exakt vad färgen heter?Hej.Jag tror att Robban 1 menar tröskelskyddsmassa som är övermålningsbar. Jag tror att största rostrisken inte kommer genom stenskott eller utifrån, snarare innifrån av kondens.Ang. rostrep: Rätt o rätt, det går nog att få dit rutan o listen på det sättet, men varför inte passa in en bit o svetsa kantikant?Klistra listerna rekommenderar jag inte. Om piggar saknas går det att montera skruv istället, inte tvunget att det är på exakt rätt/samma ställe.mvh Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Okey jag ska kolla i forumet ang säkerhetsbälten.Robban Vet du mer exakt vad färgen heter?Jag minns inte vad färgen hette men jag köpte det på statoil. Kolla där. Om jag har lite kvar av färgen, kan jag se på vad det står på burken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 24, 2010 Author Report Share Posted April 24, 2010 Okey kant i kant vore ju bäst kanske men det var inte så lätt att få till det, så jag la plåten mot befintlig (rengjord) och sen svetsade jag, så nu ska det spacklas upp till en jämn och fin kant. Piggarna tänkte jag montera i förborrade hål där jag senare svetsar fast piggarna som troligtvis kommer att bestå av skruv som Tommy tipsade om. (sen är det bara att hoppas på att rutan inkl gummilisten får plats) Ang målning av golv då? vad ska man måla med som grundfärg om jag ska klistra dit ljuddämparmattor invändigt?Undersidan tänkte jag prima med grundfärg och ytskiktet sen får bli 2 komponent billack, är det att rekomendera eller har ni andra tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted April 25, 2010 Report Share Posted April 25, 2010 Det är stenskottsskydd som är plast- och gummibaserat. Överlackerbart. Avsedd för tröskellådor, skärmkanter etc men duger bra till bensintank också. Corrostabil rust protection. En blå sprayflaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted April 26, 2010 Author Report Share Posted April 26, 2010 okeyTack för tipset, jag får ut och leta i butikerna efter den då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nova07 Posted April 29, 2010 Report Share Posted April 29, 2010 Vill bara göra ett inlägg att till fastbacken behöver du inte ta bort bakrutan för att montera innertacket.sista biten mot rutan täcks ju av taklisten och de n bakersta innertaks bågen sätts ju fast baktill så att innertacket kan spännas framåt.Det räcker om du bara petar innertacket under listen bak det är ialla fall vad det stog i beskrivningen som följde med när jag köpte mitt innertak- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fastback 66 Posted May 1, 2010 Author Report Share Posted May 1, 2010 Man lär så länge man lever. men nu var det nog lika bra att jag demonterade bakrutan eftersom det var rostskador i den nedre kanten.Så jag får hoppas att det går att få till stiften efter att bilen blivit lackad.Jag tänkte skruva fast klipsen innan gummi listen eller ev montera skruvar med mutter på baksaidan och sen trycka fast klipsen. samt rostskydda hålen med lite rostskyddsmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.