Anderzzon Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Hej gott folk!Jag söker matnyttig info angående hur man bygger om en Mustang HT 1969 (6cyl) till Big block Ford samt 8/9 Tums bakaxel.Vill ha ett hyfsat seriöst bygge, med självklart skivbromsar fram, en C5/C6 låda med 8/9 Tums bakaxel.Bigblock motorn blir antingen en 390/428/429 evt 450? Motorn i sig kommer förmodligen vara ganska när original, förutom något vassare kam, förgasare/extraktorgrenrör etc...Är det någon här som gjort något liknande här?Vilka modifieringar behövs fram, förutom skivbromsar? Klarar bärarmarna etc, av extra tyngden utan problem?Hur stora arbeten krävs för att få en bakaxel passa? Om man tänker man får tag i en "ren" axel utan tillbehör.Som sagt, söker gärna någon som har gjort liknande arbete Och ja, Bigblock är den enda lösningen i denna bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Hej.Det är många som fått dille på bigblock, bigblock tar med sigmycket jobb, hela framvagnen plus en hel del annat pysselkrävs för att få en bra och körbar bigblock bil .Varför inte sattsa på en vässad 302 eller 351w, lägre viktkräver mindre arbete för övrigt, 289-302 passar mot lådansom sitter i, fördel är om det är automat C4 original i bilen.8" bakaxel pallar mycket den också så även här bör man sansa sig, dina tankar är nog rätt så njutbara men tänk ettsteg till och du hamnar i en ekonomi som är lite lättareatt klara av .Som vanligt massa pladder från mig, men jag kan påsståatt jag hållit på ett tag med Mustang och vill egentligenbara ge goda råd, har du upplevt en genomvässad smal-block någon gång så försår du säkert mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseS Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Hej!Här finns både bilder och beskrivningar: http://autos.groups.yahoo.com/group/429-460Stangs/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Hej Lars.Jo, faktum är att jag kör en (visserligen) 350 Firebird, på sidan om mustangen också... så jo dom är rätt underbara också även mindre motorer dvs...Jag ska köra en rullande renovering av bilen tänkte jag, är sugen på att samla ihop så pass mycket info etc, för att mer exakt veta.I och med att jag kör rullande, så tänkte jag skruva ihop grejer på sidan om, som man sedan monterar man när det mesta är "färdigt".Big block... Ja... Antar det är lite grann som en pojkdröm, en 7 Liters V8 i en klassisk Mustang. Min Kusin har hållt på med big blocks i Mustanger, har fått en del info där, och en del drömmar... Fast det är ett tag sen, antar det har hänt en del sen dess...I dagsläget är man Singel och lycklig, så ingen som drar i plånboken hahaha Sedan har jag hört att monterar man en Big Block, så får man garanterat tillbaka insatsen som är gjord på bilen... Men vem vet... man kan alltid ändra uppfattning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 Lyssna på Lars. Skaffa en Roadrunner om du vill köra bigblock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundgren cmc1227 Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 Eller gör som jag, älska din 6:a Visst 6:an är ingen racer, men det är å andra sidan inte jag heller, så vi passar bra ihop. Det lite roliga är att idag känner man sig nästan unik med 6:an kvar, om jag inte fått det helt om bakfoten minskar de väl för varje dag pga ombyggnationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 Jag har gjort konvertering från 6'a till V8 på exakt likadan bil som din.Helt galet skulle jag säga idag! Det lönar sig helt enkelt inte.De pengar som behövs för enbart konvertering + de pengar du får om du säljer den du har räcker för en original Mustang V8.Sen Big Block i den bilen snarare sänker värdet än höjer.Det finns inget mervärde med en Big Block i den bilen utan det är bara gamla 70-tals skrönor.( självklart beror det på vilken motor!!! En äkta 427 sideoiler vore nått ) En strokad smallblock höjer värdet plus att det ger mer effekt och bilen blir betydligt kvickare och rappare.En jävla skillnad är det dock värdemässigt med en Mustang som original utrustades med 390/428/429Då pratar vi högt värde!! Din bil blir bara en dålig kopia i andras ögon.Jag har varit med och monterad Big Block i 69-a och det är bara en massa blodiga knogar och svordomar.Inget passar och allt måste monteras med pincettBilen är helt enkelt inte gjord för Big Block utan Ford bara klämde ned det bara för att det skulle vara så på 60-talet.Din bil (200-250cui) har en mycket svag framvagn, fjädertorn och spindlar så vi pratar om att blåsa bort hela fronten och förstärka den.Då ska du veta att fjädertornen inte ens håller för smallblock!Nästan alla 69-70 jag meckat på som haft 351 monterad har sprickor i fjädertornen Underdimensionerat!Mustangen är som en Coca-Cola burk så förstärkningar lite här och där mår dom gott av!Självklart gör man som man vill och är du envis och inte vill lyssna på andras erfarenheter "Go for it" Skriver på "Sundgren cmc1227 " kommentar om att 6an faktiskt är väldigt skön att glida runt med!Håll till godo med några trånga 428 bilder i 69-a! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted April 15, 2010 Author Report Share Posted April 15, 2010 Detta var minst sagt oväntat, trodde att big block konvertering var något som många ville göra. (trots jobb & pengar)Kanske är det rätt väg att gå, en 351w Man vill självklart inte bygga om bilen till det sämre...Måste iaf byta låda + bakaxel, sitter en C4 i den, och det bästa är väl att ha en C6 misstänker jag... Ingen som har några fler invändningar? Tack per för insikten där, du kanske helt enkelt har rätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 C6 är samma problem egentligen. Inget fel på den i rätt applikation men det är en best som är mycket inefektiv.Passar bäst i fullsize och pickisJag har skrivit flera gånger i forumet om C6 om du söker lite.....C6 drar en massa effekt från motorn...Finns olika uppgifter men jag har läst runt 45Hk.C4 tar bara runt 20Hk ! I staterna är C4 det man bygger på ända så långt som 1500Hk (kanske ännu mer idag)C4 lådan är en mycket effektiv och rapp liten låda som tål mer än man tror och är lätt att uppgradera.Själv har jag en bit över 400Hk/570Nm på min C4 och jag har kört samma låda i flera år utan ett enda problem.Dock en hel del modifikation.C6 an är dessutom inte så stark som den ser ut och måste faktiskt byggas om den med för att klara 400HkJag är av den uppfattningen att man ska göra det enkelt för sig och helst ska det väga så lite så möjligt.Att tynga ner med en massa vikt är att gå åt fel håll i min värld.Jänkarna har ett bra uttryck som är KISS ( Keep It Simple Stupid ).Därför är min rekomendation inte Big Block och inte heller att konvertera för projektet är svårt att fatta för nästan alla!Man har bara ett visst antal timmar man orkar/kan hålla på med och 99.9% överskattar sig själva.Ändå respekterar jag att du verkligen vill konvertera för jag har själv gjort det och det är ju faktiskt roligt att skapa! Men summa sumarum "most bang for the $" är att byta bil till färdig V8 och bygga på den istället.Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till och håll ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnRB Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 Om du vil ha 390/428 i bilen. Va beredd att kjøpa många meter plaster/bandage til dine fingrar og huvudverks piller til ditt huvud Det er så trångt att du inte anar Hadde headers i min bil. Tok i prinsipp 5 dagar att få bort dom og få dit orginal grenrøren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted April 15, 2010 Author Report Share Posted April 15, 2010 Jo visst är vikten en avvägnings fråga, när vi byggde en Rallycross bil höll vi mycket på med detta...Mustangen däremot, så är tanken att bygga en robust drivlina samt motor, som i teorin kommer att hålla i måånga år.Bara rostlagningen kommer att ta måånga timmar, även om det inte är mycket så lutar det åt att byta ut hela plåtar i front/bak.Intressant angående C4 lådan, en bekant håller på och renoverar automatlådor i strängnäs så det blir att kontakta honom och se vad han kan göra.Per, vad anser du angående org. bakaxeln? Det är en 4-bultad, minns dock inte storleken, men antar att det är den minsta i och med 6:an...Mycket att lära sig, även när man bara ägt bilen i 2,5 vecka Ändå är detta bara början... Att köpa något färdigt, det vore helt enkelt för enkelt! Tanken är att försöka ha bilen rullandes varje sommar, för att hålla uppe motivationen, för står den på pallbockar, då sjunker motivationen sakta men säkert...I sommar blir iaf att rostlaga bagage utrymmet, sen får man ta en del i taget är min plan.Per, kanske man kan komma förbi din verkstad nån dag? Alltid roligt att få höras andra erfarenheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gustaf Posted April 15, 2010 Report Share Posted April 15, 2010 Håll drömmen levande! Du skriver att du skulle skaffa allt du behöver samtidigt som bilen rullar för att senare bygga om bilen. Jättekul tycker jag! Glöm allt snack om värde hit och dit. Det blir bara mer och mer sånt snack här på forumet. Glöm det, om 10-15 år är värdet på 90% av våra Mustanger, Camaro,Mopar,Volvo m.m. långt under nuvarande. Undantaget extrema bilar, såsom Shelby, Hemi, osv. Bygg din drömbil. Angående ditt bygge! Själv köpte jag en -67 Mustang Fb 1975, svensksåld med 289 och C4. Bilen hade dock fått motor & låda stulen. Turligt nog hittade jag en 429 CJ (ca 360 hp ?) inklusive C6 från en kvaddad Torino-71. Jag hängde i motor och låda på en kväll utan några som helst modifieringar! Inga hedders utan org. grenrör, hemtillverkat vxl. lådfäste som tog 1 timme att snida till. Den blev perfekt låg och fin fram med sb-fjädrarna. Inga som helst problem vid besiktningen heller. Ingen styrservo ,10 tums Grant-ratt, 8-tum odiffad bakaxel, säkert 100 m långt svart spår. Hur kul som helst! Kung i stan den våren, Sålde den för dubbla byggkostnaden efter 2 år. Dock åker jag numera -67 FB med 408 stroker,och kan nog hålla med om att bigblockmustanger ska vara välbyggda om pensionärer ska framföra dem! Lycka Till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 Posted April 16, 2010 Report Share Posted April 16, 2010 Det blir bara mer och mer sånt snack här på forumet. Glöm det, om 10-15 år är värdet på 90% av våra Mustanger, Camaro,Mopar,Volvo m.m. långt under nuvarande. Undantaget extrema bilar, såsom Shelby, Hemi, osv. Så du menar att värdet på våra bilar bara kommer sjunka framöver eftersom det bara har stigit fram tills nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted April 16, 2010 Report Share Posted April 16, 2010 Ska du ändå hugga in med svetsen så har du ju alla möjligheter!Bakaxeln som är 7 3/4 finns tyvärr inte nått göra åt.Den är av integrerad typ som är väldigt klen och sitter endast på Mustanger med 200cui motorn.Allra enklast tror jag nog att du letar upp en modernare 8.8 axel som det kryllar av.Då får du automatiskt spärr diff på köpet men nackdel att du troligen måste korta den och bygga fjäderfästen.Bakaxel 8'' som är vanlig på tidiga finns nog att hitta men de är aldrig med spärr diff.Börjar bli sällsynta och rätt dyrt bygga om till spärr.Bakaxel 9'' finns ju fler med spärrdiff men samma sak där att de numera är svåra att hitta ochdessutom är de oftast bredare då de är vanligare på senare Mustanger. Sen går det ju beställa nytt från USA som exakt passar men då pratar vi ju runt 20.000kr C4 som sitter i Mustanger med 6-a är tyvärr speciella.De går inte bygga om för att hålla för V8.Själva lamelltrumman som sköter en av växlarna är unik för just 6an och går inte bearbeta om heller.Man måste ha en C4 för V8 helst från 1969 år modell eller frammåt.En av de bästa C4 heter egentligen C10 från 1970Alternativt C5 som satt fram till 1982 i vissa personbilar och pickup.Men alla C4 efter 1969 som sagt är bra.Ett annat problem med 1969 Mustang med 200cui 6a är kardanaxeln som också är väldigt udda.Den kan vara 2-delad och går ej bygga om! Inte 100% säkert så du måste krypa under och kolla.Du kan se det genom att titta i änden på den.Känn på änden där röret slutar om det sitter en gummi bussning där.Är det en gummiring där så är det 2-delad axel och går ej bygga om.Är det svetsat så är det en vanlig kardanaxel som går att korta ned.Håller du dig till smallblock/C4 och 8'' axel så behövs inte axeln kortas ned.Som sagt det är inte helt enkelt att konvertera! P.S Garaget alltid öppet för bilintresserade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sidelakebob Posted April 17, 2010 Report Share Posted April 17, 2010 Eller gör som jag, älska din 6:a Visst 6:an är ingen racer, men det är å andra sidan inte jag heller, så vi passar bra ihop. Det lite roliga är att idag känner man sig nästan unik med 6:an kvar, om jag inte fått det helt om bakfoten minskar de väl för varje dag pga ombyggnationer?Även jag tänker behålla 6an i min 65 HT, Även soffan blir kvar. Gillar det lite gubbiga stuket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Tjena Tjena, Vi har också en Mustang -69 HT som vi köpte med 250CUI 6:a & 8" orginal bakaxel ! Men håller nu på å byter till det som regerar "351C" ! Vad för 6:a sitter det i din Musse ? 200 eller 250 ? finns ett inlägg här på forumet " viewtopic.php?f=3&t=18856 " med våran bil å motorbyte om du vill läsa MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coke89 Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Håll drömmen levande!... ...Glöm allt snack om värde hit och dit... ...Bygg din drömbil... Precis min mening.. Det enda som betyder någonting är att du är nöjd med din bil!Är din "pojkdröm" att äga en musse med storblockare så släpp inte taget om det. Det gör inte jag.. Har fått mycket skit från alla håll och kanter för hur jag väljer och har valt att bygga min Musse men det är som sagt Min drömbil och ingen annans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted April 21, 2010 Author Report Share Posted April 21, 2010 Tack för svaren! Jaa, kan utan problem säga att man verkligen har klurat på vad man ska ha för grejer.Lutar en del åt en 351w, med lite godis... 351w fanns 1969... Cleveland kom 1970, om jag förstoddet rätt. Vill nog gärna ha "tids enliga" saker på bilen, och inte komma för långt ifrån hur Mustangen var på den tiden.Blir nog att gå runt å klura en del på Power Meet Kommer följa 351 Cleveland projektet! Samt big blocks projektet... Samtidigt ska jag ta en stor kopp kaffe och fundera Ps: Jo det satt en org. 200cui, men förr förra ägaren bytte till 250cui.... Ska försöka få någon kunnig att idenfiera bakaxeln, har kollat ID brickan, men den stämmer inte vad jag hittar på internet. Men förmodligen bara för att det inte är en 8 eller 9 tums. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sidelakebob Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Har inget att tillföra men önskar lycka till med projektet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Det roliga med 351 cleveland är att dom satt från -70. Men som våran 351C 2V är tillverkad -69 ! samt att det fanns ett fåtal -69:or med 351C i, har sett nån på blocket ! Det var en -69 fastback med 351C orginal i.MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted April 26, 2010 Author Report Share Posted April 26, 2010 Lemmy, ok där ser man, enligt vissa sidor så kom den 1970, men dom behöver förståss inte stämma.Andra frågan är, monterades big block på en Mustang 1969 HT nån gång?Har hittat tonvis med så här kom dom ifrån fabrik, men ingen riktigt anknytning till vad en just modellen HT. (Fastback, Mach1, Boss har jag dock hittat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Andra frågan är, monterades big block på en Mustang 1969 HT nån gång? Visst finns det 69 HT med 390 og 428. Inte många men dom finns;-)JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anderzzon Posted April 27, 2010 Author Report Share Posted April 27, 2010 JohnB, tänkte på hur dom kom ifrån "fabrik". Menar du ifrån fabrik eller konverterade efteråt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 John kan säkert svara, jag bara bekräftar, kunde fås vid beställning , fabrik ja . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted April 27, 2010 Report Share Posted April 27, 2010 JohnB, tänkte på hur dom kom ifrån "fabrik". Menar du ifrån fabrik eller konverterade efteråt?Nej, orginal forstås 1968 Coupe 428 CJ 221 stk1969 Coupe/Grande 428 CJ 191 stk1969 Coupe/Grande 428 SCJ 52 stk1970 Coupe/Grande 428 CJ 55 stk1970 Coupe/Grande 428 SCJ 15 stkHer er en 69 428 CJ;http://www.youtube.com/user/PureStockDr ... eRmvJ7JCNwLite mera 69 Grande her; http://www.mustangmonthly.com/featuredv ... index.htmlHer er en 70 Coupe med 428 som just blev såld på ebay:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1970-For ... 1e5b672a9bHer er en 70 Coupe (Karosskod 01) med 428 SCJ. Observera att 70 Grande (Karosskod 04) ej gikk att få med Shaker huv.1970 Coupe 428 SCJ.jpg[/attachment:281jqq8a]Några av dom her bilarna var nog specialorder men andra va det inte JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts