Jump to content

Är jag dum om....


Recommended Posts

jag inte renoverar till originalutseende ?

Min 65 HT var ursprungligen Prarie bronze med

palamino (beige) inredning.

Runt 1980 blev bilen omlackad svart och även inredningen blev svart.

Jag gillar stuket, den ser riktigt tuff ut.

Men så har jag tänkt lackera om den till vintern och byta ut hela inredningen.

Skall jag hålla mig till originalfärgen tycker ni ? Hade annars tänkt lackera den svart eller silversmoke. Med svart eller röd inredning.

Men som den Peter Pan kille jag är så tycker jag att original bronze lack och beige inredning känns, just det beige.

Övrigt som skiljer mot original är att motorn är en renoverad 302:a något hottad, C4 istf 4-vxl man, headers och dubbla utblås, hi-jackers som fungerar fint. Det har jag inte tänkt ändra på.

Jag har förstått den fundamentalisthysteri som råder och ställer därför

frågan:

Förlorar bilen i värde om jag lackerar den i annan färg + annan färg på inredningen som fanns samma modellår.

Kommer jag om 10 år att klassas som idiot på samma sätt som jag klassar killen som målade motordelar och underredet i kulörta färger 1980 ?

Link to comment
Share on other sites

Gör bilen så att du tycker den är snygg istället! Blir du tokig i bronze å beige om tio år kan du lacka om den då istället.. :lol:

Det viktiga är att man är nöjd själv med bilen.. vad spelar värdet på bilen för roll om du inte ska sälja den??

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag inte

att en bil behöver vara orginal.

Min HT-65 har manuell låda istället

för automat som är orginal.

Dessutom har den skärmbreddare

bak som gjordes för många år sedan

typ 1970.

En kille jag snackade med sa att grejor som är gjorda för många

år sedan, tex skärmbreddningen på min bil,

har en sorts statusvärde i sig bland Mustang kännare.

Vet inte om det är sant.

Jag behåller det för jag tycker det ser tufft ut... :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte heller personligen att orginal är något att sträva efter.

Egentligen finns det ingen "orginal" Mustang för i princip plockades alla Mustanger ihop efter vad kunderna ville ha.

Läste igår om att 1964 var priset för en Mustang i basutförande ca $2600.

Första året så låg genomsnittspriset på $3500 !!!

Alltså kunderna plockade på grejjer för $900 i snitt!

OBS! Jag minns inte siffrorna exakt men det var något åt det hållet! :wink:

Sen finns det väll åsikter om personlig smak och design.

Tex. vit underredsmassa,sidepipes,Flakelack och ekerfälgar sänker idag en Musse till botten!! :wink:

Håll dig inom rimliga gränser och vad som är praktiskt

Link to comment
Share on other sites

Du ska naturligtvis görs det du känner bäst för! Det är din bil, du ska bruka den och det viktigaste är attt Du gillar den.

Däremot tror jag att du "tjänar på" att göra den till original om du räknar med att sälja den inom ööverskådlig tid. Du har ingen extra kostnad för att lackera i Prarie bronze eller att köpa en Palomino inredning. IMHO är det visserligen beige (bescht), men icke desdo mindre ganska smakfullt och inte alldeles vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har personligen vuxit ifrån det där med original, så jag stöttar dig i visionen. En bil blir värd det någon betalar för den, innan är priset inte fastställt. Oavsett skick.

Finns många som hellre vill ha modifierat än original. Se nya Power Magazine där en Clubmedlem har med sin optimerade 302 Boss. En äkta Boss som är modifierad på ett tidstypiskt sätt för ändamålet Trans Am Racing. Hur många skulle inte vilja ha den bilen........

För mångfaldens skull så är det tur att vi har olika smak, hoppas det fortsätter så. Hur trevligt som helst att gå runt på en träff och se alla olika inriktningar som finns.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Tack för åsikterna. Jag håller också kulturhistoria högt. Tex har jag en bild som jag fick av sonen till 2:a ägaren från ett rejs på mantorp 1968. (Sonen kände igen bilen från motorbörsen då jag i ett sinnesförvirrat tillstånd satt ut en säljesannons).

Ägaren hade satt mustangmärken på bakre takstolparna och dom sitter kvar fortfarande trots omlackeringen 1980. Känns hårt att ta bort dom då, eller hur ?

Ibland känns det som att jag vill ha den som den är. Vem vet, bilen kanske får pris om 15 år för bevarad kulturhistoria då alla andra mustanger genomgick originalrenovering under hysterin på 2000-talet.

Skickar bild då mussen var 4 år fyllda samt idag då den bär de tidigare ägarnas drömmar med respekt.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha varit originalfreak i nära 20 år, blir man lite trött på att andra ska bestämma vad som är rätt och fel med ens egna fordon.

Hur original du än gör bilen kommer det alltid någon avundsjuk och påpekar att "sådär ska det inte se ut!". (Ofta har den klagande personen en betydligt risigare bil än du).

Vår projektbil i tidningen Bilsport Classic har varit Nightmist Blue med blå inredning från början. Jättehärlig färgkombination. Vi ville dock ha bilen röd med röd inredning.

Med tanke på att det faktiskt gjordes över 70.000 Mustang-cabbar 1966, trillar inte himlen ned om man avviker från ursprunget.

Jag vet många lågseriebyggda 50-talsjänkare i Sverige som originalrenoverats men sedan lackats i en helt annan originalfärg.

Meningen med bilhobbyn är att ha kul - inte sant?

Magnus Karlsson, Red. Bilsport Classic

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag måste få vara med och uttrycka mig i detta

ämne, först vill jag säga att ALLA skall ha sin MUSTANG

som dom vill ha den det var en del av FORDS vision. :shock:

Jag tycker också att originalrenoverade MUSTANGER

finns det gott om så vi kommer inte att glömma hur

en Orörd :?: MUSTANG ser ut. :?

Har själv alltid varit otroligt intresserad av original och är

det fortfarande, men jag har försökt att sluta påpeka för

Mustang ägare vad som är rätt och fel.

Numera trivs jag själv otroligt bra bland ike original

det är kul att se att Mustangen har fått lite av HOT-

ROD stil. 8)

Link to comment
Share on other sites

Vilket gensvar !!

Tack, nu känner jag ingen ågren att jag går emot de renläriga :twisted:

En kille kommenterade en gång att det var ju en 302:a i den som den största bristen. Men vad skiljer ? 13 ci pga längre slaglängd.

En del av mustangägandet är ju att visa att man inte är en svensson och att man tillåter sig att vara lite rebell trots 38 vårar:)

Jag skall låta bilen vara som den är, på sin höjd måla över

beckers färgkarta som finns i motorummet och under bilen.

Huvudsaken att den inte förfaller.

I sommar ska jag visa upp den för 1:e ägaren i skellefteå samt killen som gjorde allt jobb åren runt 1980. Vi har talats vid i telefon.

Bläddade igenom pärmen med kvitton - en sak är säker, USA-bildelar var inte billiga på den tiden. De håller ungefär samma pris idag som för 25 år sen.

Han måste ha levt på gurkvatten :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jag tänkte inte köra orginal inte än på ett tag iaf ... visserligen är orginalkulören wimbledon white inte ful men pengarna tryter och en ny lack få på fingrarna för nya däck osv ...

btw ingen som vet var man kan hitta en helbur till -65an ?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...