Jump to content

montering av krom och gummi lister

Recommended Posts

har letat runt på forumet. men har inte hittat någonstans hur jag ska gå tillväga med framrutans, bakrutans och dom stora sidorutornas lister.. något speciellt att tänka på?? vad ska man ha för lim till listen som tätar mellan stora sidorutan och den lilla? vill gärna ha tipps och råd..

tack på förhand

Hej.

Nu är jag ingen expert på just FB/Mach1

Är det demontering el. montering?

Framrutan är limmad, dvs ingen gummilist.

Chromelisterna sitter med clips som du måste kroka ur listen från. Finns speciella verktyg, men jag lyckades med en mattkniv (den typen med krok i änden).

Du får söka clipsen på insida list från rutan och försiktigt kroka i och dra ut clipset samtidigt som du lyfter listen. Ofta har man också kletat i silicon eller annat för att få listen och fästa. Framrutan går sällan att få loss hel, så har du läckage där så är det bästa att beställa en ny från tex. Veterania ca 3000:-.

Bakrutans lister, samma procedur, gummilisten är antagligen stenhård. Enklast skär du bort gummilisten från utsidan med en vass kniv så du kan lyfta ur rutan.

Bakrutans gummilist monteras på glaset först o med ett snöre i spåret på utsidans spår.

Därefter lägger du rutan på plats med snörtåtarna på insidan. Samtidigt som du trycker ner rutan så drar du i snöret så att gummilistens "läpp klättrar" över rutramen o lägger sig på insidan,man brukar också lägga en sträng silicon i spåret på utsidan list för att få den tät (bakrutelisten),, Vet ej om detta hjälper,,,, :?:

Så gjorde jag på min Cougar, antar det är ungefär same,same :eh:

Sidolisterna (roofrail) sitter i en stållist o är bara o peta på plats, +sitter en skruv nere i framkant.

List mellan dörr o bakre sidoruta, är jag inte riktigt säker på hur det ser ut på din bil.

Är det inte en chromad list som kläms på bakre rutan, gummilisten sitter isåfall med en skruv i nederkant och är bara trädd i ett spår ?

EDIT: Framrutans nedre chromlister sitter med varsin skruv som du kommer åt om du öppnar dörren.

Sedan får du dra ut dem åt sidan.

mvh Tommy.

När du skall montera framrutan, om du byter den så går det att göra själv. Egentligen inga konstigheter.

Du behöver butylgummi finns att köpa hos glasmästare för nån hundring eller 2 samt aktivator.

Gör rent ramen noga aplicera aktivtor på ruta o ram. Lägg butylgummit på rutramen.

Sedan är det bara att försiktigt lägga på rutan (man bör vara 2-3 man för detta).

Du har 2 "klackar" i nederkant som rutan vilar mot, sedan pressa försiktigt med handkraft runt rutan.

Det bör vara ganska varmt när man gör detta 20+.

Vidare kan man spänna ett spännband på framrutan runt stolparna för att få ett mer konstant tryck över natten.

Spänn inte för hårt bara, så rutan spricker.

Skaffa nya clips till listerna samt montera dem innan framrutan på rutramen.

Jag var själv lite "smyg" för detta, men det var enligt mig hur enkelt som helst.

Det går också att anlita en glasmästare, men det är också kul att göra det själv, o oftast lite billigare.

/Tommy.

ok. tack så mycket, men ska inte ta i och ur rutorna..

va kanske lite otydlig men ska bara ha dit listerna på fram, bak och sidorutorna, samt gummilisterna på dörrarna. är lite osäker på nedre ribban på fram rutan, men den ska alltså skruvas?

Nedre listen träs i från sidan i fästen som ser ut så här: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=EMUSTANG

Skruvas sedan fast i en ögla från sidan.

/Tommy.