Jump to content

Antal passagerare 1965-66 cab


Recommended Posts

Hej på er,

Har länge gått i tankar om att köpa en 65-66 cab.

Jag fick syn på en som jag blev intresserad av så jag kollade upp den via transportstyrelsen.

När jag gick igenom den tekniska informationen stod det att den var godkänd för 1 st passagerare!

Blev lite konfunderad så jag kontaktade bilprovningen och fick snacka med en tekniker där.

Han sa att det berodde på totalvikten ( 1680kg i detta fall) och tjänstevikten (1490 kg)vilket lämnar 190 kg att lasta. Man räknar med ca 70 kg per passagerare så det skulle teoretiskt ha varit 2 st passagerare i papprena. Varför den bara var godkänd för 1 kunde han inte svara på.

Hursomhelst, jag har för avsikt att ta med familjen, 2 vuxna och 3 barn, på en tur då och då så jag undrar om det här är något som kontrolleras alternativt om det går att ändra på?

Jag undrar även om det går att montera så att det är 3 bälten i baksätet?

Tacksam för svar eller synpunkter på tillvägagångssätt.

MVH

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det du skulle kunna göra är att lätta bilen.

Troligtvis så är bilen vägd med reservhjul m.m.

Så om du kan lätta bilen så den väger under 1470 Kg så borde det gå att registrera om den till 3 passagerare.

Att lätta 70 Kg ytterligare verkar inte möjligt.

Tror inte det går att få 2 passagerare, så alternativet är 1 (fram) eller 3 (fram/bak) iom. att du har ett baksäte för 2.

Att framföra bilen med fler passagerare än registrerat gillar inte polisen, samt vid ev. olycka inte vore särskilt gynnsamt.

Rent praktiskt är det nog inga problem att montera 3 bälten bak.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Tack Tommy för det snabba svaret.

Det du skriver låter logiskt.

Polisen är väl en sak men försäkringsmässigt om man råkar ut för en olycka är säkert väldigt jobbigt.

Hmm, får ta och fundera och undersöka lite noggrannare.

Fler tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ganska olika vad det sätts på totalvikt. Jag kikade på vad det står på en -65 cab som en kompis har. Tjänstevikt 1540 kg, totalvikt 1660 kg, max antal passagerare 1 st.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Enligt "min" besiktningsman är totalvikten 1 660 kg (-66:a cab) en vikt som Ford bestämt, men att antalet passagerare bestäms av vikten som står på vågsedeln vid regbesiktning.

Lite lustigt är det, att enligt instruktionsboken kan alla modeller ta förare och 3 passagerare samt 79,55 kg packning. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet.

Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset.

Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer 8)

Link to comment
Share on other sites

Sinnesjukt egentligen..Sexabilarna var oftast typade med tre passagerare och mer utrustade bigblockbilar genomgående med en passagerare..

och det var väl totalvikten man skulle hålla ned..

att bötfälla de som åker med fler passagerare än vad instrumentet säger i en mustang,är med andra ord ett djävulskt paragrafrytteri..

Men grunden till förändringen är väl alla dieselbilar som regats om till lastbilar av skatteskäl och brukar få tillbaks baksätet efter besiktningen....

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet.

Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset.

Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer 8)

om du haft kvar orginalinstrumentet hade det inte varit något problem..

Vet att det länge stod "besiktningsinstrument erfordras" i regbeviset,men minns inte när man slutade dela ut sådana vid typbesiktningar..

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet.

Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset.

Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer 8)

om du haft kvar orginalinstrumentet hade det inte varit något problem..

Vet att det länge stod "besiktningsinstrument erfordras" i regbeviset,men minns inte när man slutade dela ut sådana vid typbesiktningar..

Jag hade problem med min andra hobbybil (Chevrolet Corvair -66 som gått i Sverige sedan 1966). Den var bara registrerad för en passagerare och vid kontakt med bilprovningen sa dom:

- Jomenvisst kan du registrera om bilen för fler passagerare, lastvikten räcker till gott och väl. Det är bara att du beställer tid för registreringsbesiktning, och betalar så ändrar vi i papperna.

Jag hade dock ett gammalt besiktningsinstrument sparat, som jag åkte ner och visade för stationschefen, där det stod 4 passagerare. Då fick jag dem att ändra gratis, utan att behöva registreringsbesiktiga.

Link to comment
Share on other sites

Inga böter under den tiden jag körde "olagligt". 8)

Däremot hade jag en tur med en otroligt besvärlig polis i Hälsinglands skogar som bråkade om mitt skattemärke som inte var av rätt årgång. Det försvann mellan mig och den föregående ägaren och kom liksom aldrig på plats. Historien slutade med att jag berättade för honom att bilen varit skattebefriad de senaste 15 åren och om detta verkligen var något att orda så mycket om? :eh:

Blev släppt vidare och flinade gott de resterande 8milen av resan. :--

Link to comment
Share on other sites

Finns det baksäte och framsäten i bilen,så är det den som åker och registrerar bilen som skall upplysa om det. En mustang skall vara reg.för minst fyra pers. Om det sen blir fel när man tar in en bil från tex.USA, så får man själv se till att det skrivs rätt i nya paperen vid införseln och registreringen.Annars kan det lätt bli fel.Eftersom det inte finns många skrivbords herrar som inte har en aning ,eller aldrig sett en mustangclassiker. T.ex. en cab -60 tal är alltid tillverkad för tot. 4 pers,från början.

Link to comment
Share on other sites

Finns det baksäte och framsäten i bilen,så är det den som åker och registrerar bilen som skall upplysa om det. En mustang skall vara reg.för minst fyra pers. Om det sen blir fel när man tar in en bil från tex.USA, så får man själv se till att det skrivs rätt i nya paperen vid införseln och registreringen.Annars kan det lätt bli fel.Eftersom det inte finns många skrivbords herrar som inte har en aning ,eller aldrig sett en mustangclassiker. T.ex. en cab -60 tal är alltid tillverkad för tot. 4 pers,från början.

Men herregud.

Har bilen en totalvikt kontra tjänstevikt som inte medger mer än 1 passagerare kommer ingen besiktningsingenjör skriva i fler passagerare.

Har man dessutom däck som har lägre loadindex än garanterade axelbelastningar (totalvikten) kan totalvikten bli sänkt ifrån ursprunglig totalvikt.

Sedan finns alltid de som lyckats (eller som jag ser det någon på sbp missat :crazy: ) få olika uppgifter i regdok.

/Tommy.(besiktningsingenjör)

Link to comment
Share on other sites

Tror de tär skrivet tidigatre i tråden att sexabilar med lite utrustning ofta var godkända för 4 personer.

Bigblockare av senare modell hade 1 passagerare generellt för att inte totalvikten skulle överskridas..

Vad som nu är problemet är att bilregistret tydligen missat att överföra uppgifter korrekt vid systembyte så att många bilar som tidigare hade 3 passagerare har fått 1 passagerare nu..

Och varför man inte kan höja totalvikten nu kan man undra?

med tanke på att det oftast är samma axlar o hjul som på stationsvagnarna..

Link to comment
Share on other sites

Ingen 65-66 cab.. men så här står det i pappren för min 71HT 351 Cleveland.

Märke, modell: FORD , 2D MUSTANG-HT-71-01M/2770

Närmare benämning: VETERANFORDON

Egenmassa: 1570, totalmassa 1730

Sittplatser: 2 Bredvid förare: 1 Ståplatser: 0

Bärförmåga: 160

Axeltryck: 780

Och så ett tillägg:

Specialvillkor:

I BILEN FÅR TILLFÄLLIGT TRANSPORTERAS TVÅ PERSONER PÅ TILLÄGGS-

STOLAR.

Hur man sedan definierar tillfällig transport vet jag ej, jag är alltid tillfälligt ute å kör....

Sommar å varmt ... ingen semester :(

Link to comment
Share on other sites

Ingen 65-66 cab.. men så här står det i pappren för min 71HT 351 Cleveland.

Märke, modell: FORD , 2D MUSTANG-HT-71-01M/2770

Närmare benämning: VETERANFORDON

Egenmassa: 1570, totalmassa 1730

Sittplatser: 2 Bredvid förare: 1 Ståplatser: 0

Bärförmåga: 160

Axeltryck: 780

Och så ett tillägg:

Specialvillkor:

I BILEN FÅR TILLFÄLLIGT TRANSPORTERAS TVÅ PERSONER PÅ TILLÄGGS-

STOLAR.

Hur man sedan definierar tillfällig transport vet jag ej, jag är alltid tillfälligt ute å kör....

Sommar å varmt ... ingen semester :(

byråkrati är härligt..

men tror att det berör att det bara är midjebälten bak..

Men totalförbjuda för det vågade man kanske inte när alla volvobilar bara hade midjebälte i mitten..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...