Jump to content

Checklista vid köp av Mustang cab -65/-66


Recommended Posts

Är sugen på en Mustang cab V8, helst årsmodell -65. Och skulle vilja ha lite råd på saker man ska kolla extra på vid köp, vill ju helst inte åka på en nit. :roll:

Och har sett att dom flesta ligger på 200 000kr +-20 000kr, vad drar upp respektive ner priset ?

Tacksam för svar /Peter

Link to comment
Share on other sites

Beror egentligen mycket på dig själv.

- Kräver du 100% original eller kan du tänka dig lite avsteg från det?

- Kräver du perfekt skick?

- Kräver du hög utrustningsnivå?

- Är du beredd på att skruva mycket själv?

Annars +- 20.000 är ingen prisskillnad utan ställ dig frågan hur mycket kan du tänka dig lägga?

Ju mer desto bättre!!

De flesta lurar sig på att köpa lite billigare och rätt snart står man där med en massa olika problem som kostar

Link to comment
Share on other sites

Rost är ju det första man bör kolla efter. Mustanger kan rosta i luftintaget framför vindrutan, vilket kan vara svårt att upptäcka. Prova med att hälla vatten i luftintaget, det ska dräneras ut under framskärmarna och INTE hamna på golvet i bilen. Detta ställe kräver mycket arbete om man ska reparera det seriöst, se här http://www.mustangbarn.com/cowl.html

Saker som höjer värdet:

* GT (äkta GT från fabrik. Det finns många klonade bilar också, men oftast saknas en del av GT-utrustning, tex den "snabba" styrsnäckan eller skivbromsarna).

* De-luxeinredning (eller pony-inredning, det är samma sak).

* Annan extrautrustning, tex servobroms, servostyrning, el-cab

Saker som sänker värdet:

* 6-cylindrig. Det behöver inte vara en sämre bil för det, men det är inte lika eftertraktat och blir därmed billigare. Jag skulle även tro att en bil som är konverterad från sexa till V8 är lite billigare än en som haft V8 från början. En bil som haft sexa från början har ett "T" eller "U" på femte positionen i chassienumret, tex 5F08T123456.

Link to comment
Share on other sites

Lite fler frågor: Om caben är dålig och behöver bytas vad kostar en sådan, och var får man tag i delar till mustanger (typ chassidelar) ?

Sen undrar jag om dom flesta -65,-66:or är omlackade någon gång (det borde dom väl vara) ?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Cabben och slitdelar till Mustanger är riktigt billiga i förhållande tilla andra veteranbilar!

Här i Sverige finns flera duktiga företag som kan hjälpa dig med delar

Se vår länksida

http://www.mustangclubsweden.org/default.asp?c=1014

Där finns även amerikanska länkar men som ny inom Mustang området så tycker jag absolut du ska använda de svenska företagen.

Det finns mycket bra kompetens där vilka delar som är bäst för dig. Inte det billigaste men oftast rätt delar!

Reservdelar till just äldre Mustanger lider tyvärr av på tok för dålig kvalitet/passform i nivå med Biltema.

Priserna lockar tyvärr men när man monterat delen blir man förbannad!

När man är oerfaren så känner man inte till vilka fabrikat av delar man ska välja eller undvika.

Jag tror 100% av folk här på forumet har erfarenhet av detta! :lol:

Hög kvalitet lönar sig nästan alltid och jag brukar resonera så här..

"Gråt en skvätt i ögonblicket du betalar för det glömmer du bort, men produkten kommer göra dig nöjd i många år."

99% av Mustanger är nog amlackade ett antal gånger!!!

De som inte är det är antingen råa renoverings objekt eller svindyra sammlarbilar

Link to comment
Share on other sites

Ett cabtyg( vinyl ) kostar 3-4' och tar ca 8 timmar att byta om man är normalhändig.

Jag skulle vilja påstå att karossen och lacken är viktigare än mekaniken, en blank lack som döljer rost och överflöd av spackel är både tidsödande och tråkigt att pyssla med, en riktig lack kostar multum...

Betala inte överpris för en snabblackad USA import från någon som vill tjäna snabba stålar.

Ta med någon som har erfarenhet för att titta på bilen, själv tenderar man att få lite dimsyn bara för att man står framför sin drömbil ;)

Link to comment
Share on other sites

Reservdelar till just äldre Mustanger lider tyvärr av på tok för dålig

kvalitet/passform i nivå med Biltema. Priserna lockar tyvärr men när

man monterat delen blir man förbannad! När man är oerfaren så känner

man inte till vilka fabrikat av delar man ska välja eller undvika. Jag tror

100% av folk här på forumet har erfarenhet av detta! :lol:

Hög kvalitet lönar sig nästan alltid och jag brukar resonera så här..

"Gråt en skvätt i ögonblicket du betalar för det glömmer du bort,

men produkten kommer göra dig nöjd i många år."

Håller med till 110 %. Amerikansk kvallitet är inte mycket att hurra för.

Och ändå stoltserar dom med "made in USA" eller "US made". Dom har

ingen aning om vad kvallitet utanför staterna innebär. Dom tror, som alltid,

att dom är bäst. Det kan bli dyrare, men du måste upp i typ $300 för att

det ska billigare att importera själv.

Köp dina delar från en svensk leverantör, t.ex. Sven Ullman i Uppsala.

Han vet var han ska köpa in sina delar så att du blir 100% nöjd.

Importerar du själv, måste du veta varifrån du ska köpa för att få

den kvallitet du önskar. Fråga inte varför jag vet! ;) Har haft min bil

i 11 år.

Och "i nivå med Biltema", :clap: Bra, Per! :P Där fick jag vatten på min

kvarn IGEN!

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Och "i nivå med Biltema", :clap: Bra, Per! :P Där fick jag vatten på min

kvarn IGEN!

Mvh.

pools

hehehe :thumbup:

Biltema är väll bra!!!!!!

Jag brukar åka dit när jag behöver duschdrapperi, gummiankor, julgranspynt, 1-gångsdomkrafter eller "skämtblocknycklar" som bryts av precis lagom så knogarna skinnflås så där vackert! :lol:

Som tur är verkar också Biltema själva också förstått dom är duktiga på allt detta och satsar mer och mer på det.

Bildelar av bra kvalitet finns inte.

Link to comment
Share on other sites

Pools,

Du säger att made in USA har dålig kvalite. Var tror du Ullman tar sina prylar från,

just det, USA och de är tillverkade där inte i China or Taiwan. Man får vad man betalar

för normalt. Vill man ha det bästa köper man NOS och var är de prylarna tillverkade,

jo just det, i USA eller till viss del i Canada.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Sven Ullman är ju som sagt ett säkert kort...Hans firma startades 1974 så det är få som slår han på fingrarna när det gäller att veta vilken leverantör som är bäst.

Han åker själv runt i USA till leverantörer och väljer ut godiset.

Vet själv när jag beställt plåt av honom så erbjöd han sig själv att köra förbi att leverera.

Han var så orolig att det skulle bli fraktskada....Det kallar jag service!

Sen tror jag "pools" syfta på att USA kvalitet generellt (även NOS) håller väldigt låg standard emot Europeisk motsvarande.

Men så krävde man inte kvalitet på den tiden heller i USA!

US "kvalitets nonchalansen" håller ju tyvärr i sig än idag trots kräsnare kunder.

Nya Mustang ligger lååååååångt ned i kvalitetsnivå (inte i USA kanske) jämfört mot samma prisklass i Europa

Men som sagt man får ju vad man betalar för och de är ju riktigt billiga. Det finns nog ingen europeisk bil med liknande muskler som ens är i närheten av det låga pris Mustangen har.

Håller man på med US bil så ska man förberedd på att det inte passar som man tänkt sig.

"Bolt on" = "Bygg om"

Link to comment
Share on other sites

Ännu en fråga... jag är lite skeptisk när det gäller 3vx manuell låda på en mustang (-65 /-66) jag har absolut ingen aning men det låter bara fel.

Så om man hade 3 likadana mustanger en med 3vx manuell, en 4vx manuell och en automat vad ska man välja ? (för och nackdelar)

Dela med er av era erfarenheter till en noob. :--

Link to comment
Share on other sites

4 vxl eller automat ska det vara!

Sen är det bara smaken som avgör vad du vill ha.

4vxl är ekonomi men rätt jobbigt att köra ibland.

Ganska grov och tung känsla...Går ju inte jämföra med dagens manuella lådor

Automat är väldigt bekvämt och i en Cab skulle jag själv valt det av just bekvämlighets själ.

Ingen av Fords växellådor har egentligen inga tekniska nackdelar utan dom tuffar på!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte USA tillverkade delar har sämre kvalite än i Europa men hopsättningen

i fabrikerna lämnar en massa övrigt att önska. Fackföreningarna igen med svag management.

Var tror ni de bästa (minsta problem via claims) mobiltelefonerna tillverkades, Sverige,

USA eller Brasilien. Just det, Brasilien hade de bästa tack vare exemplarisk kvalitetskontroll.

Vilka SAAB hade bäst kvalite, Sverige eller Finlands tillverkade. Det sista med ljusår.

Som vi är överens om, man får vad man betalar för och man måste jämföra bilar i samma prisklass med samma prestanda inlusive utrustning annars är det ganska meningslöst.

Sedan är livsstilen annorlunda tack vare levnadsstandarden som vi haft här.

Man har haft råd med en ny bil oftare och många fler bilar i en familj än i Europa

vilket talar för slit och slängmentaliteten.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Pools,

Du säger att made in USA har dålig kvalite. Var tror du Ullman tar sina prylar från,

just det, USA och de är tillverkade där inte i China or Taiwan. Man får vad man betalar

för normalt. Vill man ha det bästa köper man NOS och var är de prylarna tillverkade,

jo just det, i USA eller till viss del i Canada.

Mvh Bosse

Hej Bosse!

Jag ber om ursäkt om jag trampat dej på tårna. Men faktum kvarstår, nytillverkade

delar från USA har dålig kvallitet och passform. Jag har behövt modifiera många

delar som levererats från USA, oberoende om dom levererats av Ullman eller direktimport.

Och många delar är tillverkade i Kina eller Taivan. Och importerade till USA. Men dom säljs

ju inte som "Made in US" förstås.

Men som Per B. säger, Ullman väljer sina leverantörer. Det finns tydligen rätt bra tillverkare

i USA också. Men man måste veta varifrån man ska köpa för att få det bästa.

Mustangen tillverkades i så många ex. första åren, så man hade inte tid att passa in delarna

så noga, eller satte dit det som fanns. Man var ju tvungen att leverera. Massor med

människor väntade ju på sina bilar. Och då blev nog inte kvaliteten eller passformen så bra.

Är du utflyttad Svensk, som bosatt dej i USA, eller?

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Helt klart satsar man på aut i de gamla bilarna :thumbup::thumbup::thumbup: billigt att renovera dessa lådor :thumbup:

Manuella har sämsta tänkabara lösningen på kopplings länkage och växellänkage till de gamla mustangerna :thumbdown: .

Nya mustanger definitivt manuellt :thumbup: en renovering av de aut lådorna kostar en smärre förmögenhet :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...