Jump to content

Skillnader 64½-65


dacke

Recommended Posts

Är det några skillnader mellan dessa årsmodeller utöver motor volymen menar jag?

Bilen jag ska kika på är en 64½ med 260cui och den motornvolymen fanns väl bara under 1964..

Är lite nyfiken på om det är mer detaljer än motorn Ford ändrade på till 1965 :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Ja den största skillnaden är just motor och att det var

likströms generator istället för växelström som kom

på 65orna. :?

Titta på hastighetsmätaren i nederkant finns det två

fyrkanter som tänds när tändningen är på den ena

är oil och den andra är för laddning, om det står GEN

då är det likström endast 64½. :?

1965 står det ALT i samma ruta som då är växeström.

Det finns också många små olikheter som man kanske

inte tänker på, exempel framkant motorhuv där är

inte plåten invikt i ytterhörnen mot skärmförlängare.

Skärmförlängaren fram är avfasad överkant mot

samma ställe som plåten inte är invikt på huven.

Dessutom så skall det i 99 fall av 100 vara 13" hjul. :(

Singnalhornen är betydligt större och sitter inte framför

kylaren utan istället i motorrummet framför motorn. :?

Kolla hur reservhjulet sitter fast 64½ och mycket tidiga

65 sitter det fast med en vagnsbult som skuts i en skena

på golvet i bagaget,denna vagnsbult blev ersatt med en

pinne med krok som förankrades i ett plåtöra på 65. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det va lite som skiljde då ja...Bra å veta vad man ska kika efter..

Får tacka för väldigt bra information Lars.. :D

Du är ju som ett levande Mustang lexikon... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I samband med Dackes frågor om skillnad mellan årsm.-64,5 och -65 undrar jag som har en -65 HT som tillverkats den 30 september -64 (enligt dörrskylten) följande.

Min bil har en del typiska kännetecken som finns på 64,5. Bl.a. vagnsbulten för reservhjulet, golvmattan utan skydd till höger om gaspedalen. golvmattan går heller inte upp på dörrtröskelns sida mot instegslisten, tre kablar till kupéfläkten, två lägen på kupéfläkten med avstängt i mitten, kromad mutter mellan torkararm och kaross, inv. handtag och fönstervevar fastsatta med clips mm.

Hur kan man förklara det relativt höga chassinumret 314777 på denna bil utrustad med dessa -64.5 komponenter?

Borde det inte vara ett lägre chassinummer eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kan bara ge en förklaring som kanske kan godtas

det är många av dom s.k. tidiga 65or som har en

del bitar från produktionen 64½. :?

Jag har själv haft en svensk såld 65HT med 652110

i produktionsnummer, på den satt det dom kromade

brickorna bakom torkararmarna och huvstoppsgummin m.m.

även fönstervev och öppningshandtag satt med klips

och andra små delar från den s.k. 64½ tidig 65. :shock:

Förklaringen är troligen att vissa delar hänger med

i produktionen tills dom är slut och ersätts med 65

delar. 8)

Din Mustang är en s.k. tidig 65 och därför så kan

det sitta många delar från 64½ produktionen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej 2999 ! Jag har en Ht-65 Raven Black med röd inredn. Färgkod 25 som är tillverkad SAMMA DAG som din! 30 sept.-64 i Dearborn, Detroit. Min har också ALLA de 64½ prylar som du nämner. Roligt! Vad är det för färg och övrig utrustn. på din? Har du också Borg-Warner-låda 4vxl man? Hälsn. Berne

Link to comment
Share on other sites

Tjänare Berne!

Vad kul! :D det är inte bara det att våra Mustanger är "syskon", de är ju t.o.m. "tvillingar" :wink:

Min Musse är såld ny i Sverige och är utrustad med en 4-portsmatad 289:a.

4-vxl BW T10-låda

Wimbledon White (färgkod "A")

Röd inredning (färgkod 25) med vitt innertak

Golvkonsoll

Skivbromsar fram

Ingen servo (varken broms- eller styr)

Bakaxelutväxling 3,00:1

Blaupunkt bilradio (självsökande) Sannolikt monterad och levererad av den svenske återförsäljaren när bilen var ny.

Dragkrok som enligt uppgift också skulle ha monterats av den svenske återförsäljaren.

Tillverkad i Dearborn

DSO-kod 91

Specialorder 126

Bilen registrerades första gången 14/12-64 i Stockholm

Är din Musse såld ny i Sverige. I såfall vet du var?

Var den lackerad Raven Black som ny?

Vilket chassinummer har den?

Radio?

Övrigt? Alla upplysningar är av intresse.

Har du "built sheet-blanketten" över din bil?

http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/36/1.jpeg

Mvh/ Bosse

Link to comment
Share on other sites

Min bil är såld ny till tandläkare Gabrielsson i Söderhamn. Full historik finns sedan över ett "brokigt liv" över hela Sverige. Den har väl troligen gått både på strippen och raggen, men är nu renoverad till ett mycket trevligt skick. Var i Sverige bor du. Jag finns i Vänersborg. Bilen var original Raven,med289 4v. BW-låda(är din låda tjurig på backväxeln? Jag får nästan slå ur backen för att den inte skall fastna, men de skall tydligen VARA SÅNA) skivor fram, ingen servo ,orig. radio, mittkonsol o rallye-pac. Bagageräcke sitter eftermonterat. Lite vässat är det också. Inte matching numbers-men motor och låda har varit med från början. Annars är väl allting nytt. VIN-kod:65A2530J9101261S Nr: 5F07A305027 Det var roligt det här. Studsade till rejält, när jag såg ditt inlägg! Vi hörs Hälsn Berne

Link to comment
Share on other sites

Missade först att du hade skickat en bild. Bilen ser ju mycket fin och trevlig ut! Vore mycket intressant att hör hur du"har det" med din växellåda. Detta pga mitt krånglande med att försöka ställa växelsgmenten-tills jag fick reda på helt nyligen att de är så vrånga på backen

Link to comment
Share on other sites

Häpnade då jag läste att två tvillingar träffats på nätet. Nu blir det mera för min Mustang är nämligen också tillverkad den 30:e september 1964 i Dearborn.

Min har Chassienummer 5F07A304818 och registrerades i skellefteå den 31/12 1964.

Bilen ser ni i denna grupp under rubriken "Är jag dum om..".

Jag har nyss registrerat mig som medlem och har således inte fått mitt cmc-nummer ännu.

Vi borde byta bilder med varandra, jag är mycket för att samla histrorik om bilen. Och att ha bilder på ytterligare 2 bilar som stått på bandet samtidigt, i sverige, alive, är inte helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Tjänare Berne!

Vad kul! :D det är inte bara det att våra Mustanger är "syskon", de är ju t.o.m. "tvillingar" :wink:

Min Musse är såld ny i Sverige och är utrustad med en 4-portsmatad 289:a.

4-vxl BW T10-låda

Wimbledon White (färgkod "A")

Röd inredning (färgkod 25) med vitt innertak

Golvkonsoll

Skivbromsar fram

Ingen servo (varken broms- eller styr)

Bakaxelutväxling 3,00:1

Blaupunkt bilradio (självsökande) Sannolikt monterad och levererad av den svenske återförsäljaren när bilen var ny.

Dragkrok som enligt uppgift också skulle ha monterats av den svenske återförsäljaren.

Tillverkad i Dearborn

DSO-kod 91

Specialorder 126

Bilen registrerades första gången 14/12-64 i Stockholm

Är din Musse såld ny i Sverige. I såfall vet du var?

Var den lackerad Raven Black som ny?

Vilket chassinummer har den?

Radio?

Övrigt? Alla upplysningar är av intresse.

Har du "built sheet-blanketten" över din bil?

http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/36/1.jpeg

Mvh/ Bosse

Bosse några förtydliganden ang. dina uppgifter ovan:

färgkod A är Raven black, Whimbledon White är färgkod M.

Servoassistans fanns ej till skivbromsar på 65/66 års modeller.

Styrservo ingick inte i den specifikation som Svenska Ford lämnade i sina beställningar på V8 försedda Mustanger. Det kanske kom in någon enstaka, men de är i så fall specialbeställda eller intagna av återförsäljare.

Det skulle inte förvåna mig om era båda bilar är från samma specialorder.

Jag är lite intresserad av sådant då jag försöker få koll på alla 66or från samma specialorder som min egen - 950284..

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja, ha, då är våra Mustanger trillingar då. Men förmodligen är det ganska naturligt...När Svenska Ford eller vad det var generalagenten i Sverige hette på den tiden beställde ett antal bilar så beställde de troligtvis bilar med likartad utrustning. Tillverkningen av dessa skedde nog också vid samma tillfälle och i följd skulle jag tro. Hur som helst tycker jag att det är ganska festligt att våra Mustanger borde ha stått nära nog efter varandra på det löpande bandet. De kanske t.o.m. skeppades med samma båt till Sverige.

Berne: Jag bor i Karlstad som ju strängt taget "bara" ligger "en grisblink" :wink: från Vänersborg. Det vore kul att jämföra bilarna nån gång...

Beträffande växellådan så är det troligtvis fel på min :? ...eftersom jag inte har några som helst problem med att varken få i eller ur backväxeln. Däremot är det trögt (på gränsen till omöjligt) att få i tvåan när bilen är kall. När den är varm är det däremot inga problem överhuvudtaget. Jag har provat med ett 1/4"-borr i hålet i växelreglagen vid lådan. Borret går med nöd och näppe i efter lite ryckande i reglagen. Lite justering skall göras men det var så fruktanvärt hårt draget och jag fick för dålig kraft när jag låg under bilen. Jag skall prova genom att köra upp på en lyft senare. (Senare = när jag får ordning på laddningen :evil: ).

Extra festligt var det också att konstatera att våra bilar tillhör samma specialorder...910126!!! : :lol:

Vad jag däremot inte förstår är den stora skillnaden i chassinummer eller löpnummer eller vad det är. 314777 kontra 305027 och 304818. Någon som kan förklara detta? :?

Hur är vevhusventilationen ordnad på din bil? På min är det bara ett rör från högra ventilkåpan som mynnar rakt ner.

Min är precis som din utrustad med Rally-Pack.

Errorflynn: Känner du till vilken specialorder som din Mustang tillhör?

Visst borde vi byta bilder men för tillfället har jag dåligt med digitala bilder men det skall snart ordnas. (Laddningen måste fungera bara!!!, sedan kan det "fotas")

Claes Wallin: Visst! Du har så rätt att färgkod "A" står för Raven Black och "M" för Wimbledon White :wink: . Jag blandade ihop bokstäverna med karosskoden "65A"

Dörrskylten på min Mustang är märkt 65A M 25 30J 910126 1 5. Detta skulle betyda om jag uppfattat det hela rätt att:

65A står för HT med std-inredn.

M för Wimbledon White

25 Röd vinyl

30J 30 sept.

91 Export

0126 Specialorder

1 Bakaxelutväxling 3,00:1

5 4-vxl manuell

Rätta mig gärna om jag har fel.

Observera att både Bernes & min bil är från samma specialorder 0126. Kanske även Errorflynns är från samma order.

För övrigt tackar jag för de upplysningar du lämnat.

Mvh/Bosse

P.s. Finns det flera på detta forum med svensksålda Mustanger som har datakod 30J av -65 års modell? Vilken är i såfall specialordern på era bilar? Hör av er!

Link to comment
Share on other sites

Min är också lite trög på tvåan, när lådan är kall. Den blev dock betydligt bättre av justering av segmenten, samt oljebyte i lådan. Vevhusvent. har jag inte fördjupat mig i , men jag vill minnas att det är så som du beskriver. Jag har inga digitala bilder, men skickar gärna riktiga bilder till dig, om du mejlar mig din postadress. Vi borde som sagt få parkerat tvillintvillingarna bredvid varandra någon gång! Åker du neråt på träffar? Uddevallamarknaden nu på lörd? Nossebro 24/4? Jag skall på Classic Car Week i Rättvik v31(men kör nog inte musse då). Vi hörs Berne

Link to comment
Share on other sites

Kollade vevhusvent. i dag Bosse, när jag var ute och drog en repa med Mustangen i morse. Det är samma på min, med ett rör som löper ned från ventilkåpan. Skickar dig som sagt gärna bilder om jag får din postadress. Vad hade du för laddproblem? Sitter originalförgasaren på din? Min skall visst vara en Holley 600 -men skall det inte STÅ Holley på den? Det kanske är en Autolite ändå. Hur ser man skillnad? Vi hörs Berne

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Detta rör för vevhusvetilation satt på min 65a

också och efter lite forskande så var denna

lösning av ventilation vanligt på Svensksålda

Mustanger.

På senare 65or var dock denna typ borttagen

och ventilationen gick via insug och luftrenare.

Kombinationen med röret och lock som inte

var anslutet hör alltså till de tidiga 65orna. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjänare "Mustangfreaks"

Berne: Jag har hittills planerat att med Mustangen besöka Vårmönstringen i Lindesberg 15/5, Classic Motorfestival i Ånnaboda 29/5, Classic Motor Velodromloppet i Gälleråsen 5-6/6, Gotland i början på juli var det väl?, All Car & Bike Meet Askersund 24/7 samt Classic Car Week Rättvik Vecka 31. Varför åker inte du Musse till Rättvik? Vi tar husvagnen efter Mussen precis som vi gjorde förra året.8)

Uddevalla 17/4 och Nossebro 24/4 är helt uteslutet p.g.a. laddningsproblemet. :evil:

Har idag fått konstaterat att generatorn är helkass!!! :evil: Skall skaffa en ny eller renoverad så fort det går.

Beträffande förgasaren har jag försökt att ta reda på vad det är för fabrikat på min. Den där lilla brickan med beteckning på är försvunnen och det står ingenting på förgasaren??? :?

Jag kan heller inte härleda förgasaren i shopmanualen eller i någon annan bok som jag har anskaffat. :evil:

Berne & Errorflynn: Jag PM:ar min adress

Det var trots allt positivt att höra att man inte är ensam om att ha en växellåda som inte uppför sig helt perfekt.

Mats G. Johansson: Var det din -65 HT som det var reportage om i senaste medlemstidningen? När är den tillverkad och vilken order tillhör den?

Mvh/Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jo det är riktigt att det var vår bil (frugan skulle kasta ut mig om jag sa att det var min, hon är lika förtjust i den som jag är :-) ) som var med i senaste numret.

VIN 65A M 25 26Q 951014 1 5

Chassi nr 5TO7A144879

så det borde väl bli 26 mars och specialorder 1014 om jag tolkat det rätt.

Link to comment
Share on other sites

Då borde vi kunna träffas i Rättvik ialla fall. Nossebro 5/6 är ochså en Musseträff. Vad tror du om den? Skickar dig bilder! Har de senaste dagarna inte åkt Mustang utan PV-57, Rödqvarna-52 och Novolette-54 Hälsn. Berne

Link to comment
Share on other sites

Tjänare Berne!

Sorry! 5/6 är jag förmodligen i Karlskoga på Gälleråsen. Se för övrigt Karlskoga sektionens träffkalender. Försök gärna ta dig dit, helst i Mussen.

Däremot skall vi försöka åka till Askersund den 24/7. Askersund ligger väl inte allt för långt bort från Vänersborg samt ev. till Mariestad (ligger väl ännu närmare V-borg?) och "residensloppet" eller vad det kallas för. Det borde väl passa in att träffas vid något tillfälle tycker jag?

Själv gjorde jag mig av med det "rassel" jag hade något år innan jag köpte min Mustang. Jag hade bl.a. en Ford-39 med sidv. åtta i en massa år och en Morris Minor -53, en Monark-50 med 150cc CZ-motor och en Monarped -60. Jag blev för splittrad så jag bestämde mig för att sälja av "skrotet" och skaffa något som man kunde använda i större utstäckning än nämnda fordon.

Eftersom jag alltid har gillat Ford Mustang och speciellt dom tidigaste modellerna, med sin formgivning, storlek och tillgång på reservdelar fick det bli en sån.

Mvh/Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jo det är riktigt att det var vår bil (frugan skulle kasta ut mig om jag sa att det var min, hon är lika förtjust i den som jag är :-) ) som var med i senaste numret.

VIN 65A M 25 26Q 951014 1 5

Chassi nr 5TO7A144879

så det borde väl bli 26 mars och specialorder 1014 om jag tolkat det rätt.

Tjänare Mats G!

Jag trodde du skulle uttrycka dig så här när jag läste ditt meddelande: "Jo, det är riktigt att det är vår bil (frugan skulle kasta ut mig om jag sa att det var min, hon är lika förtjust i den som jag är i henne"!!! :D:D:D

Ja, det borde stämma med 26 mars resp. 1014.

Mvh/Bosse

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis, det var ju så det skulle stått!

Nu blir jag väl utkastad i alla fall. :(

Man skulle ju kunna tycka att den här ämnet böjar spåra ur men faktum är att frugan faktiskt är model 64 1/2. Om det skulle varit någon skillnad om hon var född -65 skall vi nog inte gå in på...... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...