Jump to content

Har jag gjort bort mig??


Recommended Posts

När jag köpte min -69 HT så satt den en rasad C4 i den, motorn är en hyffsat vässad 302 ca 350-400 HK Byggd ungefär som en 302 boss. Så jag köpte en nyrenoverad C6 sb istället :roll: eftersom jag är mycket intresserad av Streetrace/dragrace och hade hört att C4 inte håller om man ska gasa. Jag har planer på att byta upp mig till en trimmad 351 cl senare(kommer att ta tid innan det händer).

Så nu till frågan är det värt att preppa och göra i ordning C6:an eller skulle jag ha sattsat på en C4 istället?? Och kommer en C4 att hålla? Man vill ju inte skruva växellåda efter varje helg.

Det kommer att bli ca 3000 i stallspeed och ca 3:73-4:11 i bakaxeln. Kommer den att bli för seg i starten med denna "tunga" låda??? Är mycket fundersam... OBS Bilen kommer att fortsätta gå på gatan.

Någon som vet ungefär vad man hamnar på i varvtal i 90 km/t

Link to comment
Share on other sites

Ja det är rätt att de tidigare C4 inte är så starka men oftast är det föraren bakom ratten som inte brytt sig om hur det fungerar.

C4 är den man kör med om man ska vara kvick och den håller utan problem för den effekten om man gör lite enkla modifikationer.

C6 är på tok för tung och tar väldigt mycket effekt vilket inte rimmar på strippen. Väldigt långsam på att växla dessutom. Mycket massa att brommsa för lammellerna.

Bygg på en sen C4 istället och är du sugen på en bättre hållbarhet så kolla på

http://www.artcarr.com/

Det finns ett par olika modeller av C4 och jag tror det sitter en klenare typ av C4 i din 69'a så för strippen bör du byta iallafall.

1970 är det grövre ingående axel

Dessutom kom ett kraftigare hus som du kan se här

C4%2075.jpg

Denna låda (1975) som satt i min 69'a har dessutom den största Servon som är stämplat med ett H vilket ger ett kraftigare "bett" i lådan.

Körde hårt med denna låda länge och hade aldrig problem.

Fördel med C4 är ju även den otroliga mängden med eftermarknadsprylar och att det är billigt att jobba med.

Dessutom mycket lättmekad.

En C6 passar bättre i väldigt tunga bilar och med moment starka BigBlock

Om du ska forsätta använda bilen på gatan skulle jag inte rekommdera dig köra med 3,73-4,11 !

I 90km/tim hamnar du på ca 3500rpm

Håll dig runt 3,50 annars kommer du tröttna på bilen inom 1 vecka då den inte blir så rolig att köra.

Med den utväxlingen och stallspeed så måste du ha en motor som klarar varvtalen upp till 7000rpm om det ska bli roligt.

Bygg drivlinan efter hur din motor är byggd och hur du till 90% kommer använda bilen.

Få kör ju faktiskt Dragrace till vardags! ;)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till en utväxlig på 3,73-4,11 är att firman jag pratade med om ombyggnaden av automaten sa att med en stallspeed på 3000 så måste man ligga över 3,70 i utväxling annars slirar turbinen när man åker landsväg, vilket kommer att leda till mycket värme och i sin tur rasad turbin eller växellåda.

Vad skulle det kosta att preppa och förstärka en C4 så att den håller för 500+ ? Dom skulle iallafall ha 7500 för renovering/genomgång samt preppning av C6 lådan, är det ett överpris?

Och 7000 rpm är det någe problem med en vässad 302? :lol:

Ska nog lägga till att jag har åkt 2 sommrar med C6 låda, och det håller org. men bilen känns lite tung i starten (kan ju bero på att det sitter 2,79 i bakaxeln)

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer att mer värme genereras men jag vet inte om jag håller med om resonemanget att du måste ha högre än 3.50 utväxling bak..

Stallspeed turbinen har inte så mycket med bakaxeln att göra utan motorns varvtal anpassar sig till Turbinen och det gör den i alla hastigheter och inte bara på landsväg.

Men visst får du mer "slip" med stallspeed turbin och därmed mer värme speciellt när man bara tuffar runt med bilen.

Bilen känns mycket segare med Stallspeed turbin

Du MÅSTE ha minst 1 extra kylare oavsett vilken automatlåda du väljer när man kör Stallspeed turbin.

Extra kylare ska man alltid ha iallafall. Heat Kills!

Har du den äldre C4'an så skulle jag inte använda den alls!

För mycket delar att byta för att det skulle vara värt.

Dessutom är lådans hela gjutning klenare.

Storlek.jpg

Bättre köpa en nyare antingen i Sverige eller färdigbyggd från USA

Tex. JEGS säljer C4 lådor som tål upp till 1000Hk!

Då är dom inte användbara för gatan!

Välj isåfall en låda nära det kraftuttag du behöver

Tex en som tål 450Hk har du hemma för ca 12.000kr

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ProductDisplay?prrfnbr=194939&prmenbr=361

7500kr är säkert rimmligt med kvitto och av en firma.

Men C4 kan du skruva med själv om du köper en renoveringsbok och har tummarna på rätt ställe! ;).

Den lättaste Ford lådan av alla!

Visst du kan ju köra med C6 om det känns enklare men tänk på att den tar nästan 20Hk mer än C4

Du måste byta startkrans och blockplatta om din C4 är för 157 tänders startkrans?

Yoken är inte heller samma och undra inte om C6 är längre än C4?

Link to comment
Share on other sites

Det är så sant det du skriver, och ja C6 är längre. Jag har för mig att vi (ja å min far) kortade kardanen ca 10 cm. Men jag har ju kvar allt annat från C4 (yoke,startkrans mm)det var därför som jag undrade.

Vi får se vad som blir av, jag har lite tänketid kvar beställde nya golvplåtar mm idag så jag har att göra ett tag till.

Men tack för att du tagit dig tid att svara, det är bra att kunna rådfråga kunnigt folk (pappa gillar bara cheva å pontiac, tvii :lol: )

Men lådan för 12 k hemma låter lockande :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det är helt rätt att tänka och planera sin renovering långt fram!

Köpa nytt klappat och klart kanske svider men gör jobbet så mycket enklare.

Många gånger är renovering dyrare och i slutändan kankske sämmre eftersom det ofta tillkommer kostnader och tekniska problem som inte annars skulle ske.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det finns C6 till varje motorfamilj.

C6 smallblock= 302 351W & 351C

Men varför försämmra prestanda med att sätta in en C6?

Det står ju "förbättra" i din profil. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ha Ha SKIT KUL :lol:

Som jag skrivit tidigare har jag redan en renoverad c6 och kortat kardanen å allt.

Jag var bara lite osäker om det var lika bullt delning på 351 w och 351 cl.

anledning till att den troligtvis blir kvar är att jag har planer på att åka 351w med dubbelturbo och insprut i framtiden (långt in i framtiden som det ser ut ekonomiskt :cry: ) och då vill jag ha en drivlina som verkligen håller. Så därför försöker jag att planera långsiktigt...

302:an ska nog kunna röra på sig hyffsat iallafall bara det blir en mer passande utväxlng i bakaxeln (kallar 302:an besiktnings/övingskörningsmotor :D )

och jusst nu försöker jag renovera förbättra karossen och chassit

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till en utväxlig på 3,73-4,11 är att firman jag pratade med om ombyggnaden av automaten sa att med en stallspeed på 3000 så måste man ligga över 3,70 i utväxling annars slirar turbinen när man åker landsväg, vilket kommer att leda till mycket värme och i sin tur rasad turbin eller växellåda. quote] Turbinen är mera beroende av motorns egenskaper bl.a. kamaxeln, kompressionen m.m. samt av ekipagets vikt. Utväxlingen bak väljs efter motorns toppvarv, lådans utväxling, däckdimension och några andra faktorer.

Man bör välja komponenter med så liten roterande massa, och hålla allting så nära rotationens centrum som möjligt, så därför bör man välja C4 framom C6. Bygg sedan lådan med bra delar, och ta hand om oljekylningen, så håller nog en C4.

Om man har mega stallspeed turbin och en tung bil, kommer mera värme att genereras på gatan än med en lättare bil. Därför är det alltid att kompromissa då man vill åka gata med en bil som är preparerad för stripen.

Man bör redan innan man börjar bygga bilen ha klart för sej hur långt man är beredd att gå. Alltså gör upp en plan, och håll fast vid den, detta är det billigaste sättet att åka fort. Lite off-topic kanske, men ibland tar entusiasmen över :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjena rtm, Jag är ganska säker på vart jag vill och vart jag kommer att komma. Jusst nu är största problemt att sparkassan går till fel bil... (vinterbilen) men det är förhoppninsvis snart åtgärdat och då ska jag börja spara pengar igen till mustangen.

Jag har varit "ganska" :wink: bestämd hela tiden på att det kommer att bli en besiktad race bil med ganska mycket orginalutséende. Dvs. inte förlånga sträckor efter vägarna, men en och annan BMW ska få lära sig hur en "riktig bil" ser ut bakifrån :lol:

Jag har många år kvar innan den blir klar men jag ger mig inte förrens jag är nöjd med denna bil...

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit tidigare har jag redan en renoverad c6 och kortat kardanen å allt.

Jag var bara lite osäker om det var lika bullt delning på 351 w och 351 cl.

anledning till att den troligtvis blir kvar är att jag har planer på att åka 351w med dubbelturbo och insprut i framtiden (långt in i framtiden som det ser ut ekonomiskt :cry: ) och då vill jag ha en drivlina som verkligen håller.

Jo jag förstår det men det är en myt att C6 skulle vara så stark.

"Renoverad" är alltid bra men det håller inte för starka motorer eller race.

Den har även den svagheter och trivs inte alls bakom en motor med högt effektuttag och speciellt tål den inte varvtal.

Du får nog titta in i ett BMW märke. ;)

Dess största svaghet är dåligt servotryck och stora diametrar på lamellpacketen.

Innan du bökar in monstret så investera i ny servo och äkta "street" lameller och helst ett TransGo kitt.

Tyvärr ingen ide' annars att ligga på med större effekt än 350-400 Hk.

rtm nämde mycket av det som talar emot C6 och effekt.

På 402 meter är det nästan 100% som kör C4 och upp till 1000Hk

Link to comment
Share on other sites

Sist jag kollade in i ett BMW märke var när jag kom ikapp med låsta framhjul och en snut kom springandes skrikande ut ivägen :lol:

Så den BMW var inga problem....

Men jag förstår vad ni menar vad det gäller C4 och C6 för och nackdelar (C6 fler nackdelar) Jag var tyvärr för grön när jag började med bilen och skulle bara ha ut den på vägen så jag köpte en fabriksrenoverad C6 för att jag "hört" att det bara var den som gällde om man skulle trimma riktigt, ytterligare ett av mina misstag :? men eftersom jag redan har låda och det så tror jag att det är billigare att fortsätta med den eftersom det ska bli värre motor så småningom...

Men efter alla era argument om hur mycket sämre C6 är så är det klart att man börjar fundera på om man ska byta till C4 iallafall(=ny växellåda ca 12000+turbin ca 4000 + kardan + startkrans mm 18-20tusen) eller behålla C6:an (preppning och förstärkning 7500 på firma och ny turbin

4-5000 kr dvs 11-13000) :roll: ni har då fått igång funderingarna, så det kommer säkert fler "löjliga" frågor framöver :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja usch pengar går tyvärr åt!

Kör så länge det går med din C6.

Det kommer säkerligen hålla så länge du inte gör några snabba omslag.

Tex brukar jag tycka det är fräckt att ligga på 3'an i 60km/h och sen våldsamt manuellt växla ned till 1'an med full gas.

Det är just sånt som C6 inte gillar för det är tunga planeter och trummor som roterar och lådan orkar då inte riktigt bromsa upp det med slirning som följd.

Om man då inte har ett shift kit så hinner inte band och lameller inte riktigt låsa.

Då slirar det och efter ett par sånna körningar så är ingenting kvar.

Lamell materialet är bara ca 0,1mm tjockt så då förstår man att det går snabbt.

Ett så kallat "Shiftkit" tar bort mjukväxlingen som orginalet har och låter oljan blixtsnabbt koppla in.

Faktiskt så märks det även när man kör.

Lådan kan vara nästan ½ sekund långsammare på strippen

En riktigt preppad C6 är iallafall riktigt bra men du kommer alltid lida av att den är långsammare och att den tar 25 hästkrafter mer än C4

Alla firmor som pysslar med Automatlådor går säkert bra.

Tekniken är exakt samma på alla automatlådor.

Tyvärr har nog få firmor kunskap om preppning här i Sverige.

Det är nog bäst att köpa färdigt från USA och blir nog billigare dessutom.

I Eskilstuna där jag bor finns en kille som jobbat med Automatlådor i 30-40år och har en väldig kunskapsbank när det gäller racing.

Arvid på Automatservice 016-51 51 12

Sen har du Inge Elburg som kan massor tel: 08 - 744 47 64

Båda är "gammla" uvar och kanske inte är dom kvickaste men kan mycket!

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit "ganska" :wink: bestämd hela tiden på att det kommer att bli en besiktad race bil med ganska mycket orginalutséende. Dvs. inte förlånga sträckor efter vägarna, men en och annan BMW ska få lära sig hur en "riktig bil" ser ut bakifrån :lol:

Jag har många år kvar innan den blir klar men jag ger mig inte förrens jag är nöjd med denna bil...

Lycka till med jobbet. det är aldrig förbjudet att använda sunt förnuft. Av egen erfarenhet kan jag konstatera att om man sticker ut lillfingret åt typen med bockfot och horn, kommer han förr eller senare att ta hela handen :twisted:

Om man vill åka bekvämt på gatan, är man alltid tvungen till vissa kompromisser. Det är relativt lätt att komma ner till 11,5- 12,0 sek / 402 m, och ha en hyfsad sluthastighet, men sedan börjar det bli till att trimma lite, och i detta skede bör man välja vilken väg man skall gå.

Det är också väldigt kul att bygga (och ha) en Mustang med bra kurvtagning förutom en rapp motor. Ett "köraraktfram" chassi har ganska lite gemensamt med ett bra väghållningschassi.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med om det du skriver, men om jag var ute efter en bil att åka fort ikurvor med så skulle jag välja en med ett "nyare" chassi från början, men självklart kommer även jag att göra en del kompromisser, för den ska gå att använda också.

Jag har flera del mål, och ett av dom är att få bilen rullande igen efter golvbytet :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Visst skall man fråga och diskutera. Det är en del av hobbyn.

Det går att åka sidlänges i kurvorna med ett äldre Mustangchassi också :twisted: , det är dock ganska mycket jobb att trimma fram banegenskaper från ett hästvagnsunderrede. Många fjäderbyten och justeringar senare (och år), går vagnen ändå ganska hyfsat.

Nyare hjulupphängningar ställer också vissa utmaningar, men är, som du skriver, mycket bättre som utgångspunkt.

Gamla Mustangens geometri är heller inte den bästa, men det är ju en del av tjusningen.

Att sedan allt bör se original (eller nästan), ställer också sina krav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...