Rowland Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Tjena, har sökt igenom forumet nu och felsökt de mesta nu, men kylaren kokar fortfarande...Mustang HT 65, 302:a- Har Rengjort kylaren med kylarrengöringen- Tagit loss termostaten och provat den (öppnar sig vid 82c grader), men köper ändå en ny- verkar vara nå vitt klegg, känns som sand när man sticker ner fingret i kylaren, förmodar att de inte ska vara där?då undrar jag om jag behöver köpa en ny kylare?de är genomströmning med vatten genom kylare och motor, tog nyss loss vattenpumpen, och han verkar de inge fel på.Har köpt en el-fläkt som jag har tänkt montera på kylaren, men därför jag kollar här fort ifall de behövs en ny kylare.P.s är första bilen jag mekar med, så ligger på amatörnivåbifogar lite bilder.DSC01700.jpg[/attachment:3f1r1a74]DSC01696.jpg[/attachment:3f1r1a74]DSC01701.jpg[/attachment:3f1r1a74]DSC01704.jpg[/attachment:3f1r1a74] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Vitt klegg?Antagligen olja som kommer in i kylsystemet.Om den också blir för varm tyder det på topplockspackning eller spricka.Avgaslukt/bubblor i kylaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Hej! ser ut som att vissa kanaler i kylaren är igensatta, så det är nog till att köpa en ny eller få cellpaket utbytt hos någon kylarfirma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rowland Posted July 13, 2010 Author Report Share Posted July 13, 2010 Allright, då bilr de till att leta kylare imorgon...tack för svar!topplockspacking? må man slita loss hela motorn då, eller är de dom som sitter under ventilkåporna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted July 13, 2010 Report Share Posted July 13, 2010 Allright, då bilr de till att leta kylare imorgon...tack för svar!topplockspacking? må man slita loss hela motorn då, eller är de dom som sitter under ventilkåporna?Ta det lungt, ta en sak i taget.Kylaren ser på bilden ganska tät ut, kanalerna ska vara rena och fina för att vattnet ska kunna passera obehindrat. Har du spolat den baklänges, slangen i den nedre anslutningen och inte fått loss föroreningarna är det nog dags för en ny kylare.Topplockspackningarna sitter mellan topparna och blocket, för att byta dessa måste insuget och topparna plockas bort, även grenrören och fördelaren måste väck. Ett lite halvbökigt jobb som jag hoppas att du slipper. En trasig topplockspackning kan ge flera olika utslag, kraftiga bubblor i kylvattnet, vita avgaser i stor mängd, dålig/ojämn gång på motorn, konstiga temperaturändringar, mm.Börja med kylaren innan du börjar riva i motorn.Jag har ibland lyckats rensa gamla kylare med en rejäl dos kaustiksoda och skållhett vatten, men det är mest konstgjord andning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rowland Posted July 14, 2010 Author Report Share Posted July 14, 2010 Har provat med alla medel och vis, kylarn verkar ha gjort sina 45år, sen verkar de vara tvärt omöjligt att hitta en orginal kylare, tror ni på en alu-kylare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gtttggg Posted July 14, 2010 Report Share Posted July 14, 2010 Har provat med alla medel och vis, kylarn verkar ha gjort sina 45år, sen verkar de vara tvärt omöjligt att hitta en orginal kylare, tror ni på en alu-kylare?Om du vill ha originalkylare, kontakta Mustang parts. De har bra kylare och bra pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted July 15, 2010 Report Share Posted July 15, 2010 Det vita klegget som du kallar det är förmodligen resultatet av att bilen ståtten längre tid med vatten utan tillräckligt med glykol. Kalkavlagringar helt enkelt.Min 65:a C-code hade samma problem och jag tog kylaren till en firma somstoppade den i ett bad (vet inte exakt vad) som löste upp klegget. De rensadeden, provtryckte och sade att den var bra. Kostade $75 här i Texas. Dessutom var jag tvungen att byta vattenpumpen eftersom den också varigensatt av klegget.Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rowland Posted July 15, 2010 Author Report Share Posted July 15, 2010 Aaah...jo förra ägaren verkade vara en lat person...har beställt en ny kylare iaf, kan jag pilla med den andra vid ett senare tillfälle.Apropå ingenting, så har jag kompressiontestat, och den fick bra värden. men de roliga var att jag hade kopplat bort alla tändkablar och kopplat in mätaren (dom andra stiften satt kvar), bad morsan starta bilen, efter ca 3 sek gick han igång... helt otroligt.. vette fasen hur de gick till men andra gången vi testa så gick den som vanligt på startmotorn. skrev ner resultaten.100714EN.jpg[/attachment:3k3n5ccn]inte kan de vara nå topplockspackning om kompen är bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skotran Posted July 20, 2010 Report Share Posted July 20, 2010 För att rensa kylaren kan jag rekomendera citronsyra, 6-7 påsar vanlig Santa Maria från ICA, i ett par dagar. Och spola ur nån gång per dag och fyll tillbaka syran, helst filtrerad Fick tipset från en Umeå Maskinkylare, funkade hur bra som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.