saleen Posted July 25, 2010 Report Share Posted July 25, 2010 Funderar på att hänga i en 5.0 HO från 1990 i min -73:a med c4 aut. Och rensa från massa elektronik jag inte förstår mig på.Är allt lika/passar som min gamla 302:a?Insug, headers, startkrans, bultmönster till c4:an, drivning till fördelare.Antar att det inte finns drivning till soppapump,men är det mer man behöver tänka på?Någon som provat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Nej drivning soppa pump finns ej och inte uttaget heller.Du måste byta frontkåpan.5.0 frontkåpa saknar dessutom oljesticka....Oljesticka sitter bak i motorn.Startkrans och blockplatta mellan block och växellåda kommer inte heller passa.Din 302 har 157 kugg startkrans med 28 oz balansvikt5.0 har 164kugg och 50oz balansviktDu måste specialbeställa startkrans med 157kugg och 50oz vikt.För säkerhetsskull ska du först räkna kuggarna för Ford var duktiga på varianter. Ny blockplatta behövs som sagt.Sen måste du byta oljetråg och oljepump.5.0 har reservoaren bak i motorn medans din Mustang har framtill.5.0 oljetråg får inte plats eftersom det kommer krocka med balk och styrinrättning.Annars är ju det helt onödigt och kostsamt att byta till förgasare.Det finns hur mycket "how to" info på nätet som helst om att montera insprut motor i gammal mustang.Lite jag hitta på 5min "googlande"http://www.mustangsplus.com/tech/efi/index.htmlhttp://www.mustangevolution.com/articles/20075/http://www.mustangandfords.com/howto/16159_engine_aod_transmission_swap/index.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted July 26, 2010 Report Share Posted July 26, 2010 Det går ju att köra med en elektrisk bränslepump för förgasare (med lägre tryck än till EFI:n)./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted March 7, 2012 Report Share Posted March 7, 2012 Kör med en 5.0 från 91 i min 68a och har läst på några sidor att man måste byta drevet på fördelaren till ett i stål eller bronz om man väljer att köra med en orginalfördelaren... vilket är rätt och är detta viktigt? Vad jag vet sitter det en fördelare från 69 med orginaldrev på min... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.