Jump to content

Vässa maskinen, börja med lådan??


Recommended Posts

Hej,

Är lite novis på det här med automatlådor. Jag har en -68 med 289-2V C4 setup i orginalskick. Jag hade tänkt börja en renovering av motorn och på samma gång ta ut lite mer effekt (alutoppar, vassare kam, 4ports förg, long headers, etc.) Dvs. borde ge ca. +100hk?

Jag talade med en street race kille häromdan som sade att jag hade helt fek tankesätt. Man skall börja med lådan(turbin + shift kit) före man gör nåt åt motorn (kammen).

Så, nån som har kommentarer kring detta och tips på turbin och shift kit? Vad borde man annat gå igenom på en C4 på samma gång den ligger i verkstaden?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker han har fel....Är han en "streetrace kille" så blir jag förvånad över hans förslag. :crazy:

Motor och växellåda en enhet som ska lira ihop.

Ska man bygga rätt så byggs turbinen exakt efter hela bilens konfiguration med vikt, utväxling och motor.

Gör allt på en gång med andra ord så blir effekten allra bäst.

Med effektnivå under 300Hk så behövs egentligen inte så mycket arbete göras på en växellåda.

Helrenovering är en självklarhet så allt är friskt och tajt!!!

Shiftkit kan man göra men det är bättre köpa ett färdigt ventilhus för den nivå du ska bygga....Dom är så pass billiga!

Ett shiftkit förstör bara och det är stor risk du blir missnöjd.

Med nytt ventilhus så har du ju originalet kvar ifall du vill gå tillbaka till originalkänslan.

En extra extern kylare för växellådsoljan är också det första man gör vid trim

Turbin som sagt byggs efter ditt val av motorkonfiguration + bakaxelutväxling+ bilens vikt

Link to comment
Share on other sites

Jag var väl kanske lite otydlig i mitt uttalande. Han poängterade att man inte kan bygga motorn utan att ha en turbin som klarar av högre stallspeed.

Helrenovering är en självklarhet så allt är friskt och tajt!!!

Shiftkit kan man göra men det är bättre köpa ett färdigt ventilhus för den nivå du ska bygga....Dom är så pass billiga!

Ett shiftkit förstör bara och det är stor risk du blir missnöjd.

Med nytt ventilhus så har du ju originalet kvar ifall du vill gå tillbaka till originalkänslan.

En extra extern kylare för växellådsoljan är också det första man gör vid trim

Vad innebär då en helrenovering? Som sagt så vet jag inget om automatlådor, så nån som har erfarenhet av C4or kanske kan berätta vad som bör göras, och

vilken kostanden brukar bli? :?

Link to comment
Share on other sites

Kostnad i delar beror på hur mycket som är slitet men det är billigt sålänge man håller sig till originalet.

Jag byter allt vilket innebär lameller, gummidetaljer, bussningar, lager och främre band.

En materialkostnad på ca 2-2500kr

Et ventilpaket tillkommer på ca 2000kr

Du gör det enkelt själv om du är van att skruva....Hansen racing har manual och material

Är du ovan och saknar verktyg måste du lämna iväg

Här ser du vad det innebär

http://www.mustangandfords.com/techarticles/drivetrain/mufp_0605_small_block_ford_performance_transmission/index.html

Alternativet köp en färdig som tål 500Hk från staterna direkt.

Hemma för ca 10.000

Din gamla får du ca 2-3000kr för inkl turbin så effektiv kostnad är 8000kr

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag renoverade min C6:a i våras. Komplett "kit" inkl.

oljepump gick på under 3000:- Renoverades av en

pensionerad "proffs" Han ville ha 3000:- för jobbet.

Helt "ny" låda för under 6000:- KANON! Det är billiga

grejjer till dom här gamla bilarna.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl ta och läsa in mig lite på C4an och turbinens funktion för att kunna göra rätt beslut. Broader performance verkar ha ett 500hp rebuild kit för $365. Undrar vad det är.

Det kan du inte använda till 100% på din låda men det är ett mycket bra kitt!

Din låda är av en klenare sort och det är därför jag rekommenderar dig att hellre köpa deras färdiga låda för $900.

Du återanvänder bara transmissions kåpan och sen ut och kör!

Deras låda för $1450 är egentligen den allra roligaste lådan.

I den har man bytt ut planetväxeln så istället för den lite trötta 1.a växeln

på 2.40 så får man 2.92 istället vilket gör en jäkla skillnad i acceleration :!:

3.ans växel är fortfarande 1:1 så man bibehåller komforten.

I praktiken innebär det att man kan köra en låg utväxling i bakaxel typ 3.0.

Men när man accelererar på 1.an och 2.an beter sig bilen som den hade 3.50 utväxling på bakaxeln! :thumbup:

Den nya planet växeln är dessutom betydligt kraftigare.

Istället för originalets 3 planter så har denna 6st planeter.

Dessutom helt tillverkat i stål istället för originalets aluminium.

Men denna låda är ju mest ämnad när man ska tävla mer seriöst.

För gatbruk är det "overkill"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...