xstang Posted July 27, 2010 Report Share Posted July 27, 2010 Hej,Är lite novis på det här med automatlådor. Jag har en -68 med 289-2V C4 setup i orginalskick. Jag hade tänkt börja en renovering av motorn och på samma gång ta ut lite mer effekt (alutoppar, vassare kam, 4ports förg, long headers, etc.) Dvs. borde ge ca. +100hk?Jag talade med en street race kille häromdan som sade att jag hade helt fek tankesätt. Man skall börja med lådan(turbin + shift kit) före man gör nåt åt motorn (kammen).Så, nån som har kommentarer kring detta och tips på turbin och shift kit? Vad borde man annat gå igenom på en C4 på samma gång den ligger i verkstaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 27, 2010 Report Share Posted July 27, 2010 Jag tycker han har fel....Är han en "streetrace kille" så blir jag förvånad över hans förslag. Motor och växellåda en enhet som ska lira ihop.Ska man bygga rätt så byggs turbinen exakt efter hela bilens konfiguration med vikt, utväxling och motor.Gör allt på en gång med andra ord så blir effekten allra bäst.Med effektnivå under 300Hk så behövs egentligen inte så mycket arbete göras på en växellåda.Helrenovering är en självklarhet så allt är friskt och tajt!!!Shiftkit kan man göra men det är bättre köpa ett färdigt ventilhus för den nivå du ska bygga....Dom är så pass billiga!Ett shiftkit förstör bara och det är stor risk du blir missnöjd.Med nytt ventilhus så har du ju originalet kvar ifall du vill gå tillbaka till originalkänslan.En extra extern kylare för växellådsoljan är också det första man gör vid trimTurbin som sagt byggs efter ditt val av motorkonfiguration + bakaxelutväxling+ bilens vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 28, 2010 Author Report Share Posted July 28, 2010 Jag var väl kanske lite otydlig i mitt uttalande. Han poängterade att man inte kan bygga motorn utan att ha en turbin som klarar av högre stallspeed. Helrenovering är en självklarhet så allt är friskt och tajt!!!Shiftkit kan man göra men det är bättre köpa ett färdigt ventilhus för den nivå du ska bygga....Dom är så pass billiga!Ett shiftkit förstör bara och det är stor risk du blir missnöjd.Med nytt ventilhus så har du ju originalet kvar ifall du vill gå tillbaka till originalkänslan.En extra extern kylare för växellådsoljan är också det första man gör vid trimVad innebär då en helrenovering? Som sagt så vet jag inget om automatlådor, så nån som har erfarenhet av C4or kanske kan berätta vad som bör göras, och vilken kostanden brukar bli? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Kostnad i delar beror på hur mycket som är slitet men det är billigt sålänge man håller sig till originalet.Jag byter allt vilket innebär lameller, gummidetaljer, bussningar, lager och främre band.En materialkostnad på ca 2-2500krEt ventilpaket tillkommer på ca 2000krDu gör det enkelt själv om du är van att skruva....Hansen racing har manual och materialÄr du ovan och saknar verktyg måste du lämna ivägHär ser du vad det innebärhttp://www.mustangandfords.com/techarticles/drivetrain/mufp_0605_small_block_ford_performance_transmission/index.htmlAlternativet köp en färdig som tål 500Hk från staterna direkt.Hemma för ca 10.000Din gamla får du ca 2-3000kr för inkl turbin så effektiv kostnad är 8000kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 28, 2010 Author Report Share Posted July 28, 2010 Är det så j..la billigt? Jag fick för mig att det skulle gå på en 10000-15000kr för en renovering.Men hur är det med turbinen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Japp C4 är den billigaste lådan.Turbin får du mellan 3000-6000kr beroende på vilket stallspeed det hamnar på.Undvik billiga turbiner så som TCI och B&M turbiner som bara är skräp.Bäst att göra med är dessa.http://www.broaderperformance.com/C4%20trans%20and%20parts.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Per har koll på läget. Man kan inte välja rätt turbin till lådan, om man inte vet hurudan karaktär motorn har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools Posted July 30, 2010 Report Share Posted July 30, 2010 Hej!Jag renoverade min C6:a i våras. Komplett "kit" inkl.oljepump gick på under 3000:- Renoverades av enpensionerad "proffs" Han ville ha 3000:- för jobbet.Helt "ny" låda för under 6000:- KANON! Det är billigagrejjer till dom här gamla bilarna.Mvh.pools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 31, 2010 Author Report Share Posted July 31, 2010 Jag får väl ta och läsa in mig lite på C4an och turbinens funktion för att kunna göra rätt beslut. Broader performance verkar ha ett 500hp rebuild kit för $365. Undrar vad det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted July 31, 2010 Report Share Posted July 31, 2010 Jag får väl ta och läsa in mig lite på C4an och turbinens funktion för att kunna göra rätt beslut. Broader performance verkar ha ett 500hp rebuild kit för $365. Undrar vad det är.Det kan du inte använda till 100% på din låda men det är ett mycket bra kitt!Din låda är av en klenare sort och det är därför jag rekommenderar dig att hellre köpa deras färdiga låda för $900.Du återanvänder bara transmissions kåpan och sen ut och kör! Deras låda för $1450 är egentligen den allra roligaste lådan.I den har man bytt ut planetväxeln så istället för den lite trötta 1.a växeln på 2.40 så får man 2.92 istället vilket gör en jäkla skillnad i acceleration 3.ans växel är fortfarande 1:1 så man bibehåller komforten.I praktiken innebär det att man kan köra en låg utväxling i bakaxel typ 3.0.Men när man accelererar på 1.an och 2.an beter sig bilen som den hade 3.50 utväxling på bakaxeln! Den nya planet växeln är dessutom betydligt kraftigare.Istället för originalets 3 planter så har denna 6st planeter.Dessutom helt tillverkat i stål istället för originalets aluminium.Men denna låda är ju mest ämnad när man ska tävla mer seriöst.För gatbruk är det "overkill" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.