Jump to content

Vilken axkam använder ni till era Holley 600 ccm ?


Radioman

Recommended Posts

Hej, nu är våren här... i alla fall i Stora Höga 8)

Jag håller nu på att trimma in min förgasare, en Holley 600 4V (4150 heter den va ?... sitter på jobbet :oops: )med sekundär vacum. Sitter på ett Edelbrock Performer 4V som sitter på 2V toppar med headers, som sitter på en 351 Cleveland. Topparna i kombination med Kolvarna, TRW 2408 racing, smidda, ger 11.5:1 i kompression. Kamaxeln lyfter 0.500" och är "lagom" tror jag, vet inte mer om den. Använder hydrauliska lyftare och Harland Sharp rullvippor med Cranes guidplate konverteringskit.

Jag använder nu 66 (skrev 62 tidigare som var fel, sorry) som huvudmunstycken på primärsidan, 35 som axmunstycke och 330 axkam i läge 1. Tycker att jag nu är mycket nära perfektion men alla små ändringar gör var för sig stor skillnad.

Mycket intresserad av andras bestyckningar. Har sett några inlägg här men vill suga i mig mer tack :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Jag har fått tips om litteratur, läst och pratat med kunnigt folk. Har också beställt en snabbtomgångsskruv med fjäder till choken och en annan sekundärmunstyckesplatta från Hansen Racing alldeles nu (modell 4160).

Det visade sig efter forskning hos Hansen att min "gamla" sekundärplatta, som hade ett nummer, UDC7, var en av de minsta som fanns, mycket mindre än vad orginalbestyckningen är. Det kanske förklarar varför min maskin tenderar att spika vid fullt gaspådrag. :shock: Hu, för brända ventiler på de nyrenoverade topparna :?

Dessutom har jag svårt att hitta rätt axmunstycke. Där kan det vara idé att testa de "powervalves" jag fick med Holleys trick-kit jag köpte från USA nyligen. Det är övergången mellan tomgång och huvudmunstyckena som är besvärlig med spott och hugg om jag inte pumpar till innan det bär iväg.

Att kontrollera vakum med automaten i drive och välja powerventil därefter är ett tips som jag skall prova.

Kanske är någon intresserad av hur det går ? Jag återkommer i alla fall hit och presenterar bestyckningen när jag är nöjd med resultatet . Jag tänker inte lämna bort något så här roligt. :P Detta är ju verkligen trimning :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kommit ett stycke till på vägen.

Munstycksplattan på Hansen hade utgått :? Det verkar överhuvudtaget vara svårt att få tag på någon alls. Har ingen lust att lägga pengar på ombyggnad till 4150 modellen just nu.

Jag litar heller inte på försäljaren, att det skulle vara så alldeles fel platta som sitter i.

Kan någon här äldre beteckningar och vad det motsvarar i moderna munstycken ?

Beteckningen på min platta är UDC 7 och 34R-9716B. Att det är ett B på slutet förbryllar, det brukar vara ett streck med en siffra efter. Har hittat konverteringstabell på nätet men inte med ett B. I Hansenkatalogen finns det inte heller med. :?

Etersom jag bara måste pilla så köpte jag två steg större primärmunstycken som nu är storlek 68. Förre ägaren hade "skruvat ner", som han sade, till orginalbestyckningen 66. Jag höjde också flottörnivån i sekundärdelen när fuggen ändå var av. Två åtgärder på en gång jag vet... inte bra, å andra sidan: BILEN GÅR NU SOM ETT SKOLLAT TROLL OCH INGA SPIKNINGAR ALLS VID BELASTNING :D

Jag är nu väldigt nöjd med den biten. Det är bara axmunstyckebiten kvar. Tycker att jag är nära med storlek 31 och vit 330 kam i läge 1. Storlek 37 blev för mycket och något mittemellan fanns inte med i trick- kittet. Dock är det lite bludder från tomgång till 10 -20 km/h. Är det fortfarande axmunstycket eller något annat skit ? Bilen svarar bra i högre farter på gasning. Använder gul fjäder på sekundärvakumklockan.

Skall idag kontrollera mitt vakum med elektronisk manometer från jobbet. Det är bra att ha jobb som Instrumenttekniker och ha ansvar för mätnormaler :wink:

I'll be back 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ok, I'm back again 8) .

Det har gått tre hela år sedan mitt förra inlägg i denna tråd. Det stannade liksom av efter att motorn var paj. :?

Nu är det ny omborrad motor sedan förra säsongen och denna säsong har jag fortsatt att trimma in grejorna "så att det lirar bra tillsammans".

Jag har hela tiden förstått att jag behöver komma rätt med axmunstycket och dess kam till primärportarna på min Holley 600 VAC förgasare. Det är bara det att hur jag än har bytt så får jag inga resultat som är konsekventa och följdriktiga :cry:.

Jag hade isär förgasaren för 3 år sedan och bytte packningar som följde med det trickkitt jag då köpte.

Jag bytte dock inte membranet till axpumpen... Tyckte att det inte behövdes eftersom det "sprutade fint" vid jox med gasen :roll:

Idag fick jag gjort en testrunda efter att jag bytt det :--:--

Nu fungerar axpumpen som den skall. Det gamla axpumps membranet var en aning stelt och fjädern innanför orkade inte putta tillbaka det ordentligt efter ett "skott".

Jag vill dela med mig av detta för jag tror att det är ett av de vanligaste felen på en Holley när folk säger att de inte får förgasaren att fungera, och i okunskap och frustration köper en ny.

Jag gillar min Holley nu 8)

Kör just nu med 64 i primärmunstycken och 8,5" Hg på tillskottsventilen. Jag har högt vakum med min relativt snälla kamaxel och behöver tillskottet lite tidigare än orginalventilen på 6,5". I gengäld så är 64 två steg under orginalbestyckningen. Jag kan eventuellt gå lägre men stannar här tillsvidare.

När det gäller munstycksplattan på mina skundärportar (4160 förgasare med fast platta) så är det en annan historia. Jag vet inte exakt vad jag har med det är minst 6 steg större så jag ligger väl lite fett och säkert mot knackning där.

Jag har försökt på Mercurycougar forumet att få lite mer exakt info och det verkar som jag har större platta än orginal. http://www.mercurycougar.net/forums/showthread.php?t=10551

Kanske skriver jag mest detta för min egen skull men ni andra som eventuellt trimmar era förgasare kan ju få lite infallsvinklar på detta, som jag tycker, spännande mekande :D

Vad har ni för grejor i era Holley och vad har ni gjort?

Link to comment
Share on other sites

Ok, I'm back again 8) .

Det har gått tre hela år sedan mitt förra inlägg i denna tråd. Det stannade liksom av efter att motorn var paj. :?

Nu är det ny omborrad motor sedan förra säsongen och denna säsong har jag fortsatt att trimma in grejorna "så att det lirar bra tillsammans".

Jag har hela tiden förstått att jag behöver komma rätt med axmunstycket och dess kam till primärportarna på min Holley 600 VAC förgasare. Det är bara det att hur jag än har bytt så får jag inga resultat som är konsekventa och följdriktiga :cry:.

Jag hade isär förgasaren för 3 år sedan och bytte packningar som följde med det trickkitt jag då köpte.

Jag bytte dock inte membranet till axpumpen... Tyckte att det inte behövdes eftersom det "sprutade fint" vid jox med gasen :roll:

Idag fick jag gjort en testrunda efter att jag bytt det :--:--

Nu fungerar axpumpen som den skall. Det gamla axpumps membranet var en aning stelt och fjädern innanför orkade inte putta tillbaka det ordentligt efter ett "skott".

Jag vill dela med mig av detta för jag tror att det är ett av de vanligaste felen på en Holley när folk säger att de inte får förgasaren att fungera, och i okunskap och frustration köper en ny.

Jag gillar min Holley nu 8)

Kör just nu med 64 i primärmunstycken och 8,5" Hg på tillskottsventilen. Jag har högt vakum med min relativt snälla kamaxel och behöver tillskottet lite tidigare än orginalventilen på 6,5". I gengäld så är 64 två steg under orginalbestyckningen. Jag kan eventuellt gå lägre men stannar här tillsvidare.

När det gäller munstycksplattan på mina skundärportar (4160 förgasare med fast platta) så är det en annan historia. Jag vet inte exakt vad jag har med det är minst 6 steg större så jag ligger väl lite fett och säkert mot knackning där.

Jag har försökt på Mercurycougar forumet att få lite mer exakt info och det verkar som jag har större platta än orginal. http://www.mercurycougar.net/forums/showthread.php?t=10551

Kanske skriver jag mest detta för min egen skull men ni andra som eventuellt trimmar era förgasare kan ju få lite infallsvinklar på detta, som jag tycker, spännande mekande :D

Vad har ni för grejor i era Holley och vad har ni gjort?

Den är inte fetare på sekundärportarna. Anledningen till större munstycksarea på sekundärsidan är att du saknar tillskottsventil där. Enligt min erfarenhet så ska man inte förändra bestyckningen mycket från original, då är det något annat som är fel. <<du ligger nog riktigt nära perfekt som det är nu.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...