Jump to content

Bumpsteer


pools

Recommended Posts

Frågan är först och främst om man verkligen har någon bumpsteer på sin bil.

Det första är att helt enkelt titta framifrån om styrarmarna och undre bärarmen har samma lutning eller om det finns någon skillnad där. Är det en tydlig differens är det stor risk för bumpsteer.

Jag knåpade för ett tag sedan ihop en enkel mätare för bumpsteer till min bil:

post-20-144839108627_thumb.jpg16796-new_2010-01-18-motor_126349.jpg[/attachment:2rvqkvwo]

16796-new_2010-01-18-motor_126350.jpg[/attachment:2rvqkvwo]

Två träskivor med pianogångjärn mellan, två skruvar som stöder mot fälgens yttersta kant. Rikta in så att bägge skruvarna precis nuddar fälgen, hissa och sänk bilen( fjädrarna ska monteras av ) och kolla om det blir en glipa mellan skruvskalle och fälgkant = bumpsteer. Skriv upp höjder och glipa så kan du plotta en kurva på vad din bumpsteer är.

Lösningen från tidningen ser lite rå ut men den ger ju förutom bumpsteerkompensering också lite mer styrutslag per rattvarv.

Vad SBP skulle säga har jag inte en aning om men jag misstänker att de inte jublar...

Link to comment
Share on other sites

Det var en smart och enkel lösning för att mäta bumpsteer!

En sådan Pro Motorsports bumpsteer kit fungerar för övrigt bara bra i kombination med en 1 3/4" Shelby sänkning. För en omodifierad hjulupphängning är sänkningen av styrleden för mycket och ger lika mycket bumpsteer som innan, fast åt andra hållet (toe-in blir toe-out eller tvärt om). Kittet kankske fungerar bra i vissa situationer, men en galant lösning är det knappast....

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt med i denna intressanta diskussion. :oops:

Vad innebär Bumpsteer?

Enkelt förklarat: Att toe in/ut ändras när hjulen fjädrar upp/ner.

Ex, du kör i ett gupp och plötsligt får du en kort stunds toe ut som gör att bilen styr iväg åt något håll.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara kasta ut en varning, i många amerikanska kataloger och tidningar beskrivs dessa bumpsteer korrection kits som nödvändiga. Jag är inte så säker på att det är på det viset, om du har en godtagbar bumpsteer och plockar dit ett kit så försämrar du bilen. Alltså, mät först och handla sedan.

Att sedan bara plocka fram bumpsteer som ett specifikt problem gillar jag inte heller, helheten är viktigare. En trött fjäder, en kass bussning, fälgar med fel offset, en bakaxel ej i linje med framvagnen mm kan ge diffusa problem som kan förväxlas med bumpsteer.

Jag har minimalt med bumpsteer på min bil beroende på att jag har kunnat montera kuggstången precis på rätt ställe i förhållande till shelbysänkning och höjd.

Link to comment
Share on other sites

Janne, håller helt med dig. jag har nerflyttade bärarmar på båda mina Shelbys,

65:an original och 67:an gjorde jag det själv för ca 30 år sedan.

Har inte lidit av någon bumpsteer på någon av dem. Som du kan se i artikeln

tänkte Glen tillverka ett speciellt styrstag men det blev aldrig av däremot tillverkade Ford ett för Boss 302 Stage III men där var bärarmarna nedflyttade mer än 1" om jag inte minns fel.

Mvh Bosse CMC#342

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara kasta ut en varning, i många amerikanska kataloger och tidningar beskrivs dessa bumpsteer korrection kits som nödvändiga. Jag är inte så säker på att det är på det viset, om du har en godtagbar bumpsteer och plockar dit ett kit så försämrar du bilen. Alltså, mät först och handla sedan.

Att sedan bara plocka fram bumpsteer som ett specifikt problem gillar jag inte heller, helheten är viktigare. En trött fjäder, en kass bussning, fälgar med fel offset, en bakaxel ej i linje med framvagnen mm kan ge diffusa problem som kan förväxlas med bumpsteer.

Jag har minimalt med bumpsteer på min bil beroende på att jag har kunnat montera kuggstången precis på rätt ställe i förhållande till shelbysänkning och höjd.

Japp, läs och lär.

Boss 302 Stage III men där var bärarmarna nedflyttade mer än 1" om jag inte minns fel.

Mvh Bosse CMC#342

I boken står det 1,2", borde vara på gränsen vad övre kulbult pallar..

Gjorde en 1,1" sänkning på min '65:a, och kom till att absolut max. sänkning skulle vara 1,25" innan tappen tar i godset, så det är i linje med Jannes kommentar om 1,2". Kanske det skulle vara bra med en kilad platta i alla fall, så att kulan kommer "rätt"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Boss 302 Stage III men där var bärarmarna nedflyttade mer än 1" om jag inte minns fel.

Mvh Bosse CMC#342

I boken står det 1,2", borde vara på gränsen vad övre kulbult pallar..

För Stage III används också Boss 429 övre bärarmar, som är anpassade för lägre montering (Boss 429 har också sänkta bärarmar)

I Stage II varianten är sänkningen 1.0", och då kan man behålla originalarmarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...